واکنش انصارالله به برگزاری نشست به اصطلاح حامیان مالی یمن در ریاض

انصارالله در واکنش به نشست موسوم به حامیان مالی یمن در عربستان تأکید کرد تنها راهکار حل بحران یمن، توقف تجاوز و پایان محاصره است و با برگزاری نشستی شکست‌خورده نمی‌توان واقعیت را مخفی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری المیادین، محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن به برگزاری نشست به اصطلاح حامیان مالی یمن در ریاض واکنش نشان داد.

او گفت: تنها راه‌حل بحران یمن توقف تجاوز و پایان محاصره است. نمی‌توان با یک نشست شکست‌خورده واقعیت را پوشاند.

 عضو شورای عالی سیاسی یمن افزود: اذعان مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه به عمل نکردن به تعهدات و توقف فعالیت برنامه‌های سازمان ملل ثابت می‌کند که کارشکنی انصارالله در رساندن کمک به یمنی‌ها دروغ بوده است.

محمد علی الحوثی افزود: تجاوز و محاصره مردم یمن را به این وضع دچار کرده است. از کنفرانس حامیان مالی یمن بوی حیله‌گری سیاسی می‌آید.

از سوی دیگر، مارک لوکاک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد: پس از برگزاری کنفرانس حامیان مالی یمن، کشور‌های اهداکننده برای اختصاص ۱.۳۵ میلیارد دلار کمک بشردوستانه به این کشور متعهد شدند.

وی گفت: عربستان (کشوری که خود با همراهی برخی کشورها پنج سال است یمن را هدف تجاوز و حمله خود قرار داده است) با تعهد ۵۰۰ میلیون دلاری بیشترین سهم را در میان دیگر کشور‌های اهدا کننده دارد. این درحالی است که امارات متعهد به پرداخت مبلغی نشد.

لوکاک اذعان کرد که وضع انسانی در یمن بسیار دشوار و اوضاع معیشتی آن نیز وخیم است و نیازمند کمک‌های بیشتری است تا نیاز‌های مردم یمن تامین شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در ابتدای این کنفرانس مجازی که با میزبانی عربستان در ریاض برگزار شد، گفت: ما فرصت چندانی نداریم. ارزیابی نهاد‌های امدادرسانی این است که برای تداوم کمک‌های اساسی به مردم یمن از جمله اقدامات مربوط به مقابله با شیوع کرونا در فاصله ژوئن تا پایان امسال دست‌کم به ۲.۴۱ میلیارد دلار نیاز است.

وی افزود: بدون این بودجه ۳۰ مورد از ۴۱ طرح مهم سازمان ملل متحد در یمن طی هفته‌های آینده متوقف خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه تصریح کرد: مقابله با شیوع ویروس کرونا علاوه بر طرح‌های بشردوستانه فوق‌العاده، نیازمند اقدام فوری است.

طبق این گزارش، کنفرانس حامیان مالی یمن به دنبال جمع‌آوری ۲.۴ میلیارد دلار بود، اما پس از برگزاری آن موفق به جمع آوری نیمی از این مبلغ شد.

لیز گراند، هماهنگ کننده سازمان ملل در امور انسانی در یمن چند روز قبل از برگزاری این کنفرانس تصریح کرده بود: هر رقمی که پایین‌تر از ۱.۶ میلیارد دلار باشد، به معنای آن است که این روند با شکست‌های فاجعه باری مواجه خواهد شد.

وی اذعان کرد: ما نخواهیم توانست غذایی را که مردم برای زنده ماندن به آن نیاز دارند، یا نظارت درمانی که به آن احتیاج دارند یا آب و تغذیه که به نجات از مرگ دو میلیون کودک مبتلا به سوء تغذیه کمک می‌کند، تامین کنیم.

این طرح انسانی که با هماهنگی با سازمان ملل انجام می‌شود، توانست در سال گذشته ۳.۲ میلیارد دلار را جمع‌آوری کند، اما از آغاز ۲۰۲۰ طبق گفته مارک لوکاک، مسئول کمک‌رسانی‌ها در سازمان ملل، تنها ۴۷۴ میلیون دلار را به دست آورده است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار