وزارت صمت در حالی وعده کنترل بازار را با فروش فوق العاده داده است که بارها قوانین و شرایط آن را تغییر داده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فروش فوق‌العاده خودرو نقل داغ اخبار امروز است که با وعده کنترل بازار در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت. روز ۲۲ اردیبهشت امسال جلسه تعیین قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار برگزار شد که نتیجه آن افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا و ایرانخودرو، اعمال قانون ۱۰ درصد از طرف سازمان حمایت و طرح ویژه وزارت صمت برای افزایش عرضه و تنظیم بازار بود و عید فطر اولین دوره از فروش فوق‌العاده آغاز شد.

بنا بود تا ۲۵ هزار خودرو با شرایط خاص واگذار شود و  ثبت نام خودرو تنها با کد ملی برای افراد باید بالای ۱۸ سال تمام و دارای گواهینامه صورت بگیرد همچنین اعلام افرادی که فرآیند تکمیل وجه را کامل نکنند تا دو سال از ثبت نام محروم خواهند شد، تاکید شد که واریز ۵۰ درصد مبلغ خودرو هنگام ثبت نام و ۵۰ درصد باقیمانده ظرف دو روز بعد از اعلام نتایج انجام می‌شود و مواردی از این قبیل که در نهایت برخی از این قانون‌ها دستخوش تغییر شد.

اولین قانونی که حذف شد قانون ۵۰ درصد بود، ابتدا اعلام شده بود که مردم برای ثبت نام در قرعه کشی ملزم به واریز ۵۰ درصد مبلغ خودرو هستند و در صورت برنده نشدن در قرعه کشی بازگشت داده خواهد شد. قانونی که بنا گذاری شد تا از تقاضای کاذب جلوگیری کند و حضور دلالان را به حداقل برساند، اما از روز ۷ خرداد بر اساس دستور حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت، شرکت در قرعه کشی خرید خودرو نیازی به پرداخت وجه ندارد و متقاضیان نباید مبلغی را در این مرحله بپردازند.

همین اتفاق کافی بود تا متقاضیان کمر همت ببندند و برای افزایش شانس خود در قرعه کشی و یا حتی امتحان کردن شانس، اقدام به ثبت نام در سامانه کنند، ناگهان موج تقاضای عجیبی به سمت سایت‌های خودروسازی سرازیر شد، آمار ثبت نام از چند هزار نفر ناگهان به میلیون‌ها نفر رسید و بسیاری از کارشناسان علت اصلی اختلال سایت‌های ثبت نام را همین حجم تقاضا می‌دانند.


بیشتر بخوانید: ۳ سال محرومیت در انتظار متقلبان ثبت نام خودرو


علت اصلی لغو این قانون ابراز ناراحتی مردم به باقی ماندن پول در دست خودروساز‌ها بود که بنا بر اعلام وزارت صمت قرار بود از طریق بلوکه شدن پول در حساب خود شخص رفع شود، اما ناگهان تصمیم غلطی به لغو این قانون گرفتند. بدون شک قانون ۵۰ درصد تصمیم درستی بود که از طرف وزارت صمت گرفته شد، اما ناتوانی‌های اجرایی در نهایت به لغو این قانون منجر شد. لغو این قانون بدون شک شرایط را برای دلال‌ها و سوداگران بازار مناسب کرد و فایده‌ای برای مردم ندارد.

با لغو این قانون مسئولان وزارت صمت تصمیم گرفتند تا با اعمال محدودیت از ثبت نام افرادی که برای امتحان کردن شانس اقدام به ثبت نام می‌کردند جلوگیری کنند طرحی که خلا ناشی از لغو قانون ۵۰ درصد را رفع نمی‌کرد، اما می‌توانست تا حدودی تقاضای کاذب ایجاد شده را کنترل کند که مجدد از طرف مسئولان وزارت صمت لغو شد.

مهدی صادقی نیارکی معاون صنایع وزارت صمت از لغو طرح محرومیت برای افراد فوق خبر داد و بیان کرد: به خودروساز‌ها ابلاغ شد تا محدودیت‌ها را اصلاح کنند، مردم می‌توانند در طرح‌های دیگر هم مشارکت کنند.

او ادامه داد: موضوع ویرایش را باید خودروساز‌ها پاسخگو باشند، اما موضوع پایه بر این مبناست که با توجه به حجم مراجعه باید ثبت نام افراد قطعی باشد و جابه‌جایی اتفاق نیفتد. یکی از شروط این است که کسانی که اطلاعات غلط وارد کرده‌اند یعنی پلاک فعال داشته‌اند و این موضوع را اظهار نکرده‌اند، دیگر اظهاری کرده باشند یا گواهینامه معتبر نداشته باشند شناسایی می‌شوند و تا ۳ سال از ثبت نام خودرو محروم خواهند شد؛ این به معنای اجرای قانونی جدید است.

بنا بر این قانون افرادی که پلاک جاری دارند یا به هر نحوی اطلاعات غلط وارد کرده‌اند تا ۳ سال از شرکت در طرح‌های فروش خودرو محروم خواهند شد در حالی که هنوز امکان ویرایش در هیچ یک از این سامانه‌ها فراهم نشده است. به عبارتی اگر اشتباهی در ثبت نام خود داشته باشید تا ۳ سال محروم خواهید بود و امکان اصلاح اشتباه یا انصراف از قرعه کشی هم وجود ندارد.

از طرفی برخی شنیده ها حاکی از آن است که خروج خودرو‌های فرسوده و تقابل این موضوع با قانون پلاک جاری باعث شده تا مسئولان این حوزه تصمیم به لغو این طرح بگیرند. تصمیمی که اگر چه هنوز اجرایی نشده، اما با توجه به روند اجرایی وزارت صمت چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

وزارت صمت در طرح فروش فوق‌العاده روش آزمون و خطا را در تصمیم گیری‌ها پیش گرفته و هنوز از تصمیم گیری در بخش‌های مختلف اطمینان ندارد. طرحی که هنوز مشکلات آن شناسایی نشده و برنامه ریزی درستی برای تصمیم گیری درباره آن انجام نشده است. طرحی که با این حجم از ابهامات و تصمیمات غلط باید بازار آشفته خودرو را کنترل کند و ثبات را به آن بازگرداند. این تنها ۲۵ هزار خودرو از ۴۰۰ هزار خودرویی است که از این طریق واگذار خواهد شد و روند فعلی ما را نگران ۳۷۵ هزار خودرو باقی مانده می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: خرید خودرو ، پیش فروش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
هر سال ملیونی تولید خودرو دارید و میگید هر گی خودرو نداره بیاد!!! بازنشسته ام و هنوز خودرو صفر نخریدم چون حالا پسرم پلاکش فعال نمیتونیم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
همه چیز برمیگرده به تورم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۸:۳۷ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
جای تاسف داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
باید به قطعه سازی اهمیت زیادی داد و تعداد قطب‌های خودروسازی افزایش یابد و شرایط داشتن خودرو برای هر فرد آسانتر شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
تولید بیشتر و هر چه بیشتر خودرو تا به همه یک خودرو برسد و بازار هم کنترل شود و خودروسازان هم به سود خوبی میرسند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام
اقایون مسول رسیدگی کنین
پس چراقیمت ماشین توبازارپایین نمیاد.
پراید۹۰ روتوبازار۵۰ میلیون تومن پس چی شداون ۱۰ درصدکه گفته بودین.
قیمت پرایدصفرکارخونه چنده مگه؟
لطفا رسیدگی کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
فعلا خوب دارن مردم را بازی میدن
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۰۷:۰۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
به نظرمن شرایط سن ثبت نام کننده هم درنظرگرفته بشه هم خیلی ازمشکلات حذف خواهدشد،
به طرزمثال شرایط سن از18سال به30سال تغییرکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
لعنت بر مافیا صنعت خودرو در ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
لطفا تجدید نظر بفرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
دینا
۰۵:۴۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
"همانطور که اشاره شد طرح پلاک خودرو های فرسوده هست که برای بعضی خانواده ها یی که مشکلاتی دارند مثل معلولین و زنان خود سرپرست و جامعه ایثار گران .امکان فروش خودرو فرسوده را در زمان ثبت نام ندارند ونمی توانند تا زمان دریافت بدون خودرو باشند.و همچنین از جهت پرداخت وجه .حتی افراد با حقوق 10 تومان هم فکر نمی کنم بتوانند در 2مرحله پول را پرداخت کنند .لطفا تجدید نظر بفرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
7 میلیون نفر تا حالا ثبت نام کردن برای این 25 هزار خودرو
آخه این چه طرحیه،واقعا ناعادلانه هست.
Iran (Islamic Republic of)
بنده
۰۳:۰۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
ما رو مسخره کردین و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
تو این بازار بی ثبات فقط چند تا دلال صاحب ثروت می شوند و بس، بازاری بسازید که عدالت باشه
۱۲۳
آخرین اخبار