در دیدار با رهبر انقلاب مطرح شد؛

دغدغه‌های دانشجویان؛ از آرزو شدنِ داشتن پراید تا استخدام زنان به شرط باردار نشدن!

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دیروز با رهبر انقلاب ۳ ساعت جلسه مجازی داشتند و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به رسم هر ساله به دیدار پدر و استادی مهربان رفته بودند، دیداری که امسال رنگ و بوی دیگری داشت، دیداری از جنس مجازی.

کرونا شاگردان را از حضور در محضر استاد محروم کرد و طعم شیرین دیدار را از فرزندان وطن گرفت، اما این موضوع مانع نشد تا دیدار تازه نشود، با این حال امسال دیگر شاهد چاشنی‌های شیرین و ناب لحظه التماس برای گرفتن انگشتر یا چفیه یادگاری، بلند شدن یک دانشجو از وسط جمع و درخواست های مکرر برای صحبت کردن و اجابت محبت آمیز رهبر یا حتی حرف‌های به اصطلاح درگوشی و دست خط  دادن‌های دانشجویان نبودیم.

هرساله نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و جمعی از دانشجویان با رهبر معظم انقلاب دیدار رمضانی دارند و امسال این دیدار به دلیل شیوع کرونا در دانشگاه صداوسیما به صورت مجازی برگزار شد و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان دغدغه‌های قشر جوان و کشور پرداختند و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این دیدار سه ساعته مجازی پس از شنیدن صحبت‌های دانشجویان، به ایراد سخنرانی پرداختند و انتظارات خود از قشر دانشجو و دانشگاهی را بیان کردند.

ده توصیه کاربردی و عملی رهبر معظم انقلاب برای جوانان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به واقعیت‌های امیدآفرین کشور در مقابله با جبهه ظلم، کفر و استکبار، جوانان و دانشجویان را به برافراشته نگه داشتن پرچم حقیقی آرمانخواهی و مطالبه‌گری فراخواندند و به بیان ده توصیه مهم درباره مسائلی نظیر تفکیک مطالبه‌گری با پرخاشگری و بدگویی، ضرورت گفتمان‌سازی، تلاش برای گسترش جبهه انقلاب از طریق یارگیری، اصالت ندادن به اختلاف سلیقه‌ها، مرزبندی با تردید افکنان در مبانی انقلاب اسلامی، تأکید بر پیشرفت علمی، هوشیاری در مقابل سرمایه‌گذاری دشمن روی جوانان و همچنین تبیین مفهوم صحیح دولتِ جوان و انقلابی پرداختند.

ایشان مجموعه جوانان کشور را اعم از دانشجو و غیردانشجو، مخاطب قرار دادند و تأکید داشتند: اصرار مکرر بنده درباره گفت و شنود با جوانان بر این پیش فرض قطعی و تردیدناپذیر استوار است که آینده ایران متعلق به جوانان است و این قشر در آینده کوتاه یا میان مدت بسیاری از مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها را برعهده می‌گیرد، بنابراین هر کس به آینده کشور علاقه‌مند است، باید جوانان را در ساختن هرچه بهتر آینده کمک کند.

دغدغه‌های دانشجویان در دیدار با رهبری؛ از آرزو شدن پراید تا سنگی به نام سربازی

اصلاح نظام انتخاباتی در دستور کار مجلس قرار گیرد

علی دهقان، دبیر دفتر تحکیم وحدت  در دیدار مجازی دانشجویان با رهبر انقلاب با اشاره به موضوع مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: برای مهار کرونای منحوس پروتکل داریم و با قائده عمل می‌کنیم، اما ۴۲ سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و یک بار هم به مردم نگفته‌ایم که در تجمعات چگونه رفتار کنند، رفتار و گفتار مسئولان تنها این پیام را از سوی حاکمیت به مردم مخابره می‌کند که اعتراضات شما برای ما مهم نیست و اگر ناکارآمدی در کشور دیدید فقط تحمل کنید.

او ادامه داد: لیست‌های انتخاباتی دو جریان موجود در کشور، بخش مهمی از تفکرات حاضر در جامعه را نمایندگی نمی‌کنند و از ضروری‌ترین اولویت‌های مجلس یازدهم، تصویب نظام انتخاباتی تناسبی، منطبق با سیاست‌های ابلاغی حضرتعالی برای انتخابات است، همچنین سالهاست فساد در لایه‌های مختلف نظام اداری کشور کم یا زیاد رخنه کرده است، در حالیکه نظارت مستمر مردمی در کنار نظارت متمرکز حکومتی می‌تواند نهضت ملی مبارزه با فساد ایجاد کند که این اتفاق نیز معطل تصویب طرح حمایت از گزارشگران فساد در مجلس است.

دغدغه‌هایی از جنس خانواده و چالش مادران شاغل

دبیر دفتر تحکیم وحدت با تاکید بر اینکه نهاد خانواده و مسائل آن باید جدی گرفته شود، گفت: اکنون در آستانه ششمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، باز هم باید شاهد گزارش‌های عریض و طویل، اما ویترینی آقایان باشیم؛ این در حالی‌ست که از یک طرف ۳ میلیون زوج نابارور هنوز در انتظار درمان رایگان هستند و از طرف دیگر مشکلات پیشِ روی ۱۲ میلیون جوان ایرانی موجب تاخیر در ازدواج و به تبع آن تاخیر در فرزند آوری شده، همچنین نهاد‌های منفعل فرهنگی آشکارا ضد سیاست‌های جمعیتی عمل می‌کنند و در این میان، متاسفانه نبودِ «زیرساخت اجتماعی مادری» نیز مزید بر علت شده است و زنان بسیاری بین نقش مادری و فعالیت اجتماعی به ناچار مجبور به انتخاب یکی شدند.

دهقان گفت: ‌بحران جمعیت تنها یکی از بحران‌های پیش روی خانواده است که با وجود مشخص بودن راهکار‌ها و حتی گاهی تخصیص بودجه، تنها به دلیل اهمال متولیان، روز به روز شدیدتر می‌شود.مسئولان باید بدانند که نتایج بی‌تفاوتی‌شان، نه حال، بلکه آینده یک ملت را نشانه رفته است و با شکست نهاد خانواده باید شاهد «انهدام اجتماعی» باشیم.

دبیر دفتر تحکیم وحدت درباره شرط عجیب باردار نشدن برای استخدام زنان، گفت: فاجعه اینجاست که در جمهوری اسلامی نقش مادری آنقدر نادیده گرفته شده است که برخی اساتید دانشگاه به خود اجازه می‌دهند تا همکاری با زنان را مشروط به عدم فرزندآوری کنند. 

رهبر معظم انقلاب، پیگیری مسائل مربوط به خانواده و حوزه زن را در برخی تشکل‌های خودجوش، از دیگر اقدامات خوب مجموعه‌های جوان برشمردند و تأکید کردند: این موضوع از مسائل مهمی است که حتماً باید به صورت جدی پیگیری شود زیرا در این زمینه یقیناً کم‌کاری‌های جدی صورت گرفته است.

دغدغه‌های دانشجویان در دیدار با رهبری؛ از آرزو شدن پراید تا سنگی به نام سربازی

از حضور در سیل و زلزله تا رزمایش مؤمنانه در بحران کرونا

محمدحسین حبیبی، مسئول گروه جهادی روح‌اللّه دانشگاه امیرکبیر به نمایندگی از دانشجویان جهادی به بیان دغدغه‌ها، مشکلات و مسائل گروه‌های جهادی پرداخت و گفت: دغدغۀ جهادگران از ابتدا «حرکت و تلاش برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی» بوده است. اکنون پس از چندین سال شاهد آن هستیم دانشجویان جهادگر با اتکا به ظرفیت علمی و عملی دانشگاه ها، مسائل و مشکلات را ریشه یابی می کنند و ضمن مطالبه گری، وارد میدان عمل می‌شوند.

او ادامه داد: گروه‌های جهادی بنا بر ذات مردمی خود در بحران‌های گذشته، چون زلزله کرمانشاه و سیل سال گذشته نه‌تنها منفعل نشدند بلکه با شور دوچندان از اولین جمع‌هایی بودند که در صحنه حاضر شدند و تا آخرین لحظه در کنار هم‌وطنان عزیزمان حضور داشتند و اوج این فعالیت‌ها از ابتدای شیوع بیماری منحوس کرونا به نمایش درآمد، این بار هسته‌های گروه‌های جهادی در سراسر کشور و در تک تک محلات فعال شدند. از تامین کادر درمان و کادر خدماتی بیمارستان‌ها تا تولید ملزومات پزشکی تا اقدامات پژوهشی و علمی. اقداماتی که منجر به پیوستن اقشار مختلف مردم و عمومی شدن گفتمان حرکت‌های جهادی شد و اوج این بروز و ظهور را می‌توان در رزمایش کمک مؤمنانه مشاهده کرد.

برخی گروه‌های جهادی رنگ و بوی سازمانی گرفته‌اند

نماینده دانشجویان جهادی با تاکید بر ضرورت حضور نماینده گروه‌های مردمی در شورای تصمیم‌گیری در بحران‌هایی مثل سیل و زلزله، گفت: در چند سال گذشته از سویی شاهد ظرفیت‌های بالقوه مردمی در امدادرسانی فوری در حوادث و مخاطرات طبیعی هستیم و از سوی دیگر شاهد ساختارها، نهاد‌های مختلف که در هجوم حوادث و اتفاقات امکان حل مسئله و مدیریت صحنه را ندارند و لازم است با توجه به گستردگی حرکت‌های جهادی، جایگاهی در نهاد‌ها و شورا‌های تصمیم‌گیر در زمان‌های ورود این اراده‌های خودجوش به مسائل، شکل گیرد.
 
او درباره تاکید کرد: در شرایط کنونی نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول بیش‌ازپیش به امورات محرومیت‌زدایی ورود کردند که این در جای خود مایۀ خوشحالی است اما تفاوت «جایگاه» و «جنس حضور» گروه‌های جهادی و این نهاد‌ها مسئله‌ای چالش‌برانگیز شده است اکنون با حرکت هرچه بیشتر گروه‌ها به‌سمت انجام بی‌چون‌ و چرای مأموریت‌های سازمانی نهاد‌ها، این گروه‌ها از هویت جهادی و انقلابی خود فاصله گرفته و به‌سمت حاکمیتی‌شدن و استهالۀ رسالت خود پیش خواهند رفت. در شرایط مطلوب لازم است نهاد‌ها به‌جای ایفای نقش کارفرما به‌عنوان حامی و پشتیبان حرکت‌های جهادی نقش‌آفرینی نمایند که متاسفانه این حمایت به طرز نادرستی در حال رخ دادن است.
 
دغدغه‌های دانشجویان در دیدار با رهبری؛ از آرزو شدن پراید تا سنگی به نام سربازی

سوءاستفاده جریان‌های سیاسی از جایگاه گروه‌های جهادی

حبیبی با انتقاد از سوءاستفاده جریان‌های سیاسی از جایگاه مطلوب گروه‌های جهادی گفت: امروز با رشد روزافزون حرکت‌های جهادی توجه نهاد‌ها و جریان‌های سیاسی بیش از پیش جلب شده، لکن آنچه در عمل مشاهده می‌شود آن است که تمایل برخی نهاد‌ها به حرکت‌های جهادی نه در جهت تقویت و تحکیم آن است، بلکه در استفادۀ ابزاری و به‌عنوان شیوه‌ ای از تبلیغ برای کسب مقبولیت و محبوبیت در بین عامۀ مردم است

رهبر معظم انقلاب در سخنانشان گلایه نماینده گروه‌های جهادی را مبنی بر اینکه دستگاه‌های تصمیم‌گیر از نمایندگان این گروه‌ها دعوت به عمل نمی‌آورند و دیدگاه‌های آنان را لحاظ نمی‌کنند، بجا دانستند و با اشاره به حساسیت مجموعه‌های جوان به موضوع واگذاری‌ها خاطرنشان کردند: اصل این اقدام کار خوبی بود و مسئولان را متوجه مسئولیت‌شان کرد، اما برخی تندروی‌ها هم در این زمینه انجام گرفت.

انتقاد دانشجویی از خصوصی‌سازی‌هایی که توجیهی ندارند

سجاد اسدی، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دیدار مجازی دانشجویان با رهبر انقلاب به بیان نظرات این تشکل دانشجویی پرداخت و گفت: مشکلات در سال‌های اخیر به اوج خود رسید. تا جایی‌که برخی، حوادث تلخ ۹۸ را بن‌بست قطعی انقلاب دانسته و تصور کردند نظام اسلامی پشتوانه‌ی مردمی خود را از دست داده است. شاید همین تحلیل عجولانه باعث شد دولت جنایتکار آمریکا بار دیگر استاندارد‌های خودساخته‌ی بین‌المللی را نقض کرده و فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار شهید سلیمانی را ترور کند. شهادتی که به رستاخیز میلیونی تشییع پیکر شهدای مقاومت انجامید.

او ادامه داد: در دوران بعد از پیروزی انقلاب ‌اسلامی، کمتر در خصوص ابعاد تئوریک مولفه‌های گفتمانی انقلاب اسلامی، به خصوص عدالت و آزادی که زمینه‌ساز کارآمدی نظام و پیشرفت کشور هستند، نظریه‌پردازی شده‌است. فی‌المثل، نسبتِ نظری جمهوری‌اسلامی با مفهوم سرمایه و ساختارهای منبعث از آن، مانند بانک، بورس و خصوصی‌سازی چیست؟ آیا مرزِ میانِ عدالتخواهی و مارکسیسم به خوبی تبیین و تئوریزه شده‌است؟ آیا فاصله تئوریک سرمایه‌داری و تولید ثروت روشن است؟ آیا خصوصی‌سازی در حوزه بهداشت و آموزش عمومی، با راه‌اندازی بیمارستان‌های خصوصی و مدارس غیرانتفاعی لاکچری، با مبانی دین اسلام قابل جمع است؟ نسبت نظام اسلامی با هنر و رسانه چیست؟ دستگاه‌های فرهنگی در مواجهه‌ با مقوله موسیقی، به عنوان پرمصرف‌ترین کالای هنری، همچنان متناقض و بی‌مبنا عمل می‌کنند. در زمانه سلطه‌ رسانه‌های خرد و حکمرانی مجازی، هنوز الگوی روشنی  برای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در این زمینه وجود ندارد! آزادی و احساس آزادی در دوقطبی غلط تحجر و لیبرال مسلکی آسیب جدی دیده است.

اسدی گفت: باورنداشتن به نقش‌آفرینی مردم در حکومت، زیربنای بسیاری از چالش‌های سیاسی روز کشور است، باید توجه داشت بروزرسانی قانون انتخابات به ویژه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی با مدل های شبه تناسبی می‌تواند در کاهش تنش‌های سیاسی اجتماعی موثر باشد و مجلس را به جایگاه حقیقی خود بازگرداند چرا که «مجلس در راس امور است!» آیا می توان انتظار داشت آن نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس که در صندوق ها و شرکت های تابعه وزارت نفت عضویت دارد یا برای دوره  پس از نمایندگی، از وزیر نفت وعده ی پست و مسئولیت در آن وزارت خانه را گرفته،  استیضاح و یا طرح سوالی از وزیر نفت داشته باشد؟ آش تعارض منافع آنقدر شور شده که که وزیر معزول صمت، علت برکناری خود را لابی نکردن با نمایندگان آذری زبان می داند.

دغدغه‌های دانشجویان در دیدار با رهبری؛ از آرزو شدن پراید تا سنگی به نام سربازی

وقتی پراید آرزوی جوانان می شود

 نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بیان کرد: همین کارخانه های ماشین سازی مستقر در «جاده مخصوص تولید نارضایتی»، در این چند سال برای جوانان آرزویی ساخته اند به نام پراید و در حوزه مسکن، بازار ارز، واردات ، صادرات و مبارزه با قاچاق کالا  ضعف دیده می‌شود و زمینه‌ اصلی شکل‌گیری بحران‌های سیاسی-امنیتی است. برای جبران درآمدهای دولت، یک شبه و بدون اطلاع قبلی و با سواستفاده از اختیارات شورای عالی هماهنگی اقتصادی، با بنزین 3 هزار تومانی، آرامش جامعه را بر هم زدند اما مسئله زمانی برای مردم آزاردهنده تر می‌شود که برخی از مقامات عالی رتبه، مسئولیت تصمیمات خود را نمی پذیرند.

او افزود: بدرقه پرشکوه پیکر حاج قاسم در دی ماه ۹۸ نشان داد مردم قدردان کارگزاران متعهد و متخصص هستند. مشی سیاسی و مدیریتی حاج قاسم درست در نقطه مقابل تکنوکرات‌های ناکارآمد و مبتنی بر چهارچوب عقلانیت انقلابی است. شهید سلیمانی توانست در بزرگ‌ترین چالش امنیتی جمهوری اسلامی بعد از جنگ تحمیلی یعنی پدیده‌ی داعش با نوآوری در ساختار و نوگرایی در مدیریت و سیاست خارجه خردمندانه به پیروزی بزرگی دست یابد. سپهبد شهید، حاج قاسم سلیمانی برای همیشه تاریخ زنده است و تا ابد الگویی است از آنچه ما برای نیل به سویش تلاش می‌کنیم. حاج قاسم، در عمل هرآنچه که ما حتی در مقام نظر از شکل دهی به آن جا مانده ایم را به تماشا گذاشته است! او به درستی درک کرده بود که برای پیشبرد اهداف مقدس انقلاب‌اسلامی در مناسبات حکمرانی، بایستی به «عقلانیت انقلابی» متوسل شد.

نتوانستیم از خیل جمعیت شرکت‌کننده در تشییع سردار سلیمانی استفاده کنیم

علی طلوعی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و نماینده دانشجویان بسیجی عصر امروز در دیدار رمضانیه سال ۹۹ دانشجویان با رهبر انقلاب، که به صورت مجازی برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

طلوعی گفت: این جمهوریت و محوریت مردم است که انقلاب را به پیروزی رساند و در همه گردنه‌های سخت، باعث تداوم و تقویت حیات جمهوری اسلامی شد. اما به‌نظر می‌رسد که حضور مردم در سال‌های اخیر، فقط به شرکت در راه‌پیمایی‌ها و انتخابات و بعضی بحران‌ها خلاصه شده‌است. امروز جدا احساس می‌شود که نیازمند خلق بستر‌های نقش‌آفرینی مردمی برای پیش‌رفت انقلاب در عرصه‌های مختلفیم. یکی از فرصت‌سوزی‌های اخیر، عدم استفاده بهینه از آن‌همه انگیزه و اراده مردمی برای مبارزه با استکبار، در پی شهادت سیدالشهدای مقاومت بود. همه آن اراده و حضور، به شرکت در مراسم با شکوه تشییع آن مرد الهی خلاصه شد و نتوانستیم آن‌گونه که باید از عموم امت، در انتقام سخت استفاده کنیم. در صورت تحقق شفافیت و فراهم آوردن بستر نظارت مردمی در موضوعات مختلف، این امکان به وجود می‌آید که مردم بر مسئولان نظارت کنند. این امکان پیش می‌آید که فساد‌ها کم شود و تبعیض‌ها از بین رود.

او ادامه داد: امروز، با توجه به بازنشستگی بسیاری از مسئولان، جوان‌گرایی در عرصه مدیریت کشور ضروری است. امکان ادامه دادن با مدیران قبلی وجود ندارد و لازم است که در فرآیندی معقول، این مهم اتفاق افتد. جوانگرایی امروز، دچار آفاتی است، برخی با اصل جوانگرایی همراهی نمی‌کنند و مسئله را به کلی انکار می‌کنند. تا بتوانند جلو تحققش را می‌گیرند و در پی آنند که حضور جوانان را به تجربه‌ای منفی بدل کنند. این افراد، صرفا درپی حفظ وضع موجودند و در برابر اصلاح، مقاوم‌اند. از طرفی عده‌ای هم تصورشان از جوانگرایی این است که یک شبه ره صدساله را طی کنند. این انتظار که از روز اول ورود، باید پشت میز مدیریت بنشینیم، آفتی است که امروز گریبانگیر عده‌ای از جوانان است.

دغدغه‌های دانشجویان در دیدار با رهبری؛ از آرزو شدن پراید تا سنگی به نام سربازی

نباید تصمیمات غلط به پای رهبری و نظام نوشته ‌شود

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بیان کرد: ما با مشکل مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در میان مسئولان مواجهیم. این که از آمدن به دانشگاه و پاسخگویی به دانشجویان فراری‌اند، در فرآیندی مشخص، مسئولان، بحران و بن‌بست می‌آفرینند و در چنین شرایطی تازه یاد ولایت‌فقیه می‌افتند و با استفسار و گرفتن حکم، یا روکردن کد پشت پرده، رهبری را سپر می‌کنند تا بدنه کارشناسی، جوانان انقلابی و مردم را دور بزنند. این رویه غیر از این که انحلال نظام تدبیر را به‌دنبال دارد، که نیک می‌دانیم شما با آن مخالفید، موجب می‌شود که همه هزینه‌های آن تصمیمات غلط به پای رهبری و نظام نوشته‌شود و منتقدین و کارشناسان با برچسب ضد ولایت‌فقیه ساکت شوند. مشت نمونه خروار آن، شیوه تصویب بودجه سال جاری است که ایرادات جدی و غیرقابل نادیده‌گرفتنی دارد. نمونه دیگر آن، افزایش ناگهانی قیمت بنزین، که فارغ از درستی یا نادرستی اصل تصمیم گران شدن قیمت؛ لذا ایجاد سازوکاری تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، گویا با توجه به لزوم تسریع و تسهیل تصمیم‌گیری در نبرد سنگین اقتصادی، لازم بوده است.

علی اسکندری نداف، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار مجازی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب به سخنرانی پرداخت و گفت: با بازخوانی مطالب سال‌های پیش این جلسه و بررسی مسائل کشور درمی‌یابیم که دلیل حل نشدن بسیاری از مشکلات، فقدان راه‌حل نیست؛ لذا ما امروز با علم به اینکه ناکارآمدی مجلس و دولت، علتِ عمده مشکلات حال حاضر کشور است، بنا داریم به ریشه یابی دلایل برخی ناکارآمدی‌ها در دستگاه‌های تحت نظر رهبری بپردازیم.

دغدغه‌های دانشجویان در دیدار با رهبری؛ از آرزو شدن پراید تا سنگی به نام سربازی

سربازی، مانعی برای ازدواج و تهدید اقتصاد

او ادامه داد: اکثریت مردم از دارایی نهاد‌هایی نظیر بنیاد مستضعفان، اوقاف، ستاد اجرایی، کمیته امداد، آستان‌های مقدس و نهاد‌های فرهنگی اطلاعی ندارند و فی‌المثل مردم دلیل مال‌سازی و بانکداری آن‌ها را نمی‌دانند و عملا سنجه‌ای برای ارزیابی عملکرد این نهاد‌ها در دسترس نیست. متاسفانه در مقوله سربازی نه‌تنها حقوق قانونی سرباز‌ها داده نمی‌شود، بلکه با اتلاف استعداد و عمرشان این فرصت مغتنم تبدیل به مانعی برای ازدواج و تهدیدی برای اقتصاد کشور شده‌است. خوب است برای ارتقای کیفیت سربازی گروهی بیرونی، مأمور بررسی موضوع و تهیه طرح تحول شوند.

اسکندری نداف گفت: علی‌رغم دغدغه حضرت‌عالی پیرامون حقوق‌های نجومی، مدیران نهاد‌های مذکور هم مشابه مجلس و دولت، حاضر به شفاف‎سازی حقوق خود نیستند. رئیس ستاد اجرایی تبعات امنیتی را بهانه می‌کند و رئیس سابق بنیاد مستضعفان هم، علناً اعلام کرده ماهی ۱۹ میلیون تومان حقوق می‌گیرد؛ بیچاره مستضعفان! گویا پرداخت رقم‌های این‌چنینی در سایر دستگاه‌ها نیز معمول است. «أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَکُمْ قَدِ اکْتَفَى مِنْ دُنْیَاهُ بِطِمْرَیْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَیْهِ»، به علی نمی‌توانند اقتدا کنند به سیدعلی که می‌توانند!

دغدغه‌های دانشجویان در دیدار با رهبری؛ از آرزو شدن پراید تا سنگی به نام سربازی

انتقاد از پویایی برخی منصوبان رهبری

او ادامه داد: برخی از منصوبان رهبری، مدت‎ها در یک منصب مشخص، حضور دارند. ثبات طولانی‌مدت، علی‌الخصوص در دفتر رهبری و سایر نهادها اگر منجر به تشکیل باند نشود ناگزیر منجر به رخوت و رکود خواهد شد. البته ما منکر فضیلت‌های منصوبان نیستیم، ولی معتقدیم تغییر در نهادهایی مثل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و رسانه‌هایی نظیر اطلاعات، خراسان، کیهان و جمهوری‎اسلامی، می‌تواند منجر به تحولات مؤثر شود.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی تأکید کرد: تجربه نشان داده در موضوعات مختلف آنجا که فهم و اراده‌ی کافی برای پیشبرد جهت‌گیری‌های رهبری در اعضای دفتر رهبری وجود داشته، مسئله به‌ خوبی پیش رفته است، در غیر این صورت، با مشکل مواجه شده‌ایم. مثلاً در مجموعه‌های فرهنگی ذیل رهبری و بیش از همه صداوسیما، بسیاری مطالبات امام و رهبری روی زمین مانده است. یا در امور بین‌الملل علی‌رغم دغدغه‌مندی رهبری در مسائلی همانند شیخ زکزکی، حوادث کشمیر و رویکرد انقلابی در دیپلماسی فرهنگی این دغدغه‌ها را به عمل و نتیجه نرسانده‌اند.

اسکندری نداف تصریح کرد: همچنین، انتصاب یک فرد به چندین پست منجر به ناکارآمدی آن دستگاه می‌شود. مثلاً انتصاب افراد رکورددار چندشغلگی، در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بی‌اثر شدن و رکود آن شورا را به‌دنبال آورده؛ تا جایی که افراد فعالی مثل آقای رحیم‌پور تنها می‌مانند و مانند نمازجمعه، از شورای عالی هم کنار گذاشته می‌شوند. چالش بعدی، چرخش دائمی مدیران از یک نهاد به نهادی دیگر است. گویا قحط‌الرجال یا رودربایستی وجود دارد که بعضی افراد باید همیشه مسئول باشند. مثلاً کسی که در مسئولیت قبلی‌اش کارآمدی نداشته، این بار زعیم امور وقفی مردم می‌شود.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: برخی سازوکار‌های موجود مانع مشارکت فعال مردم است. مثلاً در حال حاضر، مردم جز انتخابات مسیری برای مطالبه حقوق‌شان یا اعتراض به تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان کشور نمی‌یابند؛ لذا در مواردی مثل وقایع آبان ۹۸، باب سوءاستفاده دشمن از مطالبه و ناراحتی مردم باز می‌ماند. یکی از مسیر‌هایی که میتواند منجر به تقویت مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها شود اعطا حق قانونی تشکل‌یابی به صنوف و اقشار مختلف است. این مورد هم باید برای همه‌ی صنوف به یک شکل و عادلانه باشد و این‌گونه نباشد که بعضی مثل اتاق بازرگانی و نظام پزشکی به‌نفع خود، هم قانون تصویب کنند، هم اجرا کنند، هم ناظر باشند و اقشار تحت استضعاف حتی حقوق ساده‌ی خودشان را هم نتوانند طلب کنند.

کرونا اثبات کرد که عدالت آموزشی در کشور نداریم

محمد زادمهر، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان در این دیدار اظهار داشت: در ماجرای کرونا اثبات شد که عدالت آموزشی در کشور وجود ندارد، درست است که با تعطیلی مدارس سریعا آموزش از طریق صدا و سیما و بعد از آن شبکه شاد شروع شد، اما هیچکدام پوشش حداکثری دانش آموزان را محقق نکرد. اما شاهد بودیم که شرافت همکارانم در روستا‌های دورافتاده و مناطق محروم که نه اینترنتی داشتند و نه شبکه‌ای شاد، جلوه‌های کم نظیری از خدمت در شرایط کرونا را ایجاد نمود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد حرکت به سوی آموزش و پرورش نیمه متمرکز در راستای سندتحول بنیادین کمک شایانی برای تحقق عدالت آموزشی باشد که البته تا زمانی که شاهد سیاسی کاری‌ها و انتصابات توصیه‌ای در این وزارتخانه و طرح‌هایی همچون واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور هستیم بعید است این هدف محقق شود.

زادمهر تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، برنامه‌های دولت به هم ریخته و اقتصاد کشور که مقاوم نشده بود آسیب دید. امید به اروپایی‌هایی که حتی توانایی گرفتن ماسک‌های خود از ترامپ گاوچران را نداشتند، اشتباه بزرگ ژنرال‌های خود خوانده دیپلماسی بود. آقاجان مطلبی ذهنمان را درگیر کرده حال که سوگلی دولت به تاریخ پیوسته آیا وقت آن نرسیده چشمان جاسوسی دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای مان را کور نماییم؟

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان افزود: متاسفانه خط مشی رسانه‌ای و اطلاع رسانی قابل اتکایی در بحران‌های کشور وجود ندارد و بعضاً موازی کاری و اشتباهات رسانه‌ای نهاد‌ها باعث سوء استفاده دشمنان و گیج شدن مردم می‌شود. به طور مثال در ماجرای هواپیمای اوکراینی از این مساله ضربه خوردیم و از طرف دیگر اطلاع رسانی‌های شفاف و سریع ستاد ملی کرونا نمونه مدیریت موفق در این قضیه بود و پیشنهاد می‌شود با دستور ویژه حضرتعالی، شورای عالی اطلاع رسانی در کشور تشکیل شود.

رهبر معظم انقلاب در پایان سخنانشان با اشاره به دعای همیشگی خود برای هدایت و سعادت جوانان و حل مشکلات اشتغال و ازدواج آنان، گفتند: به توفیق الهی و به دعای حضرت، ولی عصر ارواحنا فداه مطمئناً فردای جامعه جوان ما از امروز آن بهتر خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام.. ما سه ساله ازدواج کردیم جرات بچه اوردن نداریم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۳۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر روز شاهد فربه تر شدن پولداران و ثروتمندان و بدبخت و ذلیل تر شدن فقیران و مستعضعفان و حقوق بگیران می شویم
United States of America
رضا
۰۲:۰۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
روزگار خیلی سخت به مردم ایران می گذره، باید فعال تر و بدون تعارف کاری در جهت کم شدن این مشکلات انجام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
میشه دانشگاه ها رو باز کنید من اگه یه ترم عقب بیوفتم کل برنامه ریزی هام بهم می خوره می فهمید
آخرین اخبار