روسیه: «عصر جدید کنترل تسلیحاتی» شعار آمریکا برای زیر پا گذاشتن توافق‌های بین‌المللی است

دیپلمات روسیه در وین اعلام کرد شعار «عصر جدید کنترل تسلیحاتی» آمریکا بهانه این کشور برای رها شدن از بار تعهدات توافق‌های محدودکننده آن است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد آمریکا در پس شعار «عصر جدید کنترل تسلیحاتی» به دنبال زیرپا گذاشتن تمامی توافقات بین‌المللی، برای دستیابی به آزادی عمل بیشتر در این زمینه است.

اولیانوف در پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر تاکید کرد: مقامات آمریکایی آن را «عصر جدید کنترل تسلیحاتی» می‌خوانند و این ظاهرا به معنای فقدان کامل توافق‌های کنترل تسلیحاتی است.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین پیشتر نیز نسبت به گزارش‌های رسانه‌ای درباره برنامه آمریکا برای آزمایش اتمی ابراز نگرانی کرد. اولیانوف هشدار داد پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای، سی‌تی‌بی‌تی، می‌تواند هدف بعدی (آمریکا) باشد. توافقنامه‌ای که واشنگتن آماده است تا پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد و پیمان آسمان‌های باز از آن خارج شود.

روزنامه واشنگتن پست به تازگی به نقل از مقامات دولتی آمریکا گزارش داد دولت دونالد ترامپ انجام آزمایش اتمی را، که از سال ۱۹۹۲ متوقف شده بود، در دست بررسی دارد.

نگرانی‌های جهانی در خصوص پیامد‌های دستکم بهداشتی و محیطی انجام آزمایش اتمی، منجر به امضای پیمان منع جامع آزمایش اتمی از سوی ۱۸۴ کشور دنیا شد. پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای در سپتامبر ۱۹۹۶ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و بر مبنای آن کشور‌های عضو از هر گونه آزمایش و انفجار هسته‌ای در هر مکانی منع می‌شوند.

آمریکا به رغم امتناع از پیوستن به این پیمان، روسیه و چین را به انجام آزمایش‌های اتمی متهم می‌کند. اتهاماتی که تماما از سوی پکن و مسکو تکذیب شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار