چه درس هایی باید از ماه رمضان بگیریم؟

ماه رمضان بهترین فرصت برای تمرین بندگی خداوند است و می توانیم در دیگر اوقات سال هم از درس های این ماه پربرکت استفاده کنیم.

حجت الاسلام محمد مقصودعلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: امام رضا (ع) فرمودند که  پیامبراسلام (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان دعایی را قرائت کردند وبه مردم اخطار دادند. اگر می‌خواستند اول ماه رمضان این خطبه را بخوانند برخی توفیقات ماه میهمانی خدا را مردم از دست می‌دادند، در این ایام کوتاه باقی مانده از ماه مبارک ما نیز می‌توانیم با فهم و بکارگیری  اخطار،درس خود را از این ماه عزیز گرفته و توشه راه خود در ایام باقی مانده و دیگر ماه‌های سال بکنیم.

وی با اشاره به متن دعا افزود: حضرت رسول (ص) فرمودند که ماه خدا به شما با عفو، رحمت و مغفرت  رو کرده؛ قدر این ماه را بدانید، شما دعوت شده اید به ماه ضیافت الهی پس خودتان را آراسته کنید. در ادامه حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: این ماه، عظیم الشان است، نفس‌ها و خواب شما در این ماه عبادت است و دعا‌های شما در این ماه مستجاب می‌شود، در ادامه نبی مکرم اسلام (ص)، قریب به صد ویژگی برای ماه رمضان بیان می‌کند از حفظ زبان گرفته تا رعایت آداب نگاه و گوش کردن؛ و اینکه به حرام الهی نظر نکنید و خلاف حق و کذب را نشنوید.

این سخنران و کارشناس مذهبی در مورد حقیقت وجودی ماه رمضان بیان کرد: حقیقت بندگی در این ماه این است که انسان فقط مشقت گشنگی و تشنگی را به خودش ندهد، امیرالمومنین (ع) در روایتی فرمودند: چه بسا روزه دارانی هستند که فقط گشنگی و تشنگی آن را تحمل می‌کنند. اگر انسان حقیقتاً روزه‌دار باشد اعضا و جوارح و حتی مو‌های بدن او هم روزه دار می‌شود، اینکه انسان بخواهد، به مراتب عالیه برسد باید در حلال و حرام الهی دقت کند و حتی فکر خودش را از مکروهات در این ماه دور کند.


بیشتر بخوانید : تفاوت غیبت و بهتان/ چگونه از غیبت کردن نجات پیدا کنیم؟


چهار گروه که باعث عذاب بیشتر جهنمیان می‌شوند

وی ادامه داد: ما در روایات داریم چهارگروه هستند که دوزخیان علاوه بر شکنجه‌های خودشان در جهنم از عذاب آن چهار گروه در مشقت هستند؛ دسته اول مردی است که در تابوتی از آتشِ گداخته آویخته شده، دسته دوم مردی دیگر که روده هایش از شکم او بیرون ریخته و آنها را به همراه خود می‌کشد، گروه سوم مردی که از دهانش چرک و خون جاری است و آخرین گروه مردی است که گوشت خود را می‌خورد. هنگامی که از آنها سوال می‌پرسند ‌ای کسانی که از رحمت خداوند دور مانده اید؛ چه عمل قبیحی را انجام داده اید که این‌گونه مورد عذاب واقع شده اید؟ در جواب ندا می‌آید؛ آن مردی که در تابوتی از آتش گداخته قرار دارد و درمانده از رحمت الهی است، در حالی جان داده است که اموالی از مردم بر عهده او بود و می‌دانست که توان بازپرداخت آن را ندارد در اینجا این نتیجه را می‌گیریم که نسبت به اموال مردم دقت کنیم، متاسفانه برخی از مردم در مراودات روزمره و کسب‌وکارشان به این موضوع توجه نمی‌کنند.

عبرت‌های ماه رمضان برای بندگی خداوند در دیگر ماه‌ها

وی افزود: در مورد کسانی که روده هایشان از شکمشان بیرون ریخته، ندا می‌آید این شخصی که چنین حالی پیدا کرده، نسبت به آغشته شدن بدنش به نجاسات دقت نداشته، این نوع عذاب تجسم عمل انسانی است که نسبت به طهارت خویش دقت ندارد، البته انسان باید به این نکته توجه کند که در رعایت طهارت جسمی نباید به وسواس بیفتد. در مورد دسته سوم که از دهانش چرک و خون جاری است ندا می‌آید این دسته کسانی هستند که مسخرگی را پیشه خود ساخته و هر سخن زشتی را که می‌دیدند با آن به مسخره کردن دیگران می‌پرداختند، متاسفانه امروزه در فضای مجازی شاهد هستیم، کلیپ‌هایی پخش می‌شود و قومیت‌های دیگر را به سخره گرفته اند، ما باید در این ماه تمرین کنیم که در بکارگیری واژه‌های خود دقت داشته باشیم تا کسی را مسخره نکنیم و در آخر کسانی که گوشت بدنشان را می‌خورند؛ افرادی هستند که اهل غیبت و سخن چینی بوده اند. به این معنا که حرف را به مجالس دیگر می‌بردند، یعنی مطلبی که می‌شنویم را بدون تحقیق برای دیگران نقل می‌کنیم که اگر کذب باشد دروغ گفتیم و اگر سخن چینی باشد، سخن‌چینی کردیم و یکی از گناهانی که موجب فشار قبر می شود؛ نمامی و سخن چینی است.

حجت الاسلام مقصودعلی در پایان گفت: ماه رمضان بهترین فرصت برای شناخت عیوب، ترک رذائل اخلاقی و همچنین بهترین زمان تمرین برای شناخت و آشتی با خداوند است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
روزیه بیشتر سلامتیه بهتر
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۶:۰۱ ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
بسم رب الشهداء و الصدیقین :
انشاءالله به زودی زود می خوانیم قاسم نبودی ببینی قدس آزاد گشته ... :
انتقام سخت و سریع و خشک و خشن و نابود کننده به طریق قوانین و دستورالعملهای جنگ و جهاد قرآن کریم خداوند جل جلاله و سفارشات حضرت رسول الله ص و امیرالمومنین حیدر کرار علی ع به مجاهدین فی سبیل الله و امت واحده رسول الله ص امت حزب الله از ملامت ملامت کنندگان منافقین ذره ایی حراس ندارند و انشاءالله به زودی زود نماز جماعت شکرانه فتح قریب فلسطین اشغالی را تمامی دلاور مردان مرد مجاهدین فی سبیل الله امت واحده رسول الله ص امت حزب الله سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص در محراب عشق خداوند جل جلاله در صحن و سرای مسجد قدس شریف به امامت ولی امر مسلمبن حضرت آقا رهبر فرزانه سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص اقامه خواهیم کرد با رمز پیروزی لبیک یا قاسم سلیمانی . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
زمان عید فطر کی هست؟آیا فردا عید فطر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
بله همی الان اعلام شد.
آخرین اخبار