تاخیر ۴۵ روزه کوچ عشایران

مدیر کل عشایری خراسان شمالی از تاخیر ۴۵ روزه کوچ عشایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  قلی پور  مدیر کل عشایری خراسان شمالی بابیان اینکه  تاکنون در جامعه عشایری ابتلای به کرونا گزارش نشده افزود: در راستای اجرای طرح فاصله گذاری نیز جهت جلوگیری از تردد عشایر درشهروادارات، خدمات به سامان عرفی عشایر انتقال داده شد.

قلی پور گفت  : برای حمایت از عشایران امسال سه پروژه درراستای جهش تولید همچون تولید گوشت قرمز، صنایع دستی وداروی گیاهی، در راستای تنوع بخشی به تولیدات عشایر وکاهش هزینه‌های تولید وافزایش درآمد وماندگاری آنان در سامان عرفی بعنوان مولد وتولید کننده درنظر گرفته شده است.

او  بابیان اینکه ۸۵ درصد درآمد عشایر از تولید گوشت قرمز است اظهارداشت : پارسال ۲۷ میلیارتومان تسهیلات ارزان قیمت به عشایران پرداخت شده وامسال نیز سعی شده این میزان به ۳۵ میلیاردتومان افزایش یابد.

قلی پور   با اشاره به جهش صد در صدی در حوزه صنایع دستی عشایران اظهارداشت : از ۴ هزارمترمربع، ۹ هزارمتر مربع تولیدات عشایر افزایش یافته است.

 

احمدی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی  بااشاره به وجود ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام گفت : ۲۷ درصد پرسنل دامپزشکی یابه بیماری مشترک بین انشان ودام مبتلا هستند ویا در ارائه خدمات آسیب جدی فیزیکی ناشی از برخورد با حیوانات دیده اند.

 

احمدی بااشاره به ابتلای پرسنل به کرونا افزود : دراین شرایط نیازمند همکاری بین ادارت ودامداران هستیم.

او  بااشاره به وجود صدوبیست هزار راس دام سبک در شهرستان افزود درسال ۷۲۰ هزار واکسیناسیون برای این دام هاانجام می‌شود.

احمدی  گفت از ۳۳ هزارو ۵۰۰ راس دام عشایری شهرستان ۲۷ هزارراس در دسترس است که در طول سال موردواکسیناسیون مختلف براساس فصل وپروتکل دامپزشکی قرار می‌گیرد.

 

او  در ادامه هزینه سال ۹۷ واکسینه دام عشایری فاروج را حدود ۵۰۰ میلیون تومان برشمردوافزود:پارسال ۸۹ هزارو ۱۵۸ نوبت سردر مجموع واکسینه شده اند.

او از نبود بیماری خاص در دام‌های استان خبرداد واظهارداشت بیماری تب برفکی که فوق بومی است را به بومی تبدیل کرده ایم تا میزان آلودگی کاهش یابدکه خوشبختانه آلودگی این بیماری مانند سال‌های قبل تلفاتی نداشته وبا آن مبارزه شده است.

او  از تخصیص ۳۳ ممیز ۳ دهم درصدی اعتبارات این حوزه در سال گذشته خبر دادواز فرماندارفاروج خواست تا در شورای برنامه ریزی توجه ویژه‌ای به حوزه دامپزشکی شود.

صادق  فرماندار فاروج نیز بااشاره به استقرار عشایر ومشکلات آنان گفت:نیازست کار جمعی وهمکاری بین بخشی جهت رفع مشکلات عشایران صورت گیرد.

صادق بااشاره به جمعیت ۲ هزارنفری عشایر شهرستان از مدیرکل این حوزه خواست تا در بحث اعتبارات بازنگری داشته وشهرستان‌ها در جذب اعتبارات یکسان ببینند.

او  افزود مخزن ۶۰ مترمکعبی از محل سفر ریاست جمهوری در سامان شاه کاسه احداث خواهد شد.

امیر بتوئی رئیس منابع طبیعی فاروج از ۹۴ سامان عرفی در شهرستان خبرداد و گفت از این میزان ۸۰ سامان روستایی و ۱۴ سامان عرفی عشایری است. سامان‌ها به عشایران وهمچنین دامداران و... واگذارشده تا در حفظ آن تلاش کنند.

بتوئی از تهیه کتابچه اطفای حریق شهرستان خبرداد و افزود در این کتابچه نقاط پرخطر شهرستان مشخص شده است.۲۹ جوامع محلی نیز شناسایی وآموزش دیده اند ومجهز به وسایل اتفاقی حریق شده اند.

او افزود:  در سال ۹۷ و ۹۸ تاکنون هیچ حریقی در مراتع شهرستان نداشته ایم.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.