یوسف نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تشریح کرد؛

عملکرد نمایندگان در آخرین سال مجلس دهم/ تصویب ۴۰ قانون و طرح بیش از ۳۰۰۰ تذکر به هیئت وزیران/ ظریف، پاسخگوترین وزیر صحن علنی

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی آمار عملکردی و نظارتی آخرین سال مجلس دهم را تشریح کرد.

علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح آمار عملکردی و نظارتی آخرین سال مجلس دهم (اجلاسیه چهارم) با بیان اینکه تعداد قوانین مصوب در مدت مذکور ۴۰ عدد بوده است، گفت: ۳۵ فقره از آن قوانین مصوبه اجلاسیه آخر و ۵ عدد دیگربه سال سوم پارلمان دهم باز می‌گردد.

هیئت وزیران بیش از ۳۰۰۰ تذکر کتبی و شفاهی در سال چهارم دریافت کردند

او درباره تذکرهای کتبی اعلام شده به هیئت دولت توضیح داد: در مجموع ۲۵۹۷ مرتبه به اعضای هیئت وزیران تذکر کتبی داده شد که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کمترین تعداد و ریاست جمهوری بیشترین تذکر یاد شده را دریافت کرده‌اند؛ البته  ۹۰ درصد این تذکرها مربوط به عملکرد رئیس جمهور یا زیر مجموعه او بوده است.

یوسف نژاد اعلام کرد:  میزان تذکرهای کتبی سال چهارم نسبت به سال سوم ۶ درصد کاهش داشته است و از نظر تفکیک موضوعی، جاده‌های شهری و روستایی، تأمین و انتقال آب، شوراها و شهرداری‌ها، تنظیم بازار، و همچنین صادرات و واردات محصولات کشاورزی بیشترین تذکرها را به خود اختصاص دادند.

وزیر دفاع، دریافت کننده کمترین تذکر شفاهی از وکلای خانه ملت/ تأمین و انتقال آب از مهم‌ترین دغدغه‌های نمایندگان مجلس

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان در سال چهارم ۱۱۰۱ مرتبه تذکر شفاهی به هیئت وزیران داده‌اند که وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ۱ مورد، کمترین  و رئیس‌جمهور با ۲۳۶ مورد بیشترین تذکرها را  دریافت کردند.

او با بیان اینکه تعداد تذکر‌های شفاهی ۲۰ درصد کمتر از سال سوم بوده است، تصریح کرد: در این بخش هم، تأمین و انتقال آب، جاده‌های شهری روستایی، خرید تضمینی و بیمه محصولات کشاورزی،  مهم‌ترین فراوانی‌های تذکر‌های شفاهی را داشته‌اند.

تقاضای ۶۸۹ سؤال از وزرا به هیئت رئیسه تقدیم شد/ وزیر راه و شهرسازی هدف بیشترین سؤالات منتخبان مجلس دهم

یوسف نژاد گفت: در سال چهارم مجلس دهم، ۶۸۹ تقاضای سؤال از وزیران به هیئت رئیسه تقدیم و حدود ۱۹ درصد آن‌ها در کمیسیون‌های تخصصی مطرح شد. ۳۳ سؤال با عدم اقناع نمایندگان از سوی وزیر همراه بود که نمایندگان این سؤال‌ها را برای طرح در صحن علنی به هیئت رئیسه ارسال کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی توضیح داد: از تعداد سی و سه پرسش یاد شده،  ۲۹ مورد قلمرو ملی و ۴ فقره هم گستره منطقه‌ای داشته است.به علاوه تعداد سؤال‌های سال چهارم نسبت به اجلاسیه سوم،  ۲۰ درصد کمتر شد.

او افزود: وزیر راه و شهرسازی با ۸۹ سؤال بیشترین و وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در کنار وزیر اطلاعات با ۷ پرسش کمترین سؤال کننده را داشتند.

یوسف نژاد تصریح کرد: در میان کمیسیون‌ها هم، کمیسیون عمران با ۱۱۰ سؤال  و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با ۱۱ پرسش به ترتیب بیشترین و کمترین پرسش‌های ارجاعی را به خود اختصاص دادند.

ظریف، پاسخگوترین وزیر صحن علنی در سال چهارم

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال چهارم ۴۲ فقره سؤال و با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به اجلاسیه پیشین در صحن علنی مطرح شده است، یادآور شد: بیشترین تعداد پرسش‌های مطرح شده در صحن علنی از وزیر امور خارجه با تعداد ۱۰ مورد بوده است که نمایندگان هم از پاسخ به سؤالات قانع شدند.

او  درباره عملکرد کمیسیون‌ها در رسیدگی به پرسش‌های مطرح شده گفت: کمیسیون اقتصادی، آموزش و تحقیقات و عمران بیشترین عملکرد را در رسیدگی به سؤالات داشته‌اند.

یوسف نژاد اعلام کرد: بیشترین فراوانی موضوع سؤال‌ها به جاده‌های شهری و روستایی و تأمین انتقال آب باز می‌گردد.

کاهش ۱۶۳ درصدی تقاضای تحقیق و تفحص‌ها در اجلاسیه آخر

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح آمار تحقیق و تفحص‌ها در مجلس دهم گفت: در آخرین اجلاسیه، ۲۷ تقاضای تحقیق و تفحص داده شد که نسبت به سال سوم، ۱۶۳ درصد کاهش داشته است.

او افزود: از میان ۲۷ تحقیق و تفحص مذکور، یک پرونده نزد هیئت رئیسه قرار دارد و یک پرونده به دلیل عدم صراحت درخواست متقاضیان عودت داده شده است. همچنین هیئت رئیسه ۲۴ پرونده هم برای رسیدگی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داد.

یوسف نژاد تصریح کرد: از ۲۴ پرونده ارجاعی، ۴ پرونده به دلیل انصراف متقاضی مختومه شده و ۲۰ پرونده همچنان در انتظار بررسی در کمیسیون‌های تخصصی است.

سال چهارم، بدون استیضاح/ اعتماد نمایندگان به هر سه وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم 

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال چهارم هیچ وزیری استیضاح نشد، گفت:در اجلاسیه آخر، سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی رأی اعتماد گرفتند.

او اضافه کرد: ۲۵ نفر از مسئولان اجرایی کشور به جلسات علنی و ۹ نفر هم در جلسات غیر علنی برای ارائه گزارش دعوت شدند که درباره مسائل مهم اقتصادیِ هدفمندی سوخت، اثرهای افزایش قیمت بنزین و همچنین بررسی سانحه هواپیمایی اوکراین، مسائل منطقه‌ای و حوادث رخ داده در کشور بحث شد.

کمیسیون اصل ۹۰ مرجع صالح رسیدگی به ۲۹۱۲ شکایت

یوسف نژاد اظهار کرد: عدد شکایت‌های رسیده به کمیسیون اصل ۹۰ در اجلاسیه چهارم ۳۲۶۰ عدد بوده است که از این تعداد، ۲۹۱۲ تا در صلاحیت کاری کمیسیون تشخیص داده شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: درباره یک هزار و ۲۹۷ مورد از  ۲۹۱۲  شکایت یاد شده، با مراجع ذیربط مکاتبه شد که در نتیجه آنها، ۳ هزار و ۸۹۴ جوابیه به ثبت رسید. به علاوه ۹۷۴ فقره پاسخ به دستگاه‌ها برای شکایت پرونده ارسال شده است که بیشتر جنبه کمک مالی و شغلی داشته‌اند.

او در پایان گفت: ۸۰۴ فقره از تعداد مذکور، به مراجع صحیح و ذیربط راهنمایی شده و ۲۲۵ مورد در دستور کار کمیته‌های مختلف کمیسیون اصل ۹۰ است. همچنین در مجموع ۱۳ هزار و ۲۱۸ فقره نامه به کمیسیون وارد یا از آن خارج شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
برای مجلس بی اختیار برای مردم و دربست همراه دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اففففففففففففففففففففف براین مجلس بی خاصیت
Iran (Islamic Republic of)
علی محمدی
۱۲:۴۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کدام طرح تصویب کردند که پیگیرش شدند تابه سر انجام رسید ه یا نه هی گفتند تصویب شد این تصویب شد آخرش هیچ نماینده باید مشکلات مردم حل کند مثلا 2هزار نفر قراردادی در یک وزارتخانه که هر نفر با اعضا خانواده اش 3تا 4 نفر است که میشد 7 تا هزار نغر تبدیل وضعیت کند این کار ماندگاری است
آخرین اخبار