سیگار موجب مصونیت در برابر کرونا می‌شود؟

کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مصرف دخانیات یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری هاست و سالانه موجب مرگ بیش از هشت میلیون نفر در جهان می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شهلا کوثری کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، گفت: مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی تحتانی به شمار می‌آید و ویروسی که بیماری کووید ۱۹ را ایجاد می‌کند نیز در درجه نخست، سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به ریه‌ها حمله می‌کند و باعث بروز آسیب خفیف تا شدید تنفسی می‌شود، بنابراین مصرف کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند.

وقتی قلیان به یاری کرونا می‌آید

او افزود: با توجه به اینکه مصرف قلیان، به طور معمول فعالیتی است که در گروه‌ها و محیط‌های عمومی انجام می‌شود، خطر انتقال بیماری‌ها را افزایش داده و موجب تشدید خطر انتقال ویروس کرونا در محیط‌های اجتماعی می‌شود، عبور دود قلیان از مسیر مشترکی که در ساختار قلیان وجود دارد، شامل قسمت دهانی، شیلنگ و جام، به ویژه در اجتماعات و محیط‌های عمومی موجب بقای میکروارگانیسم‌های منتقل شده از افراد مصرف کننده در این قطعات می‌شود.

کوثری ادامه داد: در زمان شیوع بیماری کرونا ویروس شایعاتی از سوی عوامل صنایع دخانی رواج پیدا کرد که حاکی از تاثیر مصرف دخانیات بر کنترل و پیشگیری ابتلا به کرونا ویروس بود، متاسفانه بعضی افراد نیز آن را باور کرده و شرایط را برای سلامت خود دشوارتر کردند.

او اظهار داشت: مصرف دخانیات در دوران شیوع کرونا به دلایلی مانند دورکاری افراد و نیز استرس ناشی از بیماری و اوقات فراقت بیشتر ناشی از قرنطینه در برخی نقاط جهان افزایش پیدا کرد، این در حالی است که مصرف سیگار و قلیان نه تنها برای افراد سودی در مواجهه با بیماری‌های ویروسی تنفسی از جمله ویروس کووید ۱۹ ندارد، بلکه وضعیت را حاد و خطرناک‌تر می‌کند.

کووید ۱۹، تهدیدی جدی برای جان مصرف کنندگان مواد دخانی

 کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: براساس مطالعات اولیه، افراد مصرف کننده مواد دخانی و محصولات توتون و تنباکو که به COVID-۱۹ مبتلا می‌شوند، ۱۴ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری به درمان شدید نیاز دارند و دو برابر بیشتر جان خود را از دست می‌دهند.

او بیان کرد: استفاده از هر نوع محصول دخانی می‌تواند آسیب جدی به اعضا و فرآیند‌های بدن از جمله سیستم دفاعی، سیستم قلبی عروقی و سیستم تنفسی وارد کند. ویروس کرونا نیز قادر است چنین آسیب‌ها و مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند.

کوثری تصریح کرد: اطلاعات به دست آمده از تجربیات کشور چین در خصوص بیماری کووید ۱۹ حاکی از آنست افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای از جمله مشکلات قلبی عروقی و یا تنفسی ناشی از مصرف دخانیات داشتند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کروناویروس و یا علایم شدیدتری از این بیماری بودند.

او افزود: استفاده از قلیان، علاوه بر افزایش احتمال فرصت کافی برای گسترش بیماری کووید ۱۹، افزایش خطر انتقال سایر عوامل عفونی از جمله ویروس‌های تنفسی، ویروس هپاتیت C، ویروس اپشتین - بار (که می‌تواند موجب چند نوع سرطان شود) ویروس تبخال، سل، هلیکوباکتر پیلوری (عامل ایجاد بیماری زخم معده و بیماری‌های گوارشی) و انواع قارچ‌های بیماری زا را به همراه دارد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار