نقش نمک و شیرینی در روند بیماری ام اس چیست؟

ام اس یا «مولتیپل اسکروزیس» یک بیماری خودایمنی پیش رونده است که سیستم عصبی مرکزی را درگیر می کند و با از بین بردن غلاف میلین تارهای عصبی، انتقال پیام های عصبی را دچار مشکل می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شبنم باقری کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: تاکنون درمان قطعی برای بیماری ام اس  شناخته نشده است، با این حال به نظر می رسد تغذیه نقش مهمی در کنترل روند بیماری ایفا می کند.

او افزود: تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب غیر اشباع به ویژه اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ تاثیر مفیدی بر ساختن غشای سلولی دارد، این اسیدهای چرب، نوعی پروتئین به نام «متالوپروتئیناز-۹ » تولید شده توسط سلول های ایمنی بیماران ام اس را تحت تاثیر قرار می دهند و بنابراین نقش مهمی در روند بهبود این بیماری دارند.

باقری ادامه داد: از جمله مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع می توان به انواع ماهی های چرب مثل ماهی قباد و قزل آلا، روغن ماهی، تخم کتان، روغن کانولا، روغن زیتون و انواع مغزها مثل گردو اشاره کرد.

او اظهار کرد: با توجه به نقش مهم کمبود ویتامین D در بروز یا پیشرفت بیماری ام اس، منابع غذایی این ویتامین شامل تخم مرغ، جگر، ماهی های چرب و در معرض نور آفتاب قرار گرفتن برای این بیماران توصیه می شود.

باقری بیان کرد: همچنین مصرف منابع غذایی غنی از «سولفور» مانند انواع کلم ها، سیر و پیاز و «سلنیوم» مانند میگو، سیر، گردو، تخمه آفتابگردان، میوه ها و سبزی های دارای برگ سبز در کنترل روند بیماری مفید به نظر می رسد.

به گفته او، مصرف نمک زیاد در رژیم غذایی با اختلال در سیستم ایمنی بدن و افزایش التهاب در پیشرفت روند بیماری نقش دارد

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: مصرف اسیدهای چرب اشباع نیز یکی از مهمترین عوامل بروز و تشدید کننده بیماری است که در روغن های حیوانی، کره، خامه، لبنیات محلی یا پرچرب و روغن نارگیل وجود دارند. کاهش مصرف نمک، غذاهای پرچرب، مواد و رنگ های افزودنی و شیرینی ها برای این بیماران توصیه شده است.

به گفته باقری، با توجه به وجود یبوست و عفونت های ادراری در اغلب این بیماران، مصرف دست کم هشت لیوان آب در روز توصیه می شود.

او تصریح کرد: گیاه شاهدانه نیز در کاهش لرزش این بیماران مفید است و استفاده روزانه از این گیاه به صورت بو نداده توصیه شده است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: همچنین زعفران حاوی ترکیب فعالی به نام «کروسین» است که از سلول های مغزی در برابر بیماری ام اس محافظت می کند.

او تصریح کرد:بیماران مبتلا به ام اس باید مراقب مکمل های دارویی مانند دوزهای بالای آنتی اکسیدان ها طی یک دوره زمانی طولانی و یا مکمل روی که سیستم ایمنی را فعال تر می کنند، باشند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار