نامه معاون فرهنگی شهردار شیراز به محمد عیدی؛

پیوند شیراز و اصفهان غیرقابل انکار و ناگسستنی است

چندی پیش محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به مناسبت سالروز وفات قطب‌الدین شیرازی نامه‌ای برای همتای خود در شهرداری شیراز نوشت و اکنون جواب نامه را ردیفت کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،معاون فرهنگی شهردار شیراز در پاسخ به نامه محمد عیدی نوشت: پیوند شیراز و اصفهان در تمدن، فرهنگ و هنر غیرقابل انکار و ناگسستنی است که این باور تنها به خاطر کالبد و پیشینه این شهرها نیست بلکه شخصیت‌های بزرگی همچون قطب الدین شیرازی هستند که با درنوردیدنِ مرزها، جغرافیایی معنوی را به وجود می‌آورند.

متن نامه محمد عیدی به مرتضی جعفری به شرح زیر است:

"از صبا پرس که ما را همه شب تا دم صبح بوی زلف تو همان مونس جانست که بود"
جناب آقای دکتر جعفری
معاون ارجمند فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز
با سلام و عرض ادب
"مردم دیده ما جز به رخت ناظر نیست"
و اما بعد،
به روایتی بیست و چهارم رمضان المبارک، هم هنگام با وفات یگانه جهان و فرزانه زمان علامه قطب الدین محمود بن مسعود شیرازی است. هم او که افضل مشایخ فلسفه و اکمل اقطاب صوفیه و اَجَلّ حوزه‌های علمیه در قرن هفتم هجری بود و در احیای فرهنگی و هنری ایران، پس از ایلغارِ رزم توزانِ ژکاره مغول، به همراه و در کنار خواجه نصیر الدین طوسی، نقشی فراوان داشت. حکیم و طبیب و موسیقی دان بزرگی که در جهانشهر پُر راز و آوازه شیراز روئید و بالید و با تجربه اندوخته اش، بوستانی رنگین و عطرآگین آفرید که از محاسن آثار و محامد اثمار آن، کنونیان از هر ذوقی نیز انبان پُر توشه می‌کنند و حظی تمام می‌برند. وصف کَرده و کِشته "بی مثالش" البته در بیان اَلکَن این حقیر نگنجد؛ اما آنقدر بود که با فرو شدنش، خامه‌ها بر اوراق گریانیدند که "تاج از سر علوم بیفتاد و غبار جهل دیده خورشید علوم بپوشاند" و گفتند " جای آن هست که مردم یکدیگر را به فوت علوم تعزیت دارند".

"می‌گشت به قطب چرخ و اکنون گویی چون قطب نماند چرخ چون خواهد گشت"

باری، ادبستان بی چونی شیراز در بطن و متن خود بسی از این گونه مرواریدها پروریده که در خور هزاران مدح و ستایشِ گوهرشناسانِ ظریف اندیشِ هنردان جهانند. باشد تا بوستان اسطوره‌ای شیراز، به همت شهروندان لطیف طبع و خلاقش، چنان پیش، بستر ساز رویشِ درختان گَشَن بیخ و بسیار شاخی چون او باشد که هریک فخر ایران و ایرانی گردند.

"سعدیا چندان که خواهی گفت وصف روی یار
حسن گل بیش از قیاس بلبل بسیار گوست"

ارادتمند
محمد عیدی
اصفهان بیست و هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ خورشیدی مقارن با بیست و سوم رمضان المبارک ۱۴۴۱ قمری

متن نامه مرتضی جعفری به محمد عیدی به شرح زیر است:

"از هر چه می‌رود سخن دوست خوش‌تر است پیغام آشنا نفس روح پرور است"
جناب آقای دکتر محمد عیدی
معاون محترم شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان

اصفهان شاه نشین شهرهای ایران و بنا بر قول اغلب جهانگردان جهانی در اصفهان پنهان است!
وجود صدها اثر فرهنگی در امتداد رودخانه زیبای زاینده‌رود و بیش از صدها بناهای تاریخی همه و همه با قدرتی شگرف ما را صدا می‌زند تا به ستایش زیبایی و شکوه تاریخ بنشینیم جایی که ما را به این باور می‌رساند که جهانی در این نصف‌جهان رخ پنهان کرده و تو از وصف این همه زیبایی عاجز می‌مانی! گویی خالق هستی همه ذوق هنرمندانه اش را برای اصفهان به کار برده تا جهانگردانی از سراسر دنیا را به این باور برساند که اصفهان نشانه‌ای زیبا از شاهکار هنر و معماری و آیتی مجسم از هنرهای دستیِ سرزمین اهورایی ایران است.

و اما پیوند شیراز و اصفهان در تمدن، فرهنگ و هنر غیرقابل انکار و ناگسستنی است که این باور تنها به خاطر کالبد و پیشینه این شهرها نیست بلکه شخصیت‌های بزرگی همچون قطب الدین شیرازی هستند که با درنوردیدنِ مرزها، جغرافیایی معنوی را به وجود می‌آورند و اصفهان و شیراز را بر یک سفره مهمان کرده و مردمانشان را از خوان نعمت مهر، هنر، مدنیت و علم متنعم می‌سازند. پاسداشت مقام و منزلت علامه قطب الدین شیرازی که خداوندگار طب، موسیقی، نجوم، ریاضیات در روزگار خود بوده و مکتب فلسفی شیراز با او پایه ریزی شد و نتیجه آن به نوعی زایش مکاتب فلسفی دیگر همچون اصفهان بود، بر همگان فرض است. عنایت ویژه جنابعالی و پیام مسرت بخشتان در تکریم علامه، نشان از ذوق سلیم و طبع لطیفتان دارد. همت بلندتان را می‌ستاییم و امیدواریم به پاس وجود ِ بزرگانِ اصفهان و شیراز، پیوند فرهنگ در این دو دیارِ دیرپا عمیق‌تر از گذشته گردد.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.