معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

افتتاح طرح آب رسانی به زمین‌های کشاورزی استان سیستان تا پاییز ۹۹

اکبری گفت: طرح انتقال آب رسانی به مزارع سیستان قرار است تا اواسط پاییز ۹۹ به بهره برداری برسد که عملی شدن این طرح سبب ایجاد ۷۰ شغل به طور مستقیم و غیر مستقیم می‌شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از صدا و سیما، علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح آبرسانی سیستان از بزرگترین و پیچیده‌ترین طرح‌های آبرسانی کشور اظهار کرد: این طرح از سال ۹۳ و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی آغاز شده و تا اکنون ۳۲ هزار هکتار از این طرح به بهره برداری رسیده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: منطقه سیستان حدود ۵۰ میلی متر بارندگی و حدود ۴ هزار میلی متر ظرفیت تبخیر دارد و دارای  اقلیم شکننده‌ای است , بنابراین باید منابع پایه ماننده (آب و خاک ) در این منطقه حفاظت شود.

چه میزان برای بهره برداری از این طرح هزینه شده است؟

او در پاسخ به سوال که دولت برای اجرای این طرح چه مبلغی را اختصاص داده ؟ تصریح کرد: برای طرح آبرسانی سیستان در مرحله نخست ۵۰۰ میلیون دلار و در مرحله بعد ۳۵۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شده است.

اکبری تاکید کرد: این طرح در اصل برای عرصه ۲۰۳ هزار هکتار از دشت سیستان است که تا به امروز توانسته‌ایم‌ ۱۵۰ هزار هکتار از آن را قابل کشت و برداشت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاروزی بیان کرد: متاسفانه به علت محدودیت منابع آب فقط ۴۶ هزار هکتار از آن قابلیت آبرسانی دارد، اما هم اکنون  طرح در ۲۰۳ هزار هکتار مساحت اجرا شده است.

او گفت: بر اساس این طرح، مناطق زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون منتفع خواهند شد.

وزارت نیرو چه میزان منبع آبی را به این طرح اختصاص داده است ؟

اکبری تشریح کرد: ۱۶ ناحیه عمرانی در طرح آبرسانی سیستان مشخص شده و وزارت نیرو ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب به آن اختصاص داده است. در ادامه باید این مسئله را یادآور شد بر اساس این طرح قادر هستیم  به هر هکتار ۸ هزار و ۸۰۰ متر مکعب آب ‌رسانیم.

معاون وزیر جهاد کشاروزی در خصوص مطالعات خاک شناسی و زیرساخت‌های سامانه‌های نوین آبیاری، افزود : لوله کشی های طرح آبرسانی به  سیستان تا زمین‌های  ۵ هزار هکتاری رفته است. با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته طرح آبرسانی سیستان مزاحمتی برای شبکه آبرسانی سنتی این منطقه ندارد و ۴۶ هزار هکتار از زمین‌های این منطقه را قادر هستیم به صورت پایدار آبیاری ‌کنیم.

او گفت:ما  ۱۶ ایستگاه پمپاژ که قرار هستند  ۳۹ متر مکعب آب را جا به جا ‌کنند برای طرح آبرسانی سیستان در حال حاضر اختصاص داده ایم.

اکبری افزود: در این طرح ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر لوله گذاری صورت گرفته  که ممکن  براساس شرایط جغرافیایی یک زمان در نقطه‌ای اشکالی روی دهد.

وی گفت: ۸۲۰ میلیون متر مکعب حق آبه ایران از کشور افغانستان است که سالانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار این طرح قرار می‌گیرد.

اجرای طرح سیتان گامی موثر در روند ایجاد شغل و افزایش محصولات کشاورزی

اکبری تصریح کرد: با اجرای طرح آبرسانی سیستان، میزان تولید محصولات کشاورزی در این منطقه از ۴۰۰ هزار تن به ۹۶۰ هزار تن افزایش می‌یابد و در مجموع عملی شدن این طرح  سبب ایجاد ‌۷۰ هزار شغل می شود که از این میزان ۵۰ تا به طور مستقیم ومابقی آن به صورت ‌غیر مستقیم است

میزان چاه های مجاز و غیر مجاز در کشور به چه میزان است؟

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود:  ما در حال حاضر در کشور ۴۰۰ هزار چاه مجاز و حدود ۳۵۰ هزار چاه غیر مجاز داریم که سالانه به وسیله چاه‌های غیر مجاز بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر سفره‌های زیر زمینی آب استخراج می‌شود.

وی تشریح کرد : با توجه به ۱۴ نوع فعالیتی که  برای مقابله با چاه‌های غیر مجاز وجود دارد ، اما تاکنون نتوانسته ایم اقدامی به طور اساسی در این زمینه انجام دهیم ؛ برای مقابله با چاه‌های غیر مجاز، نیاز است که  همه دستگاه‌های مربوطه  باهم تعامل داشته باشند.

 در دولت فعلی چه میزان آبیاری تحت فشار و زهکشی صورت گرفته است ؟

اکبری افزود: تاکنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در کشور انجام شده که یک و یک دهم میلیون هکتار آن در دولت فعلی صورت گرفته است .

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد :  هم اکنون شبکه‌های آبرسانی، زهکشی در ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار انجام شده که حدود ۷۰۰ هزار هکتار آن مربوط به دولت فعلی است.

مقایسه ی بهروری آبیاری  مزارع کشاورزی از سال 92 تا به امروز

اوتشریح کرد : سالانه بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان فقط از منابع ملی برای مرمت و احیای قنوات استفاده می‌شود.  در ادامه باید به این نکته توجه کرد که وزارت جهاد کشاورزی توانسته بهره وری آبیاری را از ۳۹ درصد در سال ۹۲ به ۴۵برساند .

اکبری افزود: میزان بهره وری در سال ۹۲ نهصد و بیست گرم به ازای مصرف یک متر مکعب آب است. در سال ۹۲ سطح گلخانه‌ها ۸ هزار هکتار بود و اکنون به ۱۷ هزار هکتار رسیده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: از سال  ۹۲ در حدود یک دهم لیوان هکتار آبیاری تحت فشار انجام داده ایم که بر اساس آمار بدست آمده که به طور تقریبی پنج و نیم میلیارد متر مکعب از آب صرفه جویی شده است.

او بیان کرد : از سال ۹۲ تاکنون تراز تجاری کشور در بخش کشاورزی از ۸ میلیون دلار به منفی چهار و نیم میلیون دلار کاهش یافته است.

اکبری بیان کرد : بر اساس برنامه ششم ما  باید سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز خاک را افزایش

می دادیم  در ادامه باید یادآور شد که  از سال ۹۲ تاکنون ۴۰۰ هزار هکتار زهکشی در کشور صورت گرفته که حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آن در سال‌های اخیر بوده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به عملیات تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و تسطیح آن‌ها فرسایش در این مناطق به علت توزیع یکنواخت آب کاهش یافته است.

او با بیان اینکه به منابع خاکی در سطح  کشور کم توجهی شده  تاکید کرد: بیشترین فرسایش خاک مربوط به مناطق جنگلی و مراتع است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار