پیش بینی تولید ۵۰۰۰ تن گل محمدی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ،ازپیش بینی تولید۵۰۰۰ تن گل محمدی در استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،اکبر فتحیرئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی مقام پنجم تولید گل محمدی در کشوررا داراست گفت:حدود ۱۰ درصد سطح زیر کشت کشور یعنی۱۲۴۰ هکتار از مزارع استان، زیر کشت گل محمدی بارور و ۱۰۰ هکتار نیز زیر کشت غیربارور هستند وبر اساس براورد‌های اولیه، میزان تولید گل محمدی استان در سال جاری بیش از ۵۰۰۰ تن خواهد بود.


او در خصوص نحوه مصرف این گل، افزود: حدود ۳۰ درصد تولید، معادل ۱۵۰۰ تن برای تهیه محصولات خانگی، چون مربا، شربت و ۷۰ درصد باقی معادل ۳۵۰۰ تن نیز در زمینه فرآوری گلاب، اسانس و عرقیجات مصرف می‌شود.

او با اشاره به فعالیت ۲۰ واحد در زمینه فراوری گل محمدی، گفت:بخش اعظم این محصولات به خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: ۹۵ درصد سطح زیرکشت استان را ارقام بومی و پنج درصد را ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی شامل می‌شود.

به گفته فتحی بیشترین سطح زیرکشت استان در شهر‌های اسکو، آذرشهر، مرند، شبستر، مراغه، عجب شیر، تبریز است و شهرستان‌های اسکو و آذرشهر به ترتیب دارای رتبه اول و دوم تولید گل محمدی و قطب تولید گل محمدی و فراورده‌های آن در استان است.

دراستان آذربایجان شرقی گل‌هایی با عطر ناب محمدی با نام قیزیل گول یا همان گل محمدی در دیار آذربایجان و پهنه‌های آذرشهر و اسکو کشت می‌شود.

گل محمدی از گونه گل رز است که در انواع شهر‌های کشور، به خصوص کاشان کشت شده و از آن گلاب گرفته می‌شود. در شهر‌های مختلف استان آذربایجان شرقی نیز کشاورزان بسیاری، مزارع خود را هر پاییز به زیرکشت این گل می‌برند.

تنوع بالای گل‌های محمدی در آذربایجان شرقی

دکتر اکبر عبدیرئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی «قیزیل گول» قاضی جهان آذرشهر نیز با اشاره به تنوع گل‌های محمدی در استان، اظهار می‌کند: گل‌های محمدی با رنگ‌های صورتی، قرمز، سفید، بنفش و ... به صورت خاردار و بدون خار در استان یافت می‌شوند که نشان از تنوع بالای این محصول در استان است.

 اومی‌افزاید: اکنون کاشان، مرکز تولید این گل در کشور است، اما بر اساس بررسی‌ها و با استناد به شواهد تاریخی می‌توان گفت که گل محمدی تحت عنوان قیزیل گول پیش از کاشان در منطقه آذربایجان کشت می‌شده و سپس نمونه‌ای از آن به این شهر برده و کشت آن گسترش یافته است. وی متذکر می‌شود: وجود تنوع بالای گل‌های محمدی در استان، شاهدی بر زادگاه اصلی این گل است.

اوبا بیان این‌که گل محمدی ایران آن‌طور که باید مطرح نشده است، ادامه می‌دهد: گل محمدی به رنگ سرخ عمومیت دارد و مردم معمولا گل محمدی را فقط به این رنگ می‌شناسند و کشاورزان هم فقط این نوع را کشت می‌کنند، در حالی که اسانس گل محمدی سفید، ۱.۵ برابر بیشتر از نوع سرخ رنگ آن است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی «قیزیل گول» قاضی جهان آذرشهر با اشاره به کم آب بر بودن این محصول، مطرح می‌کند: می‌توان به جای کشت گندم در دامنه کوه‌ها که منجر به فرسایش خاک می‌شود، گل محمدی را به صورت دیمی کاشت؛ این امر باعث جلوگیری از سیلاب و بهبود وضعیت پوشش گیاهی خواهد شد.

او در خصوص فواید گل محمدی برای بدن، تشریح می‌کند: این گل خوش عطر، ضدآلزایمر، ضدافسردگی، انرژی زا، شادی آور، تقویت کننده معده و قلب بوده و هم‌چنین بخور آن، داروی مناسبی برای درمان ریه‌های فرد است.

این محقق حوزه کشاورزی با اشاره به عدم وجود امکانات فراوری مناسب گل محمدی در استان، می‌گوید: کشور‌های عربی و اروپایی بازار خوبی برای غنچه‌های گل محمدی هستند، چرا که غنچه‌ها کیفیت بهتری نسبت به گل دارند، اما مردم بومی، غنچه‌ها را هم‌چون فرزند در بالین تلقی می‌کنند و برداشت آن را گناه می‌دانند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.