در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حقی که هنگام انتشار فایل‌های صوتی قصه گویی ضایع می‌شود

شفیعی گفت:حقوق مولفان در فایل‌های قصه گویی منتشر شده در فضای مجازی رعایت نشده است.

کمال شفیعی شاعر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فایل‌های صوتی قصه گویی که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: متاسفانه حقوق مولفان در فایل‌های قصه گویی منتشر شده در فضای مجازی رعایت نشده است. این فایل‌های قصه گویی بسیار خوب هستند و نیاز جامعه امروز است برای بچه‌هایی که بیشتر با اپلیکیشن‌ها سر و کار دارند و کمتر با کتاب ارتباط برقرار می‌کنند. از سوی دیگر این فایل‌های صوتی قصه گویی می‌تواند باعث ایجاد ارتباط میان مولفان کودک و نوجوان با مخاطبانشان باشند.

حقی که هنگام انتشار فایل‌های صوتی قصه گویی ضایع می‌شود

او افزود: فایل‌های صوتی قصه گویی برای مخاطب کودک و نوجوان جذابیت بیشتری دارد، کودک و نوجوان امروز می‌تواند در حین اینکه کار‌های دیگری را انجام می‌دهد از طریق هندزفری و گوشی‌های موبایل کتاب‌های صوتی را گوش بدهد و این مسئله اتفاق بسیار خوبی است چرا که یک امکان را برای ارتباط بیشتر با مخاطب فراهم کرده است اینکه ناشران و مجامع تولید کننده این کتاب‌ها از چه طریق و چگونه فایل‌های صوتی قصه گویی را تولید می‌کنند جای شگفتی دارد. کتاب‌های زیادی به صورت فایل صوتی وارد بازار نشر می‌شود بدون اینکه حقوق مولف را رعایت کرده باشد.

این شاعر کودک و نوجوان ادامه داد: تولید فایل‌های صوتی قصه گویی کار خوبی است، اما وسیله‌ای که برای رسیدن به آن درنظر گرفته شده وسیله خوبی نیست.در این کتاب‌ها حقوق مولفان و مصنفان رعایت نمی‌شود. این آثار به شکل فزاینده‌ای دانلود می‌شود حتی آثار بدون اجازه مولف در فضای مجازی بارگذاری می‌شود. تعدادی از کتاب هایم به همین شکل غیرقانونی در فضای مجازی بارگذاری شده اند. «گوزن‌های پا به ماه» یکی از آثارم بود که در فضای مجازی به شکل غیرقانونی بارگذاری شد. این کتاب در انتشارات نیماژ به چاپ ششم رسید چند جا همین کتابم ۱۰ تا دوازده هزار بار دانلود شد این میزان دانلود نشان می‌دهد تاچه حد حق من و ناشرم با این کار ضایع شد. کتاب در مجموع ۴۰ تا ۵۰ هزار بار دانلود شد اگر ۲۰ هزار دانلود آن از ناشر خریداری می‌شد چقدر به نفع ناشر بود.

حقی که هنگام انتشار فایل های صوتی قصه گویی ضایع می شود

شفیعی بیان کرد: بارگذاری غیرقانونی کتاب‌ها و فایل‌های قصه گویی در فضای مجازی یک نوع سرقت ادبی است البته برای کتاب‌های دیگرم همین اتفاق افتاد. فقط بحث خودم نیست غیر از من شاعران، نویسندگان و مولفان این اتفاق برایشان افتاده است و آن‌ها هم از فایل‌های قصه گویی دل خوشی ندارند. مشکلشان این است که حقشان هنگام تهیه و انتشار این فایل‌ها رعایت نمی‌شود، هنرمند سال‌های سال خون دل می‌خورد تا اثری را خلق کند اگر اثری که تولید می‌شود خوب است پس باید زحمات پیش از تولید اثر هم درنظر گرفته شود اگر قرار است اثر را در قالب صوتی تولید کنیم به حقوق صاحب اثر احترام بگذاریم.

او تصریح کرد: اگر مولف به بازار تجارت وارد می‌شد کسی نمی‌توانست حقش را ضایع کند با کلیت انتشار فایل‌های صوتی و تعاملی کتاب‌ها موافقم به شرط اینکه از حقوق مولفان و ناشران هم به شکل حرفه‌ای تری حمایت شود. کتابخوانی خوب است نه به هرقیمتی کتابخوانی زمانی ارزش دارد که حداقل یک صدم هزینه انتشار کتاب پرداخت شود، چون بادآورده را باد می‌برد سوادی هم که با سرقت ادبی به دست می‌آید از دست می‌رود. خود وزارت ارشاد، حوزه هنری و انجمن ناشران و کتابفروشان دستورالعملی را مدون کنند و برنامه‌ای برای بارگذاری کتاب‌ها در فضای مجازی داشته باشند تا حقوق خودشان و مولفان رعایت شود.

حقی که هنگام انتشار فایل های صوتی قصه گویی ضایع می شود

شفیعی گفت: باید از نهاد‌های متولی در حوزه ادبیات سوال شود متاسفانه مولف باید از کار و زندگی اش بیفتد تا حقش را بگیرد آنقدر باید قوانین محکم باشد تا هنرمند دنبال گرفتن حق خود از کسانی که غیرقانونی کتابش را بارگذاری کردند یا اینکه فایل صوتی کتابش را تهیه کردند نباشد چه کسی می‌خواهد این حق را به مولف بدهد وقتی کتاب «گوزن‌های پا به ماه» در فضای مجازی منتشر شد افراد زیادی آن را دانلود کردند، چگونه می‌توان تک تک آن افراد را پیدا کرد و پول کتاب را از آن‌ها گرفت چطور فردی را که کتاب را در فضای مجازی بارگذاری کرده است پیدا کنیم. به یک برنامه ریزی نرم افزاری نیاز داریم تا بتوانیم در صورت بروز چنین مواردی از فرد خسارت بگیریم نه اینکه دنبال تک تک کتاب هایمان باشیم و ببینیم در کجا کتاب به طور غیرقانونی دانلود می‌شود و چند نفر کتاب را دانلود کرده اند.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار