انگلیس: مانع پیوستن دوباره روسیه به گروه هفت می‌شویم

دفتر نخست وزیر انگلیس مخالفت خود با اقدام رئیس جمهور آمریکا برای دعوت از روسیه در خصوص پیوستن مجدد به گروه هفت را اعلام کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس اعلام کرد لندن از حق وتوی خود برای جلوگیری از بازگشت روسیه به گروه هفت استفاده خواهد کرد.

در پی دعوت دونالد ترامپ از همتای روس خود برای شرکت در نشست ماه سپتامبر گروه هفت، سخنگوی بوریس جانسون روز دوشنبه مدعی شد: ما با پیوستن دوباره (روسیه) به این گروه موافقت نخواهیم کرد، مگر آنکه این کشور از اقدامات بی ثبات کننده خود که امنیت شهروندان انگلیس و امنیت کلی متحدان ما را تهدید می‌کند، دست بردارد.

رئیس جمهور آمریکا اخیرا با منسوخ خواندن قالب فعلی گروه هفت اعلام کرد از سران کشور‌های روسیه، کره جنوبی، هند و استرالیا برای شرکت در اجلاس بعدی این گروه دعوت به عمل آورده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه با حمایت تلویحی از حضور پوتین در نشست گروه هفت، اعلام کرد قبل از پاسخ به پیشنهاد دعوت رئیس جمهور آمریکا برای حضور در اجلاس گروه هفت، باید جزئیات بیشتری را در این باره بداند.

پیش از این، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دعوت ترامپ برای حضور در نشست گروه ۷ را رد کرده بود؛ اما دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی در روز پنجشنبه توافق کردند که نشست سران گروه هفت باید در آینده‌ای نزدیک و به صورت حضوری برگزار شود.

ترامپ در ماه مارس و همزمان با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرز‌های کشورها، نشست سران گروه ۷ که قرار بود در روز ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) در آمریکا برگزار شود را لغو کرده بود.

گفتنی است گروه فعلی هفت پیشتر با نام گروه هشت شناخته می‌شد و متشکل از ۸ کشور صنعتی بزرگ دنیا می‌شد. اما در سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق کریمه به روسیه عضویت این کشور در این گروه به حالت تعلیق درآمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار