حماسه‌ای از جنس پیروزی + فیلم

حماسه سوم خرداد سال ۶۱ رشادت رزمنده‌هایی را نشان می‌دهد که تا پای جان برای پیروزی تلاش کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ساعت ۲۲:۳۰ اول خرداد ۱۳۶۱ تلاش برای آزادسازی خرمشهر با رمز بسم الله القاسم الجبارین یا محمد بن عبدالله (ع) آغاز شد در برابر تک سریع و غافلگیرانه، نیرو‌های عراقی دچار وحشت و سرگردانی شدید شدند و نتوانستند واکنش مهمی از خود نشان دهند و ارتباط یگان‌های دشمن با یکدیگر قطع شد.

فرار افسران و درجه داران و سربازان عراقی از منطقه خرمشهر گویای از هم پاشیدگی سازمان یگان‌های دشمن بود.

حماسه‌ای از جنس پیروزی + فیلم

این صحبت‌های آدینه نیا رزمنده دفاع مقدس از روز‌هایی است که حماسه‌ای به نام آزادسازی خرمشهر خلق شد.

این رزمنده دفاع مقدس می‌گوید: در روز دوم خرداد نتیجه پیکار بسیار درخشان بود و قرارگاه کربلا به هدف خود که احاطه کامل خرمشهر بود، رسید.

آدینه نیا افزود: تعداد اسرای عراقی در این روز از ۲ هزار و ۸۳۰ نفر تجاوز کرد و یگان‌هایی از دشمن که در منطقه بین نهر عرایض و شلمچه مستقر بودند، به میزان زیاد منهدم شدند.

عراقی‌ها متوجه عملیات شده بودند و آتش سنگینی بر ما وارد کردند و با توکل بر خدا توانستیم از سختی‌ها عبور کنیم.

حماسه‌ای از جنس پیروزی + فیلم

تلاش نفسگیر رزمنده‌های ایرانی در عملیات آبی و خاکی

ستوانیکم مرادی از فرماندهان دوران جنگ خرمشهر می‌گوید: ۱۵ کیلومتر تا جاده اهواز خرمشهر که هدف مرحله اول ما بود، فاصله وجود داشت و قرار بود ما در ۴ مرحله این عملیات را انجام دهیم.

او افزود: بسیاری از رزمنده‌ها مجروح و شهید شدند و عده‌ای هم به اسارت درآمدند و این کار را برای دیگر نیرو‌ها سخت‌تر کرده بود.

ستوانیکم مرادی گفت: در اواخر روز دوم خرداد، قرارگاه کربلا پس از بررسی آخرین وضعیت، تصمیم گرفت تا نیرو‌ها با ورود به شهر، آنرا از لوث وجود نیرو‌های عراقی پاک گردانند و در ۳ بامداد روز سوم خرداد واحد‌هایی از رزمندگان ایران به آن سوی رودخانه وارد شدند.

این فرمانده دوران جنگ خرمشهر افزود: از طرف دیگر جمعی از نیرو‌های عراقی با استفاده از تاریکی شب و قایق اقدام به فرار کردند که تعدادی از این قایق‌ها از سوی تکاوران نیروی دریایی هدف قرار گرفت و سرنشینان آن‌ها غرق شدند.

ستوانیکم مرادی گفت: نیرو‌های عراقی از ساعت سه و پنجاه دقیقه بامداد تا بعد ازظهر روز سوم خرداد از سمت شلمچه ۳ بار اقدام به پاتک کردند و تلاش کردند تا از طریق جاده شلمچه – خرمشهر حلقه محاصره خرمشهر را بشکنند، اما هر بار با پایداری و مقاومت دلاورانه رزمندگان ایرانی مواجه شدند و با دادن خساراتی عقب نشینی کردند.

او افزود: در ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد در حالی که درگیری شدیدی بین قوای ایرانی و نیرو‌های عراقی در شمال نهر خین جریان داشت و دشمن در فکر شکستن حلقه محاصره خرمشهر بود، رزمندگان ایرانی از جناح غرب و خیابان کشتارگاه وارد شهر شدند و ناحیه گمرک خرمشهر در کنار اروند اندکی مقاومت کرد که آن هم به سرعت در هم شکسته شد.

حماسه‌ای از جنس پیروزی + فیلم

حماسه‌ای از جنس پیروزی + فیلم

اهتزاز پرچم مقدس ایران در مسجد جامع خرمشهر

سردار عمرانی از فرماندهان دوران جنگ خرمشهر می‌گوید: در ساعت ۱۲ قوای ایران از سمت شمال و شرق وارد شهر شدند و نیرو‌های متجاوز بعثی که ۲۴ ساعت در محاصره کامل قرار داشتند، راهی جز اسارت یا فرار و یا کشته شدن نداشتند، به این ترتیب واحد‌های عراقی گروه گروه به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.

او افزود: در ساعت ۲ بعد از ظهر، خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد.

سردار عمرانی گفت: این شهر مقاوم که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در ۴ آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از لوث وجود متجاوزان تطهیر شد.

این فرمانده دوران جنگ خرمشهر افزود: رزمندگان اسلام در اولین اقدام خود پس از آزاد سازی شهر، نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند و خبر آزادسازی خرمشهر به سرعت در همه جا طنین افکند و ملت ایران اسلامی را که مدت‌ها در آرزوی شنیدن چنین خبر مسرت بخشی بودند، غرق در شادی و سرور کرد.

حماسه‌ای از جنس پیروزی + فیلم

حماسه‌ای از جنس پیروزی + فیلم

مازندرانی‌ها در آزادسازی خرمشهر خوش درخشیدند

سردار ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: در عملیات بیت المقدس ۵ هزار و ۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهر‌های خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز – خرمشهر آزاد شدند.

او افزود: علاوه بر این شهر‌های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج شدند و ۱۸۰ کیلومتر از خط مرزی تامین شد.

سردار ملکی با بیان اینکه در عملیات بیت المقدس حماسه بزرگی خلق شد که سبب آزادسازی خرمشهر شد، گفت: در این عملیات ایرانی‌ها حدود ۶ هزار شهید و حدود ۲۴ هزار جانباز تقدیم انقلاب کردند و ۵ هزار و ۳۷۰ متر مربع از خاک ایران آزاد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران افزود: مازندران در حماسه سوم خرداد و عملیات بیت المقدس حدود ۲۷۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است.

حماسه‌ای از جنس پیروزی + فیلم

حماسه‌ای از جنس پیروزی + فیلم

سوم خردادی متفاوت در مازندران

سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران گفت: به مناسبت سالروز حماسه سوم خرداد برنامه‌های زیادی از ۳ خرداد تا ۳۰ اسفند در راستای چهلیمن سال هشت سال دفاع مقدس اجرا می‌شود.

او افزود: به علت ویروس کرونا برنامه‌های ما بیشتر به صورت تبلیغات در صداوسیما، فضای محیطی با کمک شهداری‌ها و فضای مجازی برگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران گفت: فعال کردن فضای مجازی در دستور کار قرار دارد و شورای فضای مجازی با مسئولیت صداوسیما نیز تشکیل شده است.

خرمشهر را خدا آزاد کرد و این روایتی ست که از آزادسازی خرمشهر در تاریخ به جا مانده است.

آزادسازی خرمشهر نماد مقاومت ملت ایران است، نماد ازخودگذشتگی دلاورمردانی که الگویی برای نسل‌های آینده شدند.

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

 

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار