رتبه نخست خراسان رضوی در تولید نخ ابریشم

رئیس اداره نوغانداری خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی به عنوان دومین استان در زمینه تولید پیله کرم ابریشم فعال است و از نظر تولید نخ ابریشم در کل کشور رتبه نخست را دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فرید سرجمعی رئیس اداره نوغانداری خراسان رضوی در حاشیه بازدید از بزرگترین پروژه پرورش کرم ابریشم در شهرستان بینالود،گفت: خراسان رضوی به عنوان دومین استان در زمینه تولید پیله کرم ابریشم فعال است و از نظر تولید نخ ابریشم در کل کشور رتبه نخست را دارد.

او افزود: بیش از ۱۲ هزار جعبه پرورش کرم ابریشم تاکنون در خراسان رضوی توزیع شده که بیش از ۳۰ درصد از کرم‌های ابریشم موجود در جعبه‌ها به پیله نرفته‌اند و مرکز پژوهش‌های جهاد کشاورزی استان در حال بررسی این مهم است.

رئیس اداره نوغانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه خرید تضمینی دولت برای هر کیلو ابریشم ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان است، در حالی‌که در بازار، ابریشم را تا کیلویی ۲۵ هزار تومان خریداری می‌کنند، ادمه داد:کار توزیع تخم نوغان در استان ظرف چند روز اخیر آغاز و تاکنون ۱۲هزار و ۱۲۹ جعبه به قیمت هر جعبه ۷۵ هزار ریال تومان توزیع شده است.

سرجمعی با بیان اینکه در هر جعبه ۲۵ هزار تخم قرار دارد، بیان کرد: تخم‌ها در ۵ مرحله تغذیه می‌شوند و ۴مرحله پوست اندازی دارند.

او تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰تن پیله ابریشم در خراسان رضوی امسال تولید شود که ۹۸ درصد از ابریشم تولیدی نوغانداری‌های کشور و خراسان رضوی برای فرش‌بافی استفاده می‌شود و الباقی برای سایر صنایع همچون پوشاک و صنایع‌دستی به کار می‌رود.

رئیس اداره نوغانداری خراسان رضوی تاکید کرد: کرم ابریشم به آفاتی مانند مورچه و موش حساس است و باید مکان پرورش آن‌ها عاری از هرگونه جانور باشد.

سرجمعی اظهار کرد: پرورش کرم ابریشم به منظور کمک به تسهیل روستائیان و کاهش واردات نخ ابریشم می باشد.
 

اختصاص ۲۷درصد تخم نوغان به خراسان رضوی

مجید جعفری معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در حاشیه بازدید از مرکز پرورش نوغان گفت: با هدف پرورش کرم ابریشم در استان، تعداد ۱۲هزار و ۱۲۹ جعبه تخم نوغان در بین متقاضیان توزیع شده است که این میزان نسبت به پارسال ۱۰۰ درصد رشد دارد.

او افزود: خراسان رضوی ۲۷درصد از کل توزیع تخم نوغان کل کشور را به خود اختصاص داده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه هر جعبه تخم نوغان به ۳۰ تا ۳۵ متر مربع فضای پرورش نیاز دارد، ادامه داد: هم اکنون حدود دو هزار واحد ابریشم کشی در استان  در زمینه تولید پیله و نخ ابریشم فعالیت دارند.

جعفری با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال ۵۰۰ تن پیله تَر در استان تولید شود، بیان کرد: پارسال ۱۱۰ تن پیله تَر در استان تولید شد.

او تصریح کرد: به ازای هر دو جعبه تخم نوغان برای چهار نفر اشتغال ایجاد می‌شود که بر این اساس برای حدود ۵۰۰ نفر در استان اشتغال موقت ایجاد شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: مرکز توسعه نوغان کشور امسال ۳۰ هزار اصله نهال درخت توت را در بین متقاضیان توزیع کرده است و بقیه نیاز خراسان رضوی هم از محل درختان توت بومی استان تامین و توزیع می‌شود.

جعفری با بیان اینکه ۸۵ درصد پیله خشک تولیدی کشور برای فرآوری به خراسان رضوی انتقال می‌یابد، اظهار کرد: این استان در سال جهش تولید ۲۰درصد افزایش تولید داشته است.

رتبه نخست خراسان رضوی در تولید نخ ابریشم
 
رتبه نخست خراسان رضوی در تولید نخ ابریشم
 
رتبه نخست خراسان رضوی در تولید نخ ابریشم
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهره شاه مرادی زاده
۲۲:۱۸ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
سلام من معلم دوم ابتدایی هستم وخواسته ببینم می تونم بیام واز مراحل رشد کرم وتبدیل آن به پروانه فیلم بگیرم.