مولوی مفلح در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جنگ افغانستان به آنچه در فلسطین می گذرد بی ارتباط نیست/ دفاع از فلسطین بر همه مسلمانان واجب است

امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را «روز قدس» نام گذاری کردند و بعد از آن همه ساله مسلمانان در سراسر جهان در این روز  خشم و انزجار خود را از جنایات صهیونیست ها و کشتار مردم مظلوم فلسطین اعلام می کنند.

مردم افغانستان نیز همه ساله از روز جهانی قدس تجلیل می کنند و حمایت خود از قدس شریف را اعلام می دارند. در همین راستا، مولوی «محمد مختار مفلح»، رئیس حزب نهضت اسلامی مردم افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان ابعاد مختلف ضرورت تجلیل از روز قدس در افغانستان را تشریح کرده است که متن کامل آن را در زیر مشاهده می کنید:

چه ضرورتی دارد مردم افغانستان با توجه به مشکلاتی که دارند از روز قدس بزرگداشت کنند؟

امسال سنگ اندازی هایی در راستای تجلیل از روز جهانی قدس در افغانستان می شود اما حدودا ۱۸ سال است که نهضت اسلامی افغانستان داعیه دار روز جهانی قدس در افغانستان است. در همه دنیا از روز قدس تجلیل به عمل می آید حتی در مناطقی مثل لندن و کشورهای اروپایی و حتی آمریکا. بنابراین بزرگداشت از روز جهانی قدس یک بعد بین المللی به خود گرفته است.

اما اینکه چرا برخی موانع در افغانستان برای روز قدس وجود دارد، من فکر می کنم سایه اشغالگران خارجی به خصوص آمریکا در افغانستان بسیار سهمگین شده است و آنها موانعی ایجاد می کنند.

این مبارزه ادامه دارد و ما باز نمی نشینیم؛ هر سال ما با ظرفیت های مردمی که داریم پیش رفته ایم و امسال هم کارهای خوبی صورت گرفت. یکی از اقداماتی که انجام شده است، چاپ و نصب بیلبوردهای تبیغاتی در شهر کابل، مزار شریف و هرات و برخی مناطق دیگر بود که محتوای خوب و انعکاس رسانه ای بسیار خوبی داشتند.

ما همچنین نمایشگاه عکس فلسطین تحت عنوان «مردم فلسطین در آینه غربت» بزگرار کردیم که آن هم انعکاس بسیار خوبی داشت. همچنین ما چند سالی که روز جهانی قدس در افغانستان سپری شده را به شکل مستند جمع آوری کرده ایم که در رسانه ها نشر خواهد شد.

دفاع از فلسطین بر همه مسلمانان واجب است

روز قدس امروزه شکل بین المللی به خود گرفته است و ما بی قدس نمی توانیم زندگی کنیم. روز جهانی قدس روز اسلام و یوم الله است. ما نمی توانیم حرف آمریکایی های لیبرال را بگیریم که با صحبت های کلیشه ای خود مباحث ملی گرایی را مطرح می کنند.

این درست است که ما در وضعیت خوبی قرار نداریم اما این را به صرحت می گوییم که فلسطین تنها مربوط به ملت فلسطین نیست و مال دیگران هم نیست. به زبان ساده تر بگوییم که ما نمی توانیم بگوییم که قضیه فلسطین به ملت فلسطین مربوط می شود.

وقتی هر رئیس جمهوری خود را در آمریکا کاندید می کند میزان رای خود را در ابراز علاقه مندی به رژیم اسرائیل و حمایت از این رژیم می داند. از آدم های ملی گرا بپرسیم که چرا همین پرسش را از آمریکایی ها نمی کنند؟ یک کشوری که در آن سوی دنیا قرار دارد چرا اینجا می آید و سنگ حمایت اسرائیل را که همه می دانند یک کشور نیست بلکه یک رژیم غاصب است به سینه می کوبد؟

بنابراین ما به این باور می رسیم که حق حاکمیت فلسطین برای فلسطینی ها محفوظ است اما دفاع از فلسطین بر همه مسلمانان واجب است.

بحران افغانستان به بحران فلسطین پیوند دارد

منطق تجلیل ما از روز جهانی قدس این است که بحران افغانستان به بحران فلسطین پیوند دارد. این به معنای آن است که اگر کشور ما امروز به میدان جنگ تبدیل شده است، این جنگ را اسرائیلی ها و آمریکایی ها در کشور ما آورده اند. جنگی که امروز در کشور ما همه هستی ما را تهدید می کند از سال های قبل در یک تبانی بین المللی صهیونیستی صلیبی آغاز شده است.

دلایل شرعی برای حمایت از فلسطین به جای خودش اما اگر ما بحران افغانستان را می خواهیم جدی بگیریم باید این نکته را بگوییم که جنگ در کشور ما به هیچ صورت بی ارتباط به آنچه در فلسطین می گذرد نیست.

آمریکا و اسرائیل دو روی یک سکه هستند و همه این را می دانند؛ همان هایی که فلسطین را اشغال کرده اند خودشان دست آموز و یار و مددکار کشانی هستند که ۱۹ سال است که در کشور ما جولان می دهند و هیچ کاری برای مردم نکرده اند و در آخر کار هم با کسانی که دیروز آنها را تروریست می گفتند معاهده امضا می کنند.

همه ناهجناری ها بر اثر وجود نامیمونی به نام اسرائیل است؛ این موجود نامیمون با بی حرمتی به مسجد الاقصی و با همکاری آمریکا هر روز در کشورهای اسلامی بحران خلق کرده اند و حتی خودشان تروریست آفریده اند و بعد اسم دیگری روز آن گذاشته اند.

بنابراین این جنگ های نیابتی که در کشورهای اسلامی جاری است همه در کاخ سفید و تل آویو ریشه دارد. به صراحت می گوییم که تا زمانی که مشکل شرق میانه به صورت عادلانه حل نشود، جهان اسلام و افغانستان روی خوشی را نمی بیند؛ تا زمانی که آمریکایی ها حمایت خود را از رژیم اسرائیل قطع نکنند هیچ صلحی در افغانستان و جهان اسلام نمی آید؛ بنابراین این ما هستیم که در آتش جنگ می سوزیم و ضرورت این است که مردم افغانستان به توجه به مشکلاتی که خودشان دارند در کنار مردم فلسطین بایستند و از این روز تجلیل کنند.

مردم افغانستان دست از داعیه مسجدالاقصی بر نمی دارند

جنگی که در افغانستان است یک پروژه آمریکایی است و یک بازی موش و گربه است که خودشان به راه انداخته اند.

کشور ما به یک فلسطین ثانی شباهت دارد و صلح زمانی در کشور ما تحقق پیدا می کند که ما در برابر گستاخی هایی که ترامپ به بیت المقدس کرد بایستیم و در برابر معامله قرن موضع بگیریم. به صراحت می گوییم که مردم افغانستان دست از داعیه مسجدالاقصی بر نمی دارد و انشاالله روزی قدس به دست سپاهیان اسلام آزاد می شود و ما نماز را در مسجدالاقصی می خوانیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.