یک خوشنویس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بازگشت به اوج هنر اسلامی حمایت مسئولان را می‌طلبد

اسدی گفت: با حمایت‌های عملی و منسجم مسئولان می‌توان دوباره به اوج هنر اسلامی بازگشت چرا که ظرفیت هنرمندان ما بیشتر از اینهاست.

حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،محمدتقی اسدی هنرمندی است که در ماه مبارک رمضان، مجموعه‌ای از آیات قرآنی با خط او بر بیلبورد‌های شهر تهران نقش بست.  این خوشنویس که سابقه حضور ۳۰ ساله در این هنر فاخر و ملی را دارد، درباره فعالیت‌های خود به خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: خطوط عربی که عموما برای نگارش آیات قرآن به کار می‌رود و همچنین خط نستعلیق جزء فعالیت‌های اصلی من در این سال‌ها بوده است. تاکنون علاوه بر آیات منتخبی که در قالب قطعات و تابلو‌های هنری نگارش کرده ام، چند بار هم قسمت‌هایی از قرآن را به خط نسخ کتابت کرده و در سال‌های اخیر هم مشغول اجرا و کتابت کامل قرآن با همین خط بوده ام.

بازگشت به اوج هنر اسلامی حمایت مسئولان را می‌طلبد

وی افزود: آثار بسیاری به خط محقق نوشته ام و به زودی برای کتابت کامل قرآن به خط محقق اقدام خواهم کرد. علاوه بر این نگارش ها، کتیبه‌های قرآنی بسیاری از حسینیه ها، مساجد و مصلی‌های شهر‌های مختلف را اجرا کرده ام و در مسجد جمکران کتیبه هایی را انجام داده ام.

اسدی در ادامه درباره تابلو‌های قرآنی ماه رمضان که در بیلبورد‌ها نمایش داده شد، بیان کرد: ۲۱ آیه و دعای قرآنی را به خط محقق و به سفارش شهرداری تهران نگارش کردم که در طول ماه مبارک رمضان در سطح شهر نمایش داده شد.

بازگشت به اوج هنر اسلامی حمایت مسئولان را می‌طلبد

وی در پاسخ به اینکه چرا خط محقق را برای نگارش این آیات انتخاب کردید، گفت: زیبایی و خوانایی بسیار زیاد خط محقق علت اصلی این انتخاب بود. خط محقق در عین جذابیت‌های بصری و زیبایی‌های فوق العاده‌ای که دارد، جزو خطوط قدیمی در خوشنویسی ایرانی اسلامی به شمار می‌آید. در نتیجه از بین اتود‌هایی که با خطوط مختلف زده شد، این خط را برای اجرا انتخاب کردیم.

این خوشنویس درباره طرح‌هایی که در مناسبت‌های مختلف سال در بیلبورد‌های شهری به چشم می خورد، اظهار کرد: به نظرم هرجا که مسئول خوش ذوق و باسلیقه‌ای سرکار بوده به واسطه استفاده از هنرمندان  آشنا با تبلیغات محیطی، کار‌های خوب و قابل قبولی را مشاهده کرده ایم، اما در مقابل آثار ضعیف هم در این سال‌ها بسیار دیده ایم که هم امکانات و انرژی‌های موجود را هدر می‌دهند و هم یکسری نازیبایی‌ها را در محیط شهری پدید می‌آورند که زیبنده شهر‌های ما نیست.

بازگشت به اوج هنر اسلامی حمایت مسئولان را می‌طلبد

وی با بیان اینکه بیشتر مردم به واسطه قرآن کریم، کتاب‌های ادعیه، کتیبه‌های مساجد و تکایا با خط آشنا هستند، ادامه داد: نمایشگاه‌های آثار خوشنویسی که در طول سال برگزار می‌شوند و تعدادشان هم کم نیست نقش مهمی در ارتباط مردم با فضای هنر و به ویژه خوشنویسی دارد.

اسدی در خصوص ارائه راهکار برای آشنایی بیشتر مردم با هنر‌های تجسمی و رشته خوشنویسی توضیح داد: با توجه به مناسبت‌های زیادی که در کشور داریم و همچنین تعداد چشمگیر هنرمندان رشته‌های مختلف، می‌توان با خلق آثار هنری به صورت زنده در برنامه‌های صدا و سیما و همچنین استفاده از فضا‌های تبلیغاتی شهر که چندسالی است مرسوم شده، بستر ارتباط بیشتر مردم با هنر به ویژه هنر خوشنویسی را فراهم کرد.

بازگشت به اوج هنر اسلامی حمایت مسئولین را می‌طلبد

این هنرمند در تشریح وضعیت فعلی هنر خوشنویسی گفت: به نظرم نسبت به سال‌های گذشته فعالیت‌های بیشتر و بهتری در رشته خوشنویسی در حال انجام است و هنرمندان خیلی خوب هم داریم که آثار فاخر بسیاری در این زمینه تولید کرده و می‌کنند. اما حتما ظرفیت فعالیت‌های هنرمندان کشور ما بیشتر از اینهاست که حمایت‌های عملی و منسجم مسئولان را می‌طلبد تا دوباره بتوانیم به اوج هنر اسلامی برگردیم و این هدف حتما قابل دسترسی است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار