رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد؛

مبارزه با ملخ صحرایی در ۱۱ شهرستان فارس

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مبارزه با ملخ‌های صحرایی در ۱۱ شهرستان فارس در حال انجام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در حاشیه بازدید از اراضی کشاورزی و باغ‌های بخش فورگ شهرستان داراب اظهار کرد: مبارزه با ملخ‌های صحرایی در ۲۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ۱۱ شهرستان این استان که همجوار با استان‌های هرمزگان و بوشهر هستند، در حال انجام است.

او افزود: با توجه به شرایط وزش باد در استان‌های هرمزگان و بوشهر، امکان هجوم ملخ‌ها به شهرستان‌های جنوب استان فارس و از جمله داراب نیز وجود دارد و به همین سبب کشاورزان و همه ادوات کشاورزی آماده هستند که به محض هجوم این آفت، مقابله موثر با آن‌ها انجام شود.

محمد مهدی قاسمی اضافه کرد: در صورتی که میزان هجوم این آفت به حدی باشد که امکانات دستی و زمینی پاسخگوی مقابله با آن‌ها نباشد، امکان حضور هواپیمای سمپاش در همه باند‌های فرودگاهی شهرستان‌های جنوبی استان فارس از جمله داراب وجود دارد و به صورت هوایی برای مقابله با آن اقدام خواهیم کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به هجوم ملخ‌های صحرایی به اراضی کشاورزی و باغ‌های بخش فورگ شهرستان داراب تصریح کرد: اقدام به موقع کشاورزان و استفاده کارکنان جهاد کشاورزی این بخش از ادوات و امکانات موجود برای مقابله با این آفت، موجب شد خسارت چندانی به مزارع و باغ‌ها وارد نشود.

اهالی استان فارس و به خصوص بهره برداران بخش کشاورزی در صورت مشاهده ملخ صحرایی از طریق سامانه ۱۵۰۴ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و یا شماره تلفن‌های ۳۲۳۰۷۴۳۶ مدیریت حفظ نباتات و ۳۲۲۹۲۶۷۰ اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس به کارشناسان اطلاع رسانی کنند تا در نخستین فرصت، با این آفت محصولات کشاورزی مقابله شود.

ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آن‌ها به ۱۵سانتی و در زمره مضرترین آفات نباتی به شمار می‌آیند.

هر دسته پروازی متراکم این ملخ‌ها شامل ۵۰ میلیون ملخ است و می‌تواند روزانه ۱۰۰ تن از پوشش گیاهی را از بین ببرد.

ملخ صحرایی می‌تواند ۶ تا ۲۰ ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد ۱۲ تا ۱۲۰ کیلومتر برساعت پرواز کند.

ارتفاع پرواز دسته جات ملخ صحرایی از ۱۰۰ تا هزار متر گزارش شده و در روز‌های آفتابی و گرم این ارتفاع افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار