عادت‌هایی که باعث ابتلا به دیابت می‌شوند

برخی از عادت‌هایی که در طول روز به آنها توجه نمی‌کنیم، ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش ‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اضافه‌وزن یا عادات بد غذا خوردن تنها مواردی نیستند که می‌توانند به دیابت منجر شوند. شاید شگفت‌زده شوید اگر بدانید برخی عادات که بی‌اهمیت به نظر می‌رسند ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دهند.

کاهش مصرف قهوه

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف قهوه (کافئین‌دار و بدون کافئین) می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. مطالعه‌ای که در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی. اچ. چان انجام شد، نشان داد خطر ابتلا به بیماری دیابت در افرادی که روزانه شش فنجان قهوه می‌نوشند، نسبت به آن‌هایی که قهوه  نمی‌نوشند، ۳۳ درصد کمتر است.

برخی اجزا قهوه به نظر می‌رسد مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهند و ممکن است سوخت و ساز گلوکز، فرآیند تبدیل گلوکز به انرژی را تقویت کنند.

شب بیداری

اگر تا دیروقت بیدار می‌مانید ممکن است خود را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دهید. مطالعه‌ای که توسط دانشمندان کُره‌ای انجام شد، نشان داد افرادی که تا دیروقت بیدار می‌مانند، احتمال بیشتری دارد به بیماری دیابت مبتلا شوند، حتی اگر ۸ ساعت در شبانه روز بخوابند.

افرادی که تا دیر وقت بیدار می‌مانند در برابر سطوح بالای نور مصنوعی از منابع مختلف مانند تلویزیون و گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرند که این شرایط با کاهش حساسیت به انسولین و تنظیم ضعیف قند خون پیوند خورده است؛ همچنین، بیدار ماندن تا دیر وقت با کیفیت پایین خواب و کمبود خواب ارتباط دارد که می‌تواند در سوخت و ساز بدن اختلال ایجاد کند.

رژیم غذایی با محتوای پروبیوتیک کم

زمانی که جمعیت باکتری‌های مضر روده بیشتر از جمیعت باکتری‌های مفید می‌شود، خطر ابتلا به دیابت افزایش می‌یابد. معده شما به باکتری‌های خوب که پروبیوتیک نامیده می‌شوند، نیاز دارد تا شرایط خوب گوارش شکل بگیرد.

سطوح پایین این باکتری‌های مفید می‌تواند به شکل‌گیری التهاب منجر شده و در نهایت مقاومت به انسولین را موجب شود. غذا‌هایی مانند ماست، کلم ترش و برخی پنیر‌ها را در رژیم غذایی خود جای دهید تا جمعیت باکتری‌های مفید ساکن بدن شما افزایش یابد.

استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروویو‌ها

گرم کردن مجدد غذا‌های آماده که در بسته بندی‌ها و ظروف پلاستیکی قرار دارند می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. دو ماده شیمیایی در تولید این بسته‌بندی‌ها و ظروف استفاده می‌شوند که با خطر افزایش یافته ابتلا به دیابت در کودکان و نوجوانان ارتباط دارد.

این مواد شیمیایی مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهند که در کنار فشار خون بالا از پیش زمینه‌های ابتلا به دیابت محسوب می‌شود.

عدم دریافت کافی نور خورشید

این که خود را از پرتو‌های مضر و سرطان‌زای خورشید محافظت کنید، اهمیت دارد، اما مواجهه ناکافی با نور خورشید نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش دهد.

بنابر نتایج مطالعه‌ای که توسط پژوهشگران اسپانیایی انجام شد، افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بدون در نظر گرفتن وزن، احتمال بیشتری دارد به دیابت نوع ۲ و پیش دیابت مبتلا شوند.


بیشتر بخوانید: هر آنچه نیاز است درباره دیابت بدانید +اصلی‌ترین عامل ابتلا


قرار گرفتن در معرض نور خورشید به تولید ویتامین D در بدن کمک می‌کند. پژوهشگران معتقدند این ویتامین در عملکرد درست لوزالمعده که تولید انسولین را بر عهده دارد و به تنظیم قند خون کمک می‌کند، نقش دارد. افزون بر مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D، پس از مشورت با پزشک می‌توانید مصرف مکمل این ویتامین را نیز مد نظر قرار دهید.

بی‌تحرکی منجر به دیابت می‌شود

نتایج مطالعه‌ای که در دانشگاه پیتسبورگ انجام شد، نشان داد هر ساعتی که بی‌تحرک در برابر تلویزیون سپری می‌کنید، خطر ابتلا به بیماری دیابت را تقریبا تا چهار درصد افزایش می‌دهید. نشستن بیش از اندازه می‌تواند به ذخیره چربی منجر شود. وزن اضافی شکم به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت را در نتیجه کاهش حساسیت بدن به انسولین افزایش می‌دهد.

خطر  ابتلا به دیابت با صبحانه نخوردن

نادیده گرفتن وعده غذایی صبحگاهی نه تنها شما را در ادامه روز بسیار گرسنه می‌کند، بلکه می‌تواند شرایطی عالی برای ابتلا به دیابت نوع ۲ ایجاد کند. هنگامی که بدن را از غذا محروم می‌کنید، سطوح انسولین دچار اختلال می‌شود که این شرایط کنترل قند خون را دشوارتر می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.