بروز اختلافات جدید برگزیتی میان لندن و اتحادیه اروپا

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی بعد جدیدی از اختلافات بروکسل و لندن در مذاکرات پسابرگزیت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، روزنامه فایننشال تایمز از بروز یک دسته اختلافات تازه میان لندن و اتحادیه اروپا در مذاکرات پسابرگزیت خبر داد که به اعطای موقعیت دیپلماتیک کامل به نمایندگی بروکسل در لندن مربوط می‌شود.

به نوشته این روزنامه، بر سر تعلل انگلیس برای اعطای این موقعیت به نماینده بروکسل در راستای کنوانسیون وین «به نظر می‌رسد دو دستگی ایجاد شده است.»

پیتر استانو، سخنگوی امور خارجه و سیاست‌های امنیتی اتحادیه اروپا، اوایل این هفته در این خصوص گفت: «وضع روابط خارجی و متعاقبا وضع دیپلماتیک آن کاملا از سوی کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است.»

او در ادامه ابراز امیدواری کرد که انگلیس «با هیئت اروپایی مطابق با این شرایط و بدون بدون ایجاد هیچ تاخیری در امور رفتار کند.»

فایننشال تایمز به استناد مقامات سرویس اقدام خارجی اروپا که نامشان فاش نشد نوشت به آن‌ها در جلسه‌ای در ۸ مه گفته شده است مذاکرات از سر گرفته شده است و هیچ مشکلی وجود ندارد. اما به نوشته این روزنامه، یکی از این منابع مذاکرات را «کند» توصیف کرده و گفته است انگلیس در اعطای وضع دیپلماتیک کامل به نماینده اروپا تعلل می‌کند و آن را به توافق درباره روابط گسترده در آینده موکول می‌سازد. حال آنکه اتحادیه اروپا اصرار دارد این وضع باید به صورت خودکار اعطا شود.

سخنگوی دولت انگلیس در این خصوص گفت: «اکنون ما اتحادیه اروپا را ترک کرده ایم، و گفتگو‌ها با بلوک در مورد تمهیدات مناسب برای هیئت اتحادیه اروپا در انگلیس با پایان دوره انتقال در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ ادامه می‌یابد.»

او گفت از زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، چیزی تغییر نکرده است که تغییر در رفتار انگلیس را بتواند توجیه کند. وضع نمایندگان اتحادیه اروپا در لندن بخشی از مذاکرات توافق نامه آتی با انگلیس نیست.

این اظهارات در حالی از سوی دو طرف مطرح می‌شود که هر دو درمورد مذاکرات تجاری پس از برگزیت اختلاف نظر دارند و مایکل بارنیه، مذاکره کننده اصلی اتحادیه اروپا، و دیوید فراست، همتای انگلیسی او، یکدیگر را برای بن بست احتمالی مقصر می‌دانند.

به گفته بارنیه، در دور بعدی مذاکرات که برای اول ژوئن برگزار می‌شود، به یک «پویایی تازه» احتیاج دارد تا از این مسئله جلوگیری کند. فراست نیز در مقابل گفته است قرارداد پیشنهادی اتحادیه اروپا «حاوی پیشنهاد‌های جدید و نامتعادلی است که این کشور را به قانون یا معیار‌های اتحادیه اروپا متصل کند.»

مذاکرات پسابرگزیت میان وزارت امور خارجه لندن و سرویس اقدام خارجی اروپا پس از آن شروع شد که در دسامبر ۲۰۱۹ بوریس جانسون توانست اکثریت پارلمان انگلیس را کسب کند و برگزیت را اجرایی نماید. دوره خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپا قرار است تا پایان سال جاری میلادی باشد و تا این مدت باید جزئیات این خروج به طور کامل مشخص شود. این در حالی است که اکنون پنجمین ماه میلادی هم در حال گذر است، اما هیچ پیشرفتی در مذاکرات ایجاد نشده، چراکه اتحادیه اروپا و انگلیس به طور گسترده با شیوع ویروس کرونا درگیر شده‌اند.

نگرانی‌ها از آنجایی بیشتر می‌شود که انگلیس تاکید کرده حاضر نیست این دوره انتقالی را تمدید کند و همین موضوع باعث نگرانی بیشتر اتحادیه اروپا شده است.

انگلیس در ۳۱ ژانویه سال جاری میلادی تحت نخست‌وزیری بوریس جانسون تصمیم گرفت تا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود. پیش‌بینی می‌شود مشکلات گسترده اقتصادی در پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا متوجه این کشور شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار