چرا آمریکا مقابل کرونا شکست خورد؟

بعد از گذشت پنج ماه از شیوع کرونا، شکست سیستم بهداشت و درمان آمریکا به‌عنوان ثروتمندترین کشور دنیا در مرکز توجه تحلیلگران قرار گرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «شمار کشته‌شدگان کرونا از صدهزار نفر فراتر رفت»؛ این وضعیت آمریکا بعد از گذشت حدود پنج ماه از شیوع کرونا در این کشور است. وضعیتی که از یک طرف آمریکا را در صدر آمار قربانیان کرونا در جهان قرار داده و از طرف دیگر هر روز خبر‌هایی از کمبود تجهیزات پزشکی و اعتراضات کادر درمان این کشور رسانه‌ای می‌شود. تحلیلگران این موضوع را یک شکست کامل برای سیستم درمانی آمریکا می‌دانند و معتقدند مشکلات عمیقی که در ساختار بهداشت و درمان این کشور وجود داشته، با شیوع کرونا بیشتر از هر زمان دیگری آشکار شده است. علت شکست سیستم درمانی آمریکا در مقابل کرونا چیست؟ این سوالی است که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم.

نابرابری‌هایی که منحصر بفرد است

تحلیلگران دو ویژگی برای سیستم بهداشت و درمان آمریکا ذکر می‌کنند: هزینه بالای خدمات، کمبود تجهیزات بیمارستانی. این دو نقص جدی، باعث شده در هر بار انتخابات ریاست جمهوری این کشور، یکی از محور‌های اصلی تبلیغات کاندیدا‌ها برنامه‌شان برای حل مشکلات جدی این سیستم باشد. اما بحران کرونا، عمق ساختار ناکارآمد بهداشت و درمان آمریکا را بیشتر از هر زمان دیگری نشان داد. پایگاه خبری تحلیل «ووکس» در مطلبی به بررسی ضعف‌هایی می‌پردازد که کرونا آشکارتر کرده و می‌نویسد: «شما همواره این جمله را می‌شنوید که سیستم بهداشت آمریکایی نسبت به کشور‌های توسعه‌یافته دیگر، پول بیشتری خرج می‌کند، اما خروجی کمتری دارد.» و ادامه می‌دهد بسیاری از همتایان اقتصادی آمریکا روشی را به کار برده‌اند که پوشش سلامت همگانی واقعی و عادلانه ایجاد کنند، اما ایالات متحده نه. طبق نظر متخصصان، این نتیجه‌ای است که خصوصی‌بودن این سیستم به همراه آورده است.

مردم ترجیح می‌دهند به پزشک مراجعه نکنند

گاردین می‌نویسد مردم این کشور در مواقع بیماری تلاش می‌کنند تا آنجاییکه ممکن است از مراجعه به پزشک و استفاده از بیمه خودداری کنند. این موضوع در زمان شیوع کرونا باعث شده مردم حتی با وجود مشاهده علائم، ترجیح بدهند در خانه بمانند و به بیمارستان مراجعه نکنند. البته آن‌هایی که امکان گرفتن مرخصی استعلاجی ندارند، حتی در خانه هم نمی‌توانند بمانند و مجبورند سر کار حاضر شوند. این یعنی شیوع گسترده ویروس توسط کسانی که مبتلا هستند، اما چون تست نداده‌اند، در شمار کرونایی‌ها قرار نگرفته‌اند.

اجتناب آمریکایی‌ها از مراجعه به پزشک، یک سابقه طولانی دارد. سال ۲۰۱۸ دانشگاه شیکاگو تحقیقی انجام داد تا نظر مردم این کشور نسبت به خدمات درمانی را مورد بررسی قرار دهد. نتایج این تحقیق نشان داد اکثر آمریکایی‌ها بیشتر از اینکه نگران باشند که یک بیماری جدی مبتلا شوند، نگران این هستند که در صورت ابتلا به یک بیماری، چگونه هزینه خدمات درمانی را پرداخت کنند. این تحقیق همچنین نشان داد حدود ۴۰ درصد آمریکایی‌ها در طول سال چندین بار از دادن تست پزشکی یا دریافت خدمات بهداشتی خودداری می‌کنند و ۴۴ درصد آن‌ها وقتی بیمار یا مجروح هستند به دکتر مراجعه نمی‌کنند.

فرهنگ عمومی کار، ضد بهداشت!

اما حتی برای کارکنانی که امکان استفاده از مرخصی استعلاجی دارند نیز شرایط بهتر نیست. فرهنگ محل کار در آمریکا از گرفتن مرخصی استعلاجی حتی در مواقع ضروری حمایت نمیکند. در اکتبر ۲۰۱۹ یک تحقیق انجام شد که نشان می‌داد در یک کمپانی بزرگ این کشور، ۹۰ درصد متخصصین با وجود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا به سر کار می‌روند. بر اساسگزارش مرکز آمار کار آمریکا، کارکنان بخش خصوص این کشور متوسط ۷ روز مرخصی استعلاجی در سال را دارند. این زمان، نصف زمانی است که برای قرنطینه خانگی توصیه شده است!

در گزارش گاردین آمده حتی توصیه‌های مبنایی مثل شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون هم توسط یکی از کارکنان آمریکایی در توییتر به چالش کشیده شده است. او نوشته‌است شستن دست‌ها یک توصیه عالی برای کسانی است که با روزانه با صد‌ها نفر سروکار ندارند. من نمی‌توانم بعد از آنکه کالا یا پول هر کدام از مشتری‌ها را می‌گیرم، از جایم بلند شوم و بروم دست‌هایم را بشویم! این در حالی است که نمی‌توانیم دستکش یا ماسک بپوشیم.

تمام این‌ها باعث شده سیاستمداران آمریکایی پیشنهاد دهند سیستم سلامت آمریکا را شبیه به سایر کشور‌ها شود؛ یعنی با تقبل بیشتر هزینه توسط دولت یا ملزم کردن بیمه‌ها به پوشش بیشتر خدمات درمانی، استفاده از امکانات بهداشتی و درمانی را رایگان یا ارزان کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.