کوفه، دیاری که غریبی و مظلومیت مسلم بن عقیل را فریاد می‌زند

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: مسلم بن عقیل، سفیر امام حسین (ع) در شهر کوفه بود که در غربت و با مظلومیت به شهادت رسید.

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه ۵ شوال زمان ورود حضرت مسلم به کوفه است، گفت: دوران خلافت یزید بن معاویه و گسستگی‌های گسترده بین مردم و حکومت و به ویژه مردم فرودست در شهر‌هایی همچون کوفه و بصره اعتراضات گسترده‌ای را در حالی ایجاد کرده بود که بخشی از این اعتراضات به شیوه و سیره رفتاری یزید منتهی می‌شد

او افزود: تلاش‌های یزید بن معاویه برای گرفتن بیعت از شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار و به ویژه حضرت امام حسین علیه‌السلام گرچه که در مدینه با شکست روبرو شد در مکه مکرمه به اوج خود رسید و والی مکه مکرمه سعید بن عاص مشهور به اشدق تلاش‌های گسترده‌ای را در این زمینه به خرج داد، اما پایانی جز عزیمت امام حسین به علیه السلام به کوفه نداشت واز این جهت می‌توان مکه را مرحله صحت سنجی هدف قیام از سویی امام حسین علیه السلام دانست.

سلمانی عبیات با بیان اینکه پس از آنکه به گفته بسیاری از مورخان بیش از ۱۲ هزار نامه یا ۲ خورجین نامه از سوی کوفیان به امام حسین علیه السلام در مدینه و مکه سرازیر گردید امام می‌بایست میزان آمادگی آنان را در همراهی با قیام می‌آزمود، اظهار کرد: امام حسین (ع) می‌بایست شخصیتی مورد اطمینان و دلاور و در عین حال آشنا به وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کوفه را جهت این ماموریت مهم به آن شهر اعزام می‌نمود.

پژوهشگر تاریخ اسلام حضرت مسلم بن عقیل را بهترین انتخاب برای این ماموریت دانست و بیان داشت: حضرت مسلم بن عقیل از ابتدا در کنار امام حسین (ع) قرار داشت و همواره در دفاع از اهل بیت علیهم السلام همواره بذل جان و مال دریغ نمی‌کرد و آل عقیل بن ابی طالب در قیام حسینی نقش گسترده‌ای ایفا کرده اند و بیش از ۲۷ نفر شهدای کربلا را شهدای آل عقیل تشکیل می‌دهند.

محمدرضا سلمانی عبیات تصریح کرد: امام حسین علیه السلام در نامه‌ای که به عنوان معرفی نامه حضرت مسلم بن عقیل از آن برای مردم کوفه یاد می‌شود شاخصه‌های ارزشمندی را به عنوان ویژگی‌های شخصیتی حضرت مسلم یاد می‌کنند که بنده عظمت شخصیتی آن حضرت می‌باشد.

این پژوهشگر تاریخی اظهار کرد: امام حسین (ع) در آن نامه خطاب به اهل کوفه نوشتند که من برادر، پسرعمو و مطمئن‌ترین فرد خانواده‌ام را به سوی شما فرستادم و به او دستور دادم تا نظر برگزیدگان و خردمندان شما را برای من بنویسد. پس، با پسر عموی من بیعت کنید و او را تنها نگذارید!

او افزود: امام حسین علیه‌السلام نامه را به مسلم دادند و به ایشان فرمودند: «من تو را به کوفه می‌فرستم، خداوند هر آنچه را که مورد رضا و علاقه اوست برای تو مقدّر خواهد کرد و من امیدوارم که با تو در مرتبه شهدا قرار گیریم، پس بر تقدیر پروردگار خشنود باش».

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.