باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

جنگ با مهمانان ناخوانده/ ملخ‌های صحرایی چه زمانی از هرمزگان می‌روند؟

آفت ملخ صحرایی حدود دو سالی است که به کابوس کشاورزان و باغداران استان‌های جنوبی کشور و از جمله استان هرمزگان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، ملخ های صحرایی ، نامی که این روزها زیاد شنیده می شود ، این مهمانان ناخوانده و مهاجرپذیر با حرکت از کشور‌های آفریقایی ابتدا خود را به شبه جزیره عربستان و سپس به استان‌های جنوبی ایران رساندند.

ریزش نخستین دسته‌های ملخ صحرایی در استان هرمزگان ۶ بهمن سال ۹۷ از منطقه نخیلو شهرستان بندرلنگه گزارش شد و به تدریج سایر مناطق استان را هم درگیر کرد.

ادامه جنگ با مهمانان ناخوانده/ ملخ‌های صحرایی کِی از هرمزگان می‌روند؟

جنگ با مهمانان ناخوانده

مسئولان سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از همان روز‌های ابتدایی حمله ملخ‌ها به استان، مبارزه با این آفت را در دستور کار خود قرار دادند و با سم پاشی زمینی و هوایی به جنگ با این مهمانان ناخوانده رفتند. جنگی که به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تاکنون نتایج خوبی داشته و از بروز خسارت به زمین‌های کشاورزی و باغ‌های استان جلوگیری کرده است.

مهدی ترابی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از زمان ریزش نخستین دسته‌های ملخ صحرایی در هرمزگان تاکنون مبارزه علیه این آفت در ۲۰۸ هزار هکتار از اراضی استان به صورت زمینی و هوایی انجام شده است.

ادامه جنگ با مهمانان ناخوانده/ ملخ‌های صحرایی کِی از هرمزگان می‌روند؟

او با اشاره به اینکه ۵۲ تیم فعال در سطح استان در حال مبارزه با آفت ملخ صحرایی هستند، گفت: پارسال خسارت خاصی به مزارع کشاورزی و باغ‌های استان وارد نشد و میزان خسارت بسیار جزئی بود.

استفاده از روش‌های سنتی برای فراری دادن ملخ ها

اما موج جدید هجوم ملخ‌های صحرایی به هرمزگان از آبان سال ۹۸ شروع شده و حالا چند هفته‌ای است که ریزش دسته جات ملخ شدت گرفته است.

روستای تل سورو از توابع دهستان سیاهو در ۹۰ کیلومتری شمال بندرعباس یکی از مناطقی است که طی چند روز گذشته شاهد ریزش دسته جات ملخ‌های صحرایی بوده است.

رئیس شورای اسلامی روستای تل سورو در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: خوشبختانه این ملخ‌ها زود این منطقه را ترک کردند و میزان خسارت در دست بررسی است.

غلامرضا سردره افزود: اهالی این روستا به دلیل نبود امکانات و تجهیزات مناسب و نداشتن اطلاعات کافی برای مقابله با این آفت از روش‌های سنتی قدیمی یعنی همان سنگ در قوطی و تولید صدا اقدام به فراری دادن ملخ‌ها کردند.

او گفت: البته سهل انگاری یکی از باغداران برای ایجاد دود جهت فراری دادن ملخ‌ها هم باعث آتش سوزی در باغ‌های این روستا شد که با تلاش کشاورزان و اهالی منطقه آتش به سرعت خاموش شد.

ملخ‌های صحرایی به برخی روستا‌های بخش احمدی شهرستان حاجی آباد هم حمله کردند.

قدرت الله رودباری، مسئول جهاد کشاورزی بخش احمدی با بیان اینکه سم پاشی زمین‌ها آغاز شده است، گفت: تجهیزات بیشتری برای مبارزه با آفت ملخ نیاز است.

ادامه جنگ با مهمانان ناخوانده/ ملخ‌های صحرایی کِی از هرمزگان می‌روند؟

شهرستان جاسک در شرق هرمزگان نیز یکی دیگر از مناطقی است که این روز‌ها شاهد هجوم شدید دسته جات ملخ صحرایی به نخلستان‌ها و زمین‌های اطراف است.

مراد محمودی یکی از اهالی روستای سرخکوه بخش مرکزی شهرستان جاسک در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ملخ‌ها اکنون برای سومین مرحله به این منطقه هجوم آورده اند و اگر مقابله جدی با این آفت صورت نگیرد، نخلستان‌های مردم دچار خسارت زیادی می‌شود.

او افزود: از مسئولان می‌خواهیم که برای مقابله با این ملخ‌ها بیشتر تلاش کنند.

ادامه جنگ با مهمانان ناخوانده/ ملخ‌های صحرایی کِی از هرمزگان می‌روند؟

برای مبارزه با ملخ‌ها به کمک مردم نیاز داریم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: از اوایل امسال ریزش دسته جات ملخ صحرایی در برخی مناطق شرقی، غربی و شمالی استان مشاهده شده است.

مهدی ترابی با اشاره به اینکه سرعت در ردیابی و تشخیص دقیق محل ریزش دسته جات ملخ صحرایی نقش بسیار مهمی در مبارزه با این آفت دارد، گفت: مشارکت مردم، کشاورزان و باغداران هم یکی دیگر از عوامل موثر در مبارزه با آفت ملخ صحرایی است.

او در خصوص مبارزه با آفت ملخ صحرایی در شهرستان جاسک از جمله روستای سرخکوه هم گفت: مبارزه با ملخ‌ها در این منطقه همچنان در حال انجام است.

لزوم نوسازی ناوگان خودرویی و لجستیکی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه مبارزه با آفت ملخ صحرایی در ارتفاعات و مناطق صعب العبور استان سخت و دشوار است، گفت: ناوگان خودرویی و لجستیکی سازمان جهاد کشاورزی استان برای مبارزه با ملخ‌ها نیاز به نوسازی دارد.

ترابی با بیان اینکه استان هرمزگان بین سه استان برتر کشور در زمینه مبارزه با آفت ملخ صحرایی قرار دارد، افزود: هر چند که امکانات و تجهیزات فعلی استان برای مبارزه با این آفت نسبت به پارسال حدود ۱۰ برابر بیشتر شده است، اما همچنان به تجهیزات بیشتری نیاز داریم.

ادامه جنگ با مهمانان ناخوانده/ ملخ‌های صحرایی کِی از هرمزگان می‌روند؟

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه یک فروند هواپیمای سم پاش به صورت اختصاصی در اختیار داریم، افزود: سم پاشی هوایی در همه مناطق امکان پذیر نیست و به شرایط خاصی از جمله باند پرواز بستگی دارد که تاکنون ۹ باند پرواز در مناطق مختلف استان ایجاد شده است.

او گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی استان پیش بینی می‌شود که تا پایان تیرماه ریزش ملخ‌های صحرایی به طور موقت در استان به پایان برسد.

ترابی افزود: رصد لحظه به لحظه حرکت دسته جات ملخ در استان را زیر نظر داریم و برای مقابله با این آفت از همه ظرفیت و توان خود استفاده خواهیم کرد.

ادامه جنگ با مهمانان ناخوانده/ ملخ‌های صحرایی کِی از هرمزگان می‌روند؟

حالا باید منتظر ماند و دید که جنگ با ملخ های صحرایی به کجا می رسد و این مهمانان ناخوانده چه زمانی حاضر به ترک استان هرمزگان و استان های جنوبی کشور خواهند شد.

گزارش از پرویز بلوچیان رضوان

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.