نخستین مرکز خلاق صنایع دستی در کشور کدام است؟

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: سازمان یونیدو حمام تاریخی «حاج شهبازخان» کرمانشاه را به عنوان نخستین مرکز خلاق صنایع دستی در کشور انتخاب کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ امید قادری مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های میراث فرهنگی، ارتقای هرچه بیشتر خلاقیت در بحث صنایع دستی و ایجاد اشتغال است،گفت:بر این اساس سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، یونیدو (سازمان وابسته به یونسکو) با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی حمام تاریخی «حاج شهبازخان» را در کرمانشاه با هدف آوردن نوآوری و خلاقیت به صنایع دستی به عنوان نخستین مرکز خلاق صنایع دستی در کشور انتخاب کرده است.

او از نوآوری، خلاقیت و هم‌اندیشی صنعتگران به عنوان یک حلقه گمشده از این صنعت در استان یاد کرد و گفت : این هم‌اندیشی و خلاقیت با روابط خارجی و هنرمندان مختلف دنیا پیوند می‌خورد و از ظرفیت صنعتگران با استفاده از تجربیات موفق بین‌المللی ترکیب جدیدی را به وجود می‌آورد.

او با بیان اینکه به‌تازگی این حمام تاریخی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، افزود: حمام حاج شهبازخان در فاز اول با اعتباری در حدود ۶۰۰ میلیون تومان مرمت شده که از طریق ویدئوکنفرانس توسط وزیر گردشگری در این هفته افتتاح می‌شود و در فاز دوم با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بحث اشتغالزایی و آموزش در این حوزه پیگیری می‌شود.

قادری در توضیح ساماندهی حمام‌ها و خانه‌های تاریخی استان، گفت: حمام حاج شهبازخان که موزه صنایع دستی و خانه خلاقیت صنایع دستی می‌شود و در مورد مابقی حمام‌های تاریخی خصوصی هستند با مشارکت مرمت‌ها صورت می‌گیرد و در سنوات گذشته نیز مرمت پنج حمام تاریخی سنقر در حال انجام شده است.

او در خصوص ثبت جهانی طاق‌بستان هم، افزود: ثبت جهانی کار بزرگی است در کل غرب کشور تنها ثبت جهانی بیستون را داریم.

این مقام مسئول گفت: هر سال کشور ایران برای ثبت جهانی یک سهمیه دارد که ما بین ۳۱ استان کشور پرونده اورامانات را برای ثبت جهانی فرستاده‌ایم که ان‌شاءالله بعد از قطعی شدن آن روی آثار دوران ساسانی استان (معبد آناهیتا، طاق‌بستان، طاق‌گرا، امارات خسرو قصرشیرین، قلعه یزدگرد و ریجاب) با عنوان محور ساسانی برای ثبت جهانی در سال‌های بعد کار می‌شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار