رنج بی آبی در قطب نفتی خوزستان به سر خواهد آمد؟/ آبرسانی به ۳۷ روستا بخش غیزانیه

مشکلات کم آبی غیزانیه مربوط به بیش از یک دهه است اما گویا قرار شده تا مسئله تامین آب پس از سال ها به پایان برسد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ماجرای بی آبی در غیزانیه صحبت امروز و دیروز نیست، مسئله مربوط به چندین سال است. غیزانیه یکی از بزرگترین بخش‌های اهواز با جمعیت بالغ بر ۲۵ هزار تن است. عمده ساکنین معیشت خود را با دامداری و کشاورزی می‌گذرانند و از این راه «آب باریکه‌ای» برای خانواده خود فراهم می‌کنند.

غیزانیه

هنگام ورود به بخش غیزانیه با منطقه‌ای بیابانی مواجه می‌شویم و پس از گذشت از تپه‌های شنی به روستا‌های خلوت و بی روح می‌رسیم که گویا تشنگی رمق زندگی را از مردم گرفته است. زنی با ظرفی بر دوش و لباسی بلند تا قوزک پا که در زبان محلی آن را «نفنوف» می‌نامند با پای برهنه از خانه بیرون می‌آید.

غیزانیه

به سمت مخزن نگهداری آب می‌رود که هر از گاهی با تانکر آبرسان پر می‌شود. ظرف را پر می‌کند تا احشام تشنه را از آب نه چندان پاکیزه سیراب کند. در همین حال بادی سوزان از آن سوی روستا و از پس لوله‌های پیچ در پیچ نفت به هوا خواست و همراه خود مشتی خاک را از این بیایان روانه روستا کرده و به سوی زن در حال برداشت آب هجوم آورد.

غیزانیه

او دستپاچه شده سریعا «شیلّه» (نوعی روسری که زنان عرب بر سر می‌کنند) خود را روی دهان و بینی می‌بندد و با قدم‌های تند روانه خانه می‌شود. این وضعیت هر روز اکثر اهالی غیزانیه است که از تشنگی و بی آبی و البته گرد و خاک رنج می‌برند. روستاییان غیزانیه نیز که از این مسئله به تنگ آمده اقدام به بستن جاده ترانزیتی و مهم اهواز-امیدیه کردند.

غیزانیه

پس از آن این خبر مانند بمب در اکثر رسانه‌ها سر و صدا به پا کرد و بیشتر پیگیر تکمیل پروژه‌های آبرسانی به مردم این منطقه شدند. غیزانیه یکی از مناطق مهم نفتی است که ۳۰۰ چاه نفت در آن وجود دارد. مسئولان دلیل بی آبی را استفاده آب شرب برای دامداری و کشاورزی و در نتیجه افت فشار و قطعی آب می‌دانند.

غیزانیه

تکمیل شبکه آبرسانی غیزانیه و رفع مشکل تا ۲۰ سال آینده

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: همانطور که در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه از خط انتقال آب به روستا‌های غیزانیه بازدید شد، در همان روز نیز وعده دادم که تا ۴۵ روز آینده طرح آبرسانی به روستا‌های مشرحات و غیزانیه بزرگ پس از ۲ سال تلاش به بهره برداری می‌رسد و همچنان نیز نسبت به تعهد خود پایبندیم.

شریعتی افزود: بر اساس برنامه ریزی‌ها باید در زمانبندی ۲۵ تا ۲۷ خرداد ماه مشکلات آبرسانی به غیرانیه رفع شود. هر چند رئیس جمهور دستور تسریع کار را صادر کرده است.

آبرسانی به ۳۷ روستا بخش غیزانیه/رنج بی آبی در قطب نفتی خوزستان به سر خواهد آمد؟

آبرسانی پایدار به ۳۷ روستا بخش غیزانیه

صادق حقیقی پور مدیر عامل شرکت  آب و فاضلاب خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما در زمینه پروژه آبرسانی به بخش غیزانیه گفت: برای این طرح در ۲ بخش مشغول به فعالیت هستیم. یکی دهستان غزانیه که شامل تامین آب از تصفیه خانه شهید الماسی شیوان از رودخانه کارون، ایستگاه پمپاژ تقویت فشار صفیره و خط انتقال به طول ۲۵ کیلومتر و به قطر ۶۰۰ میلی متر است.

او در ادامه افزود: هر کدام از ۳ بخش ذکر شده و برنامه ریزی‌ها در زمینه بازسازی، توسعه و اجرای خط انتقال جدید دیروز به اتمام رسیدند و هم اکنون در مرحله آزمایش و آبشویی خط انتقال هستیم که قطعا در زمان مقرر شده پروژه آبرسانی در مدار قرار می‌گیرد.

آبرسانی به ۳۷ روستا بخش غیزانیه/رنج بی آبی در قطب نفتی خوزستان به سر خواهد آمد؟

حقیقی پور بیان کرد: پروژه دیگر آبرسانی به ۸ روستا فاقد شبکه توزیع آب و خطوط انتقال آب به دهستان مشرحات بوده که دیشب آخرین قسمت این خط انتقال اجرا شده و از امروز کار آزمایش و شستشو خطوط آغاز شده است. هر چند پیشتر وعده شده بود که تا ۳ هفته آینده کار به اتمام برسد، اما  زودتر پایان یافت. تا آخر هفته نیز آب پایدار شده و به ۳۰ روستا در بخش غیزانیه و ۷ روستا در دهستان مشرحات می‌رسد.

این مقام مسئول تصریح کرد: حدود ۲۰ هزار تن از جمعیت ۲۵ هزار نفری غیزانیه در این بخش‌ها سکونت دارند و مشکلات آب آن نیز تا حد زیادی برطرف خواهد شد و در مناطق دیگر نیز که مشکلات آبرسانی دارند به منظور ارتقا کمی و کیفی آب شرب برنامه‌های دیگری در نظر گرفته شده است.

آبرسانی به ۳۷ روستا بخش غیزانیه/رنج بی آبی در قطب نفتی خوزستان به سر خواهد آمد؟

مطالبات مردم غیزانیه چیست؟

یکی از اهالی بخش غیزانیه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: انتظار آن است که صدای مان به مرکز کشور برسد. لوله‌های آهنی برای آبرسانی پوسیده شده و شکستند. به همه مسئولان گفتیم، اما همچنان مشکلات پا برجا است. هر تانکر آبرسان ۱۵۰ هزار تومان بابت تخلیه آب در مخازن از ما هزینه دریافت می‌کند و نمی‌دانیم تا چه زمانی این وضعیت ادامه می‌یابد.

آبرسانی به ۳۷ روستا بخش غیزانیه/رنج بی آبی در قطب نفتی خوزستان به سر خواهد آمد؟

او افزود: می‌گویند تا ۲ هفته آینده مشکلات حل می‌شود و ما نیز امیدواریم که این مسئله برطرف شود تا همه روستاییان از عذاب بی آبی در منطقه‌ای نفت خیز رهایی یابند.

آبرسانی به ۹۰۰ خانوار از سوی ستاد اجرایی فرمان امام

یکی از اعضا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پس از دستور ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام مبنی بر تسریع روند آبرسانی به بخش غیزانیه، بلافاصله ۵ تانکر آبرسان برای سرویس دهی روزانه به روستاییان راهی این مناطق شدند. پس از آن نیز مسئولان محلی گفتند که نیاز به آب بیشتر از این میزان است.

آبرسانی به ۳۷ روستا بخش غیزانیه/رنج بی آبی در قطب نفتی خوزستان به سر خواهد آمد؟

او افزود: هم اکنون ۱۰ تانکر آبرسان ۱۸ هزار لیتری به صورت روزانه ۲ الی ۳ سرویس به روستاییان خدمات ارایه می‌دهند. بر اساس برنامه ریزی‌ها آبرسانی به ۱۲ روستا و قریب به ۹۰۰ خانوار سهم ستاد فرمان امام است که محروم‌ترین و دور دست‌ترین روستا‌ها هستند. هدف ما بر آن است تا با توجه به وعده مسئولان و رفع مشکل تا هفته آینده ما نیز روند کار را تسریع نماییم.

گویا قرار است رنج بی آبی در قطب نفتی خوزستان به سر آید

اکنون بیش از یک دهه است که مردم روستاهای غیزانیه در زمینه تامین آب با مشکلات زیادی روبرو هستند. تحمل این رنج و سختی نشان دهنده نجابت اهالی منطقه است، هر چند هر صبر و شکیبایی در مقابل مشکلات روزی لبریز خواهد شد و انسان را به نقطه جوش می رساند. حالا بر اساس وعده مسئولان خوزستان آبرسانی به مناطق غیزانیه با روندی سریع در حال انجام است تا مشکلات مردم این منطقه حل شود. گویا قرار است سال ها رنج بی آبی در قطب نفتی خوزستان به سر آید، هر چند مسئولان پیشتر نیز قول داده بودند، اما گذشت زمان مسئله را روشن می کند.

آبرسانی به ۳۷ روستا بخش غیزانیه/رنج بی آبی در قطب نفتی خوزستان به سر خواهد آمد؟

 

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.