در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

توفیقاتی که برای روزه‌دار حقیقی پس از ماه رمضان هم باقی می‌ماند/ عید فطر؛ روز عیدی‌گرفتن از خداوند

حجت‌الاسلام شرافتی گفت: عید فطر روز دریافت هدیه از معبود پس از یک ماه بندگی در ماه رمضان است.

حجت الاسلام معین شرافتی سخنران و پژوهشگر مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت روز عید فطر گفت: روز عید فطر از بهترین و بزرگترین اعیاد اسلامی است؛ هنگام فرا رسیدن این عید رسول خدا (ص) دستور می‌دادند که مردم را برای دریافت جایزه الهی دعوت کنند. در اصل روز عید فطر روز جایزه دادن خداوند به مؤمنان و بندگان است؛ همان افرادی که یک ماه مهمانش بوده اند و اکنون با پایان یافتن این مهمانی خاص با دریافت جایزه الهی با این ماه وداع می‌کنند. امام باقر (ع) پس از ذکر این سنت پیامبر اکرم (ص)، یادآور شدند که البته جایزه خداوند مانند جوایز پادشاهان و سلاطین نیست. پس جا دارد در چیستی این جایزه توجه کنیم که مبادا با غفلت آن را به ارزانی از دست بدهیم یا قانع به دریافت تنها یک جایزه شویم؛ چرا که حضرت فرمودند:"هُوَ یَوْمُ الْجَوَائِزِ" (کافی، ج‏۴، ص‏۱۶۸)

وی افزود: یکی از مهمترین جوایزی که در روز عید فطر شامل حال بندگان مخلص خداوند می‌شود؛ شروع فصلی نوین و جدید در زندگانی آنهاست. در اصل روز عید فطر روز بخشش گناهان و توبه نصوح است که بعد از آن فرد با پرونده‌ای عاری از سیاهی‌ و تیرگی‌های سابق، قدم در دورانی جدید می‌گذارد. امام سجاد (ع) در دعای وداع با ماه رمضان، از خداوند می‌خواهند که تمام گناهان و حتی افکار آلوده را از صفحه اعمال ثبت شده سابق ایشان پاک کرده و با توبه‌ای مقبول، پرونده‌ای پاک از اشتباهات مخفیانه و آشکار به او عطا کند تا روز عید فطر برترین روز در عمر و زندگانی شریفشان باشد.

آثاری که برای روزه دار حقیقی در عید فطر باقی می‌ماند/ عید فطر؛ روز عیدی‌گرفتن از خداوند پس از یک ماه بندگی

حجت الاسلام شرافتی در مورد دیگر هدایای خداوند در عید فطر به بندگان مطرح کرد: بخشش و غفران الهی و قبول توبه تنها جایزه خداوند به ما نیست. ما به میزان هر آنچه که خوبان عالم با علم و معرفت خویش از او خواسته اند، می‌توانیم از دریای بی انتهای قدرت، حکمت، خیر و رزق خداوند بخواهیم؛ بدین جهت ما در قنوت‌های پرتکرار نماز عید اینگونه از خداوند طلب می‌کنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا سَأَلَکَ بِهِ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُون‏؛ خداوندا! من از تو می‌خواهم بهترین چیز‌هایی را که بندگان صالح تو از درگاهت درخواست داشتند و پناه می‌برم به تو از آن چیز‌هایی که بندگان صالح تو از آن‌ها به درگاهت پناهنده شدند.» (مصباح المتهجد، ج ۲، ص ۶۵۴)


بیتر بخوانید : فطریه سال 99 چقدر است؟


عبرت‌های روزه دار از یک ماه روزه

حجت الاسلام شرافتی در مورد توفیقاتی که در طول یک ماه روزه ماه رمضان نصیب فرد روزه دار می‌شود، گفت: روزه برترین و بهترین ریاضت شرعی است که خداوند با توجه به فواید بسیار، آن را برای یک ماه در سال واجب کرده و برخی از کار‌های حلال و مجاز و حتی عادی را مانند خوردن و آشامیدن در ساعات روزه داری حرام و حتی موجب کفاره‌های سنگین قرار داده است. اما دلیل این کار چیست؟ قطعاً هدف قدرت و قوت یافتن ما برای مقابله با هوا و خواسته‌های نفسانی است. کسی که یک ماه چنین تمرینی را داشته باشد، به خوبی می‌تواند یازده ماه دیگر سال، به گناهان نه بگوید و تقوای الهی را رعایت نماید. به علاوه ماه رمضان و پیوند آن با قرآن و اینکه بسیاری از مؤمنان در این ماه حداقل یک بار قرآن را ختم کردند، این نوید و بشارت را به فرد می‌دهد که بدون تغییری خاص در برنامه‌های روزانه و عادی خود، در یازده ماه دیگر سال هم می‌تواند با کلام خداوند مأنوس باشد. در کنار این دو، توفیق درک سحر نیز می‌تواند یکی دیگر از تمرین‌های این ماه باشد که بعد از عادت به آن می‌توان در دیگر روز‌ها و ماه‌های سال نیز آن را تکرار کرد. این توفیقات می‌تواند از جوایز الهی به ما باشد؛ مواردی که موجب آشتی ما با برخی از خوبی‌ها می‌شود.

آثاری که برای روزه دار حقیقی در عید فطر باقی می‌ماند/ عید فطر؛ روز عیدی‌گرفتن از خداوند پس از یک ماه بندگی

وی افزود: یاد فقرا و نیازمندان و درک سختی‌ معیشت آن‌ها هم از برکات روزه است. هرچند نمی‌توان کامل حال کسی‌که با دستی خالی آخر شب به خانه باز می‌گردد یا پولی برای پرداخت اجاره بها ندارد را درک کرد؛ اما همین اندازه رقّت قلب بر اثر کم خوردن و اندکی گرسنگی و تشنگی می‌تواند تلنگر مهمی برای ما باشد تا بیشتر به یاد مستمندان باشیم. توفیق پرداخت فطریه به مستمندان و درک لذت بالای دستگیری از نیازمندان خود یک جایزه الهی است. امسال هم که بالا گرفتن مشکلات معیشتی ناشی از بیماری کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد خانواده ها، سبب شد کمک‌های مؤمنانه صورت بگیرد، این لذت خوشایند بیش از پیش شد. درک لذت همنوع دوستی و تصمیم برای ادامه دادن آن یک جایزه مهم برای ما در عید فطر است. وقتی می‌شود با کمی ایثار چنین صحنه‌های زیبایی از کمک به نیازمندان را رقم زد، بی آنکه خلل خاصی در مدیریت اقتصادی خانواده خودمان پیش آید، چرا این نوع دوستی را ادامه ندهیم؟


بیشتر بخوانید : زکات فطریه سال ۹۹ از سوی رهبر انقلاب اعلام شد 


این کارشناس مذهبی با بیان برگزاری نماز عید فطر در برخی شهر‌ها گفت: روز عید فطر و نماز سراسر وحدت عید موجب همدلی بیشتر بین مسلمانان می‌شود. نمازی که در قنوت‌های پیاپی آن برای همه مسلمانان دعا می‌کنیم و در خطبه‌های نماز این امام جماعت است که سخنان امام المسلمین را در گوشه گوشه بلاد اسلامی بیان کرده و به تعیین و تشریح خط مشی مسلمانان تا عید فطر بعدی می‌پردازد. هرچند که صورت کامل و تمام این وحدت و همدلی پس از ظهور امام غایب (عج) رخ می‌دهد ولی به برکت برپایی حکومت اسلامی و رهبری ولی فقیه می‌توان شمه‌ای از این مهم را درک کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار