رئیس پلیس راهور ناجا خبر داد؛

جمع آوری ستادهای ترخیص خودرو و اجرای سامانه سپهر راهور

سردار هادیانفر از جمع آوری ستادهای ترخیص خودرو و اجرای سامانه سپهر راهور و کروکی‌های الکترونیکی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری خود که صبح امروز ۳۰ اردیبهشت ماه در شهرک آزمایش برگزار شد اظهار کرد: ما در سال ۹۹، ۴ برنامه اصلی را برای ماموریت پلیس راهور کشور در کنار ماموریت‌های اصلی پیش بینی کرده‌ایم.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: بحث مدیریت ترافیک، تسهیل در ترددها، ایمنی تردد‌ها و ارائه خدمات ترافیک از جمله ماموریت‌های اصلی ما است که ۴ برنامه دیگر را نیز در این خصوص تدوین کرده ایم.

او بیان کرد: جدی‌ترین برنامه ما کاهش سوانح و تصادفات با رویکرد تعداد جانباختگان است.

سردار هادیانفر بیان کرد: دومین برنامه ما توسعه انضباط و نظم عبور و مرور ترافیک هست که مواردی مانند رعایت حق تقدم و ساماندهی موتور سیکلت سواران و... از موضوعات مورد تاکید در این برنامه است.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: سومین موضوع توسعه و بهبود رفتار فردی و اجتماعی در ترافیک هست و همکاری مردم را در بخش‌های مختلف می طلبد.

او بیان کرد: توسعه و تحول سیستمی و هوشمند سازی بحث چهارم ما هست و امیدواریم در نیمه اول سال ۹۹ آن را اجرایی کنیم.

سردار هادیانفر ادامه داد: رفته رفته ستاد‌های ترخیص جمع خواهند شد و بحث سامانه سپهر راهور و کروکی‌های الکترونیکی را نیز خواهیم داشت.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ما در حال حاضر ۲۲ میلیون و ۱۳۱ خودرو با پلاک ایران به صورت فعال داریم؛ در مجموع ۲۳ میلیون دستگاه وسیله نقلیه در کشور در حال تردد هستند و ۱۲ میلیون موتور سیکلت داریم.

او گفت: در سال ۹۸، ۲ میلیون ۳۶۵ هزار خودرو از ابتدای بحث شماره گذاری شده اند که شماره گذاری خودرو های فرسوده  بسیار محدود بوده است.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت:۳۵ میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین و موتور سیکلت در کشور فعال هستند که ۲ میلیون آن‌ها سال گذشته از رده خارج شدند که این روند بسیار کند بوده است.

سردار هادیانفر درباره تعطیلی عید فطر بیان کرد: ما عید فطر را در پیش داریم و همه دستگاه‌ها تاکید کردند که در حال حاضر وقت سفر نیست و اگر سفری رخ دهد، مثل چند روز ابتدایی فروردین ماه مشکلاتی ایجاد می شود.

رییس پلیس راهور ناجا افزود: حرم شهر‌های زیارتی بسته هستند و سفر زیارتی وجود ندارد؛ وضعیت شهر‌هایی مثل گیلان و مازندران قرمز هست و توصیه می شود افراد به آن مناطق سفر نکنند.

او گفت: پلیس آمادگی دارد که سفر‌ها را مدیریت کند و حتما همه افراد باید از کمربند ایمنی استفاده کنند.

سردار هادیانفر بیان کرد: شهروندان باید به محدودیت‌های اعلامی از طریق پلیس توجه داشته باشند و تاکید کرده‌ایم اتوبوس‌ها باید معاینه فنی داشته باشند.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه همه سرنشینان اتوبوس‌ها باید کمربند ایمنی ببندند،گفت: خط قرمز پلیس بحث آرامش، ایمنی و همجنین برخورد با تخلفات حادثه ساز است و رانندگان باید رعایت کنند.

او افزود: توقیف ۷۲ ساعته نیز در حوزه سرعت، سبقت غیر مجاز و ... در جاده‌ها صورت می گیرد.

او بیان کرد: حجم معابر و جاده‌های ما متناسب با این همه وسیله نقلیه نیست.

رییس پلیس راهور ناجا افزود: ۹۹۱ هزار دستگاه خودروی نو شماره در سال ۹۸ داشتیم که ۴.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه داشته است همچنین حدود ۴ میلیون نقل وانتقال وسایل نقلیه را داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه ۶.۵ درصد افزایش خدمات را داشته‌ایم.

او گفت: در حوزه موتور سیکلت ۲۴ درصد کاهش در شماره گذاری داشتیم و در حوزه اسقاط، سال ۹۷، ۶۷ هزار دستگاه و سال ۹۸ حدود ۱۴ هزار دستگاه اسقاط شد.

او ادامه داد: ۷۹ درصد در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در حوزه اسقاط کاهش داشتیم. همچنین ۵ میلیون و ۲۰۷ هزار خدمت در حوزه شماره گذاری، نقل و انتقال انجام شده است.

سردار هادیانفر ادامه داد: ما ۱۸ نوع خدمات را در بخش‌های مختلف مانند شماره گذاری و ... ارائه میدهیم و سال گذشته ۳۵ میلیون ۷۸۴ هزار و ۵۱۴ خدمت به مردم ارائه دادیم و در نیروی انتظامی ۷۰ میلیون خدمت انجام شده و ۵۱ درصد خدمات کل صورت گرفته نیروی انتظامی در پلیس راهور بوده است.

رییس پلیس راهور ناجا افزود: ۱۲۶ هزار و ۶۰۰ نفر دارنده گواهینامه، نمره منفی دارند و ۶۹ هزار نفر از آن‌ها در آستانه ضبط ۳ ماهه گواهینامه قرار گرفتند، ۵۸۰۰ نفر در آستانه ضبط مدت ۶ ماهه گواهینامه و ۱۲ هزار نفر در بحث ابطال گواهینامه قرار گرفتند.

او گفت: جدی‌ترین مسئله ما در کشور تصادفات است و تا قبل از ورود به کرونا موفق شدیم کاهش ۲ دهم درصدی را تا پایان بهمن در کشور بر اساس آمار‌های پزشکی قانونی شاهد باشیم.

او بیان کرد: تقریبا در بیشترین ماه‌های سال ۹۸ روند کاهش تصادفات را داشتیم و امیدوارم با همکاری همه دستگاه ها، این روند کاهشی را در سال ۹۹ هم داشته باشیم.

سردار هادیانفر ادامه داد: در هیچ جای دنیا آمار کشته را با کشته مقایسه نمی کنند و با ۳ عامل اصلی بررسی می شود.

رییس پلیس راهور ناجا افزود: مولفه‌های اصلی در ایمنی و ترافیک ۵ عامل مدیریت، قوانین و مقررات، راه و جاده، نقش انسان و وسایل نقلیه است.

او ادامه داد: ۲۱۷ هزار طول جاد‌ه های ما است و ۱۲ درصد جان باختگان سال گذشته در جاده‌های روستایی کشور بوده است.

سردار هادیانفر ادامه داد: هر جانباخته ناشی از تصادفات معادل ۵.۲ دهم میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم بر روی دست کشور میگذارد.

او گفت: برنامه کشور در سال ۹۸ دستیابی به ۸ درصد تولید ناخالص ملی بوده، در حالی که در کشور ما فقط ۷ درصد زیان تصادفات در تولید ناخالص ملی به کشور تحمیل می کند.

او گفت: شاید آن ۸ درصد به سختی دست یافتنی باشد، اما ۷ درصد قطعا رخ می دهد و زیانی است که به کشور تحمیل می شود.

سردار هادیانفر ادامه داد: سالی ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در دنیا جان خود را از دست می دهند و ۵۵ میلیون نفر هم مصدوم می‌شوند.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه تعداد زیادی از سازمان‌ها از قبل تا بعد از تصادف نقش دارند،گفت: دنیا بر روی ۳ شاخص اصلی توجه میکند.

او با اشاره به یکی از شاخصه‌ها که بر اساس تعداد جان باخته در یک میلیارد کیلومتر است ،گفت: حتما میزان پیمایش مرتبط با ریسک تصادف است و هر چه میزان پیمایش افزایش پیدا کند ریسک تصادفات هم افزایش پیدا میکند.

رئیس پلیس راه ناجا گفت: در سال ۹۶ در یک میلیارد کیلومتر پیمایش ۴۴ جان باخته داشتیم و ۴۰ نفر در سال ۹۷ و در سال ۹۸ به ۳۳ جان باخته رسید.

او گفت: تا بهمن ۹۸، ۲ دهم درصد کاهش جان باخته را شاهد بودیم.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: در اربعین سال ۹۷، ۱میلیون ۹۰۰ هزار زائر داشتیم و در سال ۹۸، ۳ میلیون ۴۵۰ زائر داشتیم.

او گفت: در تردد‌های اربعین سال ۹۶، ۶ درصد، ۹۷، ۱۲ درصد و ۹۸، ۴۹ درصد افزایش تردد رادداشنیم.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در حال حاضر عید فطر را در پیش داریم و طبیعی است که سفر‌هایی را داشته باشیم و باید به آن توجه کنیم.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: درسال ۹۸ کل تصادفات بالغ بر ۲ میلیون ۱۰۹ هزار بوده که در سال ۹۷، ۲میلیون ۵۵۷ هزار و ۶۳۰ تصادف بود.

او ادامه داد: تقریبا ۴۸۸ هزار کاهش و ۱۷.۵ درصد کاهش تصادفات را داشتیم.

سردار هادیانفر بیان کرد: ۷.۵ درصد در تصادفات و ۱۹.۱ درصد هم در تصادفات خسارتی کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ داشتیم.

او گفت: در اسفند سال ۹۷، ۱۲۵۷ نفر در جاده‌ها جان خود را از دست دادند و در اسفند ۹۸، ۱۰۴۸ جان باخته داشتیم که مجموعا ۲۰۹ نفر کاهش وجود داشت.

سردار هادیانفر بیان کرد: در فروردین سال ۹۸، ۱۲۴۲ جان باخته داشتیم و در سال ۹۹، ۸۳۳ فوتی داشتیم و ۴۱۰ نفر معادل ۳۳ درصد کاهش به وقوع پیوست.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: ۶۱۹ نفر در این ۲ ماه نسبت به مدت مشابه کاهش جانباخته داشتیم.

او گفت: در سال گذشته ۴۲ میلیون تخلف رانندگی را در سامانه ثبت کردیم و کاهش ۳ درصدی ترافیک را در ابتدای مهرماه داشتیم.

سردار هادیانفر بیان کرد: ۱۰۴۷ شهر داریم و خیلی از شهرستان‌ها مشکلات بیمارستانی دارند؛ همچنین ما در ۷۰۳ شهر از ۱۰۴۷ شهر پلیس راهور نداریم.

او ادامه داد: بیشترین عوامل و علل تصادفات سال قبل ۴ عامل اصلی است که ۸۲ درصد تصادفات را در بر میگیرد.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: سرعت، سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی ۴ عامل اصلی تصادفات هست.

او بیان کرد: ۱۰ کیلومتر سرعت ناوگان حمل و عمومی را برای حفظ جان مردم در جاده‌ها کاهش دادیم.

رییس پلیس راهور ناجا افزود: همه سرنشینان وسیله نقلیه باید از کلاه ایمنی استفاده کنند و ۱۲ درصد جان باختگان تصادفات کودکان هستند.

او گفت: ۶۴ درصد تصادفات در حریم ۳۰ کیلومتری شهر‌ها رخ میدهد. در ۳۰ کیلومتر شهر‌ها مشکلاتی وجود دارد که شهرداری و وزارت راه را در بر میگیرد.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: در۳۰ کیلومتر شهر‌ها محل‌های تفریحی شهر‌ها وجود دارند و تصادفات به خاطر تراکم هم رخ میدهد.

سردار هادیانفر ادامه داد: بحث خودرو بسیار جدی است و از مسئولان تشکر می کنیم، از ۳ مدل پراید ۲ مدل از رده خارج شد و آن ۱مدل دیگر پراید و پژو ۴۰۵ هم تا اواخر خرداد از رده خارج می شود.

او بیان کرد: در حوزه هوشمند سازی اقدامات بسیار گسترده‌ای را داشته‌ایم.

سردار هادیانفر بیان کرد: برای پلیس راه در محور‌های کوهستانی خودرو‌های شاسی بلند را اضافه کردیم، همچنین بیش از هزار دستگاه خودرو سراتو خریداری کردیم.

او گفت: به زودی از قبض جریمه کاغذی نیز رهایی پیدا می کنیم و انشالله با دست افزار‌های جدید کارهایمان را انجام میدهیم.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: به زودی کار کروکی‌ها هم با استفاده از تبلت‌های جدید و خاص انجام می شود که تفاهم نامه‌ای با بیمه مرکزی در این خصوص انعقاد خواهیم کرد .

سردار هادیانفر بیان کرد: شماره گذاری اینترنتی را حتما انجام میدهیم و پلاک سوم نیز انشالله به خودرو‌ها افزوده می شود.

او گفت: ۴۱۵۰ دستگاه گشت‌های پلیس راهور در سراسر کشور به سیستم ردیاب مجهز شده اند و به میزان ۲۲ درصد تحرک واحد‌های ما در پلیس راه و ۲۶ درصد در راهور افزایش پیدا کرده.

رییس پلیس راهور ناجا افزود: طرح تقسیط را در سال گذشته اجرا کردیم و این طرح از ابتدای سال ۹۹ متوقف شد و حدود ۶۲ هزار وسیله از پارکینگ‌ها ترخیص شدند.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: افرادی که از طرح استفاده کردند متعهد شدند که تا یک سال مبالغ را پرداخت کنند و در حال حاضر ۲۳ درصد افراد جرائم را پرداخت کرده‌اند.

سردار هادیانفر ادامه داد: افرادی که به تعهد خود عمل نکردند، خودروهایشان اعمال قانون می شود.

او با بیان اینکه انشالله اپلیکیشن پلیس من نیز افزوده خواهد شد،گفت: اگر تصادفی تا زیر ۱۱ میلیون تومان رخ داد، شهروندان خودرو را کنار بکشند و به بیمه مراجعه کنند.

او ادامه داد: توصیه می شود افراد از خودرو در حین تصادف عکس بگیرند. سقف بیمه از ۵ میلیون به ۱۱ میلیون افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار