رئیس سازمان محیط زیست خبر داد؛

مهار بیش از ۶۰ درصدگرد و غبارها با منشا داخلی

کلانتری گفت:امروز میتوانیم مدعی باشیم که بیش از ۶۰ درصد از گرد و غبار‌های با منشاداخلی را مهار کرده ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پیام تصویری ضمن تبریک روز جهانی محیط زیست به مشکلات و مسائل زیست محیطی در کشور پرداخت و گفت: امروز محیط زیست جهانی از مشکلات بزرگی رنج می‌برد که بزرگترین آن گرم شدن کره زمین است.
 
وی با بیان اینکه گونه‌های جانوری و گیاهی نیز در معرض خطر هستند، افزود: فرسایش خاک، آب و ژنتیکی در جهان از دیگر مشکلات محیط زیست در جهان محسوب می‌شوند.
 
کلانتری با اشاره به این که دولت تا چه اندازه به مسائل محیط زیست در کشور اهمیت داده است، تصریح کرد: نخستین موضوعی در دولت دوازهم به تصویب رسید تخصیص آب به تالاب‌های کشور بود که در سال‌های گذشته آن را به رسمیت نشناخته بودیم.
 
وی ادامه داد: در سال ۶۶ بود که قانون توزیع عادلانه آب به تصویب رسید و وزرات نیرو هیچ گاه خود را ملزم به تخصیص آب به تالاب‌ها نمی‌دانست، اما امروز به ۳۸ تالاب کشور حقابه اختصاص یافته و حقابه ۳۴ تالاب دیگر نیز تا پایان امسال به آن ها تخصیص می‌یابد.
 
معاون رئیس جمهور با بیان این که منشا گرد و غبار‌های کشور شناسایی شده اند، گفت: در کشور حدود ۳۳ میلیون هکتار از اراضی ۱۶۴ میلیون هکتاری، منشا خیزیش گرد و غبار تشخیص داده شده اندکه برای مبارزه ومهار با این پدیده حدود ۳۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی ارز اختصاص یافته است.
وی افزود:امروز میتوانیم مدعی باشیم که بیش از ۶۰ درصد از گرد و غبار‌های با منشاداخلی را مهار کرده ایم.
 
کلانتری با اشاره به اینکه یکی از اهداف سازمان محیط زیست پایش صنایع بود، افزود:برخی از صاحبان صنایع برای به دست آورن منافع کوتاه مدت خود، منافع مردم و زیست محیط را زیر پا می‌گذارند که براساس سیاست‌های سازمان مقرر شد امسال این صنایع به صورت جدی پایش شوند.
 
وی با بیان این که پسماند‌ها یکی از مشکلات بزرگ کشور محسوب می‌شوند، گفت:پسماند‌ها حاصل از مصرف بیش از حد و ساخته دست بشرند که یکی از معضلات اساسی در کشور به خصوص استان‌های شمالی هستند.
 
رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: با همکاری سازمان برنامه و بودجه توانستیم قیمت انرژی تولیدی حاصل از پسماند را از ۴۶۹ تومان به ۴۰۰ تومان افزایش دهیم که همین موضوع موجب می‌شود سرمایه گذاران انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری در این موضوع داشته باشند.
 
وی افزود: سال گذشته مجلس شورای اسلامی این مجوز را به محیط زیست داد تا از محل صندوق یک سوم از جرایم مالیات ارزش افزوده برمبنای مصوبه مالیات ارزش افزوده را برای مدیریت پسماند با اولویت شهر‌های شمالی اختصاص دهند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار