راه‌اندازی سامانه نماگر کووید-۱۹ در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سامانه نماگر کووید-۱۹ راه‌اندازی کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،محمد جواد دهقانی رئیس مرکز منطقه‌ای و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: این پایگاه با هدف تسریع در فرایند اطلاع‌رسانی درباره کرونا و نیز تامین یافته‌های جدید علمی مرتبط با این ویروس سامانه نماگر کووید-۱۹ را در اوایل فروردین ۱۳۹۹ راه‌اندازی کرد.

او، در نشستی ویدئو کنفرانسی با پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی  بیان کرد: اطلاعات این پایگاه روزی سه مرتبه به روز رسانی می شود و در حال حاضر علاوه بر ارائه آمار لحظه ای از تعداد مبتلایان، مرگ و میر و درمان شدگان  بیش از ۹هزار مقاله تمام متن مرتبط با کرونا را در خود دارد.

دهقانی تصریح کرد: این اطلاعات متناسب با انتشار مقالات جدید بر حجم این پایگاه داده نیز افزوده می شود و از طریق آدرس (https://maps.isc.gov.ir/covid۱۹/#/world) قابل دسترس است. 

رئیس مرکز منطقه‌ای و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: تولید این سامانه توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سطح ملی و بین المللی با استقبال خوبی مواجه شده به گونه ای که در حال حاضر این سامانه در وبگاه کشور های عضو D۸ نیز بارگذاری شده است.  

او، درباره سامانه های اطلاعات علمی دو مجموعه مرکز منطقه ای و ISC افزود: محصولات سامانه ارسال نشریات XML، سامانه همایش های معتبر علمی، سامانه تولید منابع برون متنی و همچنین سامانه نشریات علمی جهان اسلام، فهرست نشریات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی ایران و رتبه بندی جهانی ISC از جمله امکانات این مجموعه برای پژوهشگران به شمار می‌رود.  

بهروز ابطحی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با معرفی فعالیت ها و اهداف این پژوهشگاه در این ویدئو کنفرانس اضافه کرد: پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ریاست دوره ای اتحادیه دانشگاه های دریایی و ساحلی را به عهده دارد که علاوه بر این، ۱۴ نهاد بین المللی نمایندگی ایران را عهده دار بوده، و درصدد است به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران ایستگاهی را برای انجام  تحقیقات در جنوبگان (قطب جنوب) دایر کند. 

او، اظهار کرد: یکی از پیشنهادهایی که پژوهشگاه برای همکاری دو مجموعه ارائه می دهد همکاری برای رویت پذیری واژه خلیج فارس است تا این نام به شکل تحریف نشده و واقعی خود در جوامع و انتشارات علمی هر چه بیشتر مورد استفاده  قرار گیرد. 

هاجر صفاهیه، معاون پژوهش و فناوری مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری نیز تکید کرد: ظرفیت های علمی فراوانی برای همکاری دو مجموعه وجود دارد که با تداوم چنین جلسات ویدئو کنفرانسی می توان  بسیاری از موارد را محقق ساخت.  

او، گفت: یکی از فعالیت های مرکز منطقه ای تفاهم نامه چاپ و انتشار نشریات معتبر علمی و پژوهشی و درونداد و پردازش آن ها در مرکز منطقه ای بوده، که تاکنون ۲۰ شماره نشریه پژوهشگاه از سوی مرکز منطقه ای چاپ و در سطح کشور انتشار یافته است. 

 محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی مشاور ریاست و مدیر اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی مرکز منطقه‌ای و ISC نیز بیان کرد: پیش از این مرکز منطقه ای و پایگاه استنادی با دانشگاه گیلان و دانشگاه خلیج فارس برای ایجاد پایگاه اطلاعاتی منابع خلیج فارس و دریای خزر جلسه ویدئو کنفرانسی برگزار کرده است و می توان با مشارکت پژوهشگاه و در اقدامی گروهی برای تولید این پایگاه اطلاعاتی اقدام کرد که مرکز منطقه ای و ISC برای مبادله اخبار و برگزاری کارگاه های آموزش مجاری نیز آمادگی دارند.

منصور حقیقت، معاون پژوهش و فناوری ISC تصریح کرد: نمایه سازی مجلات علمی معتبر ایران و کشورهای اسلامی یکی از اصلی ترین فعالیت های ISC است و درصدد است هر چه بیشتر سامانه های علمی ISC را به جامعه علمی ایران و کشورهای اسلامی به اشتراک بگذارد. 

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار