وزیر راه و شهرسازی :

رویکرد وزارت راه و شهرسازی در ساخت و ساز، صنعتی‌سازی است/ رفع موانع موجود بر سر راه تولید مسکن

اسلامی با تاکید بر اینکه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در ساخت وساز، صنعتی سازی است، از رفع موانع موجود بر سر راه تولید مسکن که تامین اراضی موردنیاز برای اجرای طرح هاست خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، هجدهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن به ریاست محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاونان وزیر در حوزه مسکن و ساختمان، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهر‌های جدید، بانک مسکن، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و انجمن‌های فعال ساخت و ساز در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه، گزارشی از طرح اقدام ملی مسکن، وضعیت بازار اجاره، افزایش قیمت مسکن و راهکار‌های وزارت راه و شهرسازی برای کنترل افزایش قیمت مسکن ارایه شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این نشست گفت: استراتژی مشخص وزارت راه و شهرسازی، به کارگیری و فعال‌سازی همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای رفع موانع تولید و عرضه مسکن است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جامعه هدف طرح اقدام ملی مسکن دهک‌های یک تا هفت جامعه، یعنی اقشار کم‌درآمد و میان‌درآمدی هستند، بر حضور و مشارکت فعالان و صاحبان سهم در عرضه مسکن تاکید کرد و افزود: طرح اقدام ملی مسکن با تحلیل بازار مسکن، ازدواج‌های رخ داده در هر سال، و همچنین بازبینی طرح جامع مسکن برنامه ریزی شد و بر این اساس معین شد تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک‌های ۴ تا ۷ درآمدی با مشارکت مردم، سازندگان و حمایت و سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی احداث شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: همچنین تفاهم نامه‌هایی برای احداث واحد‌های مسکونی کارکنان دولت از جمله ۱۰۰ هزار واحد برای کارکنان نیرو‌های مسلح، ۱۷۰ هزار واحد برای فرهنگیان و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای جامعه کارگری و بازنشستگان با نهاد‌های مختلف به امضا رسید که بخشی از آن‌ها اجرایی و عملیاتی شده است و این‌ها نیز به طرح اقدام ملی مسکن متصل می‌شوند.

به گفته اسلامی، وزارت راه و شهرسازی موانع موجود بر سر راه اجرای طرح اقدام ملی مسکن را از جمله تامین زمین برطرف کرد و هم‌اکنون اراضی اجرای طرح اقدام ملی مسکن برای ۴۰۰ هزار واحد تامین شده است.

وی یادآور شد: از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر متقاضی طرح اقدام ملی مسکن که به شکل پیامکی و اینترنتی ثبت‌نام کردند، ۸۰۰ هزار متقاضی واقعی شناسایی شد که کار احداث واحد‌های مسکونی برای آن‌ها در برنامه اجرایی قرار گرفته است.

اسلامی راهکار‌های دولت را برای موفقیت طرح اقدام ملی مسکن فروش اقساطی، مشارکت مردم و سازندگان و تسهیلات بانکی عنوان کرد و گفت: در خصوص رکود مصالح ساختمانی با راهکار کارت اعتباری مصالح ساختمانی، درصدد رفع موانع موجود برای سازندگان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن هستیم که امیدواریم با این راهکارها، سازندگان و بخش خصوصی برای مشارکت در این طرح، ترغیب شوند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص ویژگی‌های طرح اقدام ملی مسکن اعلام کرد: در طرح اقدام ملی مسکن، یک الگوی واحد برای ساخت وجود ندارد بلکه برای مناطق مختلف با توجه به وضعیت آب و هوایی و شرایط موجود، ساخت و ساز انجام می‌شود و به کیفی‌سازی در این‌باره توجه شده است. همچنین صنعتی‌سازی یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در امر ساخت و ساز است.

اسلامی ادامه داد: در بافت میانی و مرکزی شهرها، ظرفیت فراوانی برای نوسازی واحد‌های ناکارامد وجود دارد که مقدمات آن فراهم شده است. از سال گذشته تاکنون ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد برای دریافت تسهیلات در بافت فرسوده و نوسازی اقدام کرده اند.

وی گفت: ۴۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده آماده شده است و سازندگانی که دارای قابلیت هستند، می‌توانند برای نوسازی این واحد‌ها به شکل مشارکتی اقدام کنند. سال گذشته ۴۰۰ میلیاردتومان برای بهسازی بافت‌های فرسوده صرف شد و با اینکار سعی در نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد داشتیم.

وی در خصوص حاشیه‌نشینی و ساماندهی حاشیه‌نشینان با اشاره به اینکه اینکار انرژی و زمان زیادی را از وزارت راه و شهرسازی گرفت، توضیح داد: در خوزستان اقدامات مناسبی برای رفع حاشیه نشینی انجام شده است. مقرر شده است تا در بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی ۱۰ هزار واحد مسکونی در مکان‌های مناسب تعیین شده ایجاد شود که در برخی از محلات احداث ۱۷۰۰ واحد آغاز شده است.

اسلامی اظهار امیدواری کرد تا مشابه اقدام خوزستان در ساماندهی حاشیه نشینان در چابهار نیز محقق شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن تلاش شد تا با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و وزارت کشور تخفیف‌هایی برای سازندگان در نظر گرفته شود. بر اساس تفاهم با وزارت کشور، شهرداری‌ها مراحل صدور پروانه را برای طرح اقدام ملی با حداقل زمان و اعمال تخفیف انجام می‌دهند. همچنین سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان نیز با ارایه تخفیف نسبت به اجرای طرح اقدام ملی مسکن فعالیت خواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار