رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

تدوین برنامه‌های ترکیبی درسی برای سال تحصیلی آینده / تعیین تکلیف استقلال پژوهشگاه آموزش و پرورش

ملکی گفت: در نظر داریم برنامه‌های ترکیبی آموزش مجازی و حضوری برای سال آینده داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سازمان پژوهش برگزار شد، با اشاره به اینکه نباید بگذاریم علاقه به انقلاب اسلامی در دانش آموزان تضعیف شود، اظهار کرد: اگر این اتفاق بیفتد نقشه‌هایی که‌این تظلم برای ما دارد موجب ضرر ما خواهد بود، بهترین راه مسیر تربیتی و برنامه درسی است که بتوانیم دانش آموزان را هدایت کنیم.

او ادامه داد: ورود مفاهیم جدید به کتاب درسی به معنای حذف مطالب قبلی نیست؛ بلکه تغییراتی در محتوای قبلی حاصل می‌شود و مفاهیم جدیدی هم وارد می‌کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اهمیت پژوهش در این سازمان بیان کرد: پژوهش‌های انجام شده پشتیبان برنامه درسی است و این موضوع مبانی کار‌های انجام شده بوده است، برای ساماندهی مطلوب‌تر امور پژوهشی در سازمان باید قدم‌های کامل‌تر و بهتری برداریم.

ملکی با اشاره به اینکه در ساختار جدید سازمان به طور ویژه به موضوع توجه شده است و یک دفتر آینده پژوهی برای سازمان در نظر گرفتیم، بیان کرد: البته ساختار سازمان باید به امضای هیئت امنا برسد.

او با تاکید بر اینکه برای تحقق اهداف بالادستی تمام روسای سازمان اتفاق نظر دارند، گفت: در مسیر تحقق این اهداف روش‌های متفاوتی را در نظر داریم و با توجه به رشته تحصیلی‌ام که برنامه ریزی درسی است روشی متفاوت را در تحقق اهداف خواهم داشت؛ ساختار تشکیلاتی غیر از ساختاری است که پیش از این مورد تاکید قرار گرفته است و این موضوع را با توجه به تعویض مدیریت‌ها امری طبیعی تلقی می‌کنم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: نظریه‌ای مبنی بر استقلال پژوهشگاه وجود دارد که هنوز معلوم نیست نظر سازمان اداری استخدامی چطور باشد، اما در ساختار جدید سازمان را منهای پژوهشگاه در نظر گرفتیم؛ چراکه امکان استقلال آن محتمل است و معتقدم شرایط فعلی مطلوب نیست یا باید این پژوهشگاه ادغام شود یا مستقل شود.

ملکی درباره سناریو‌های در نظر گرفته شده برای آغاز سال تحصیلی آینده با توجه به شیوع  کرونا گفت: در نظر داریم رویکرد ترکیبی آموزش مجازی و حضوری برای سال آینده داشته باشیم و مقرر شده است الگویی با این نگاه ترکیبی آماده شود، همچنین در حالت دوم در نظر می‌گیریم شرایط به گونه‌ای باشد که دانش آموزان اجازه حضور در مدرسه نداشته باشند که با احتساب این شرایط هم برنامه‌هایی در نظر گرفتیم.

او درباره ورود آموزه‌های مربوط به حوزه آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: نسبت به آسیب‌های اجتماعی نوپدید و ورود آموزه‌های مربوط به آن احساس نیاز داریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان، گفت: سازمان پژوهش مکلف است مهارت های زندگی را از طریق برنامه درسی ملی و فوق برنامه در دانش آموزان تقویت کند. اکنون تصدیق دارم این ضرورت باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد، اما در این عرصه پیش از این هم غفلت نکرده‌ایم.

ملکی با اشاره به اینکه موضوع مهارت های زندگی یکی از ارکان اصلی برنامه ریزی درسی خواهد بود، ادامه داد: از عمده مسائلی که در این مهارت ها با آن مشکل داریم مهارت در زندگی مشترک و دوستیابی است که در کتاب های درسی تا حدی مسائل مربوط به مهارت های زندگی را ذکر کردیم، البته نمی گوییم این موضوع کافی است. اگر معلمان را منطبق با این موضوعات آماده سازی نکنیم ثمره ای ندارد.

او اضافه کرد: در ساختار جدید مرکزی به نام مرکز تربیت نیروی انسانی در نظر گرفتیم تا آمادگی بیشتری برای معلمان قائل شویم.

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قلب آموزش و پرورش است

ملکی با تشریح اهم برنامه های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: اگر بخواهیم این سازمان را در یک جمله تعریف کنیم، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی این سازمان قلب آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره تاخیر در چاپ و توزیع کتاب های درسی گفت: آسیب شناسی کارها را داشتیم تا مشکلات سال قبل در توزیع نباشد،  در هر استان ستادی تشکیل دادیم تا دانش آموزان به موقع ثبت سفارش فردی انجام دهند و تاکنون دانش آموزان میان پایه بیش از ۸۶ درصد ثبت سفارش کرده اند.

او درباره انتقاد برخی کتابفروشی‌ها افزود: رویه فروش را تغییر دادیم و سود از ۱۷ و نیم درصد به ۸ درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره آموزش مهارت های فنی گفت: مهارت ها با شیوه تلفیقی باید تقویت شود، ارتباط بین حوزه های تربیت و یادگیری و بهره گیری از روش تلفیق به عنوان رویکرد مدنظر است. در آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی بومی سازی و توجه به نیاز محلی در هر استان را به عنوان اصل مد نظر داریم و به طور قاطع عمل می کنیم.

ملکی بیان کرد: برخی رشته ها در برخی مناطق معنا و مفهوم ندارد و قصد داریم با دانش متناسب با نیازهای بومی در این مسیر گام موثری برداریم و اگر این اتفاق بیفتد مهارت آموزی انجام می شود.

برنامه درسی باید پنج ویژگی اساسی داشته باشد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه عملیاتی کردن اسناد تحولی ماموریت اصلی و بنیادی مجموع فعالیت هاست، بیان کرد: همه برنامه های جزئی باید طوری طراحی و تدوین شود که سند تحول بنیادین محقق شود. برنامه درسی پنج ویژگی اساسی باید داشته باشد که شامل مومن پروری، ایمان پروری، عالم و متفکر پروری، اخلاق محوری، و عامل پروری است.

به جای کتاب درسی به دنبال بسته یادگیری هستیم

ملکی اظهار کرد: اگر مواد آموزشی بر پایه برنامه ریزی درسی منطقی تولید نشود، مواد یادگیری کارایی لازم نخواهد داشت، البته همواره به جای کتاب درسی به دنبال بسته یادگیری هستیم؛ به این معنی که مجموعه ای از مواد و برنامه آموزشی با روشی خاص  با هدف معین و یکپارچه تدوین شده باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۹ تير ۱۳۹۹
سلام. بنازم به این معلمین ایرانی که بدون های و هوی و فقط برای رضای خدا، پرچم جمهوری اسلامی ایران عزیز را در رتبه اول عدالت آموزشی دختران و پسران جهان،یعنی مهم ترین شان زندگی انسانی بالا بردند.خدا را شکر که اولین چراغ روشن جهش تولید را، در عرصه "فرهنگ" کشور می بینیم.
آخرین اخبار