بگلریان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افزایش بهره‌وری راه‌حل جبران کسری بودجه کشور است/ لزوم اصلاح ریشه‌دار ساختار بودجه

نماینده مجلس گفت: توجه به بهره‌وری برای جبران کسری بودجه درست است، اما احتمال دستیابی به نتیجه آن در کوتاه مدت بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.

روبرت بگلریان، نماینده مسیحیان ارامنه جنوب کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه رشد اقتصادی حاصل سه عامل عمده سرمایه‌گذاری، بهره‌وری و نوآوری است، گفت: هر رشد اقتصادی در دهه‌های گذشته، ناشی از عنصر سرمایه‌گذاری بوده است؛ یعنی در کشور با پول نفت، ماشین آلات و مواد اولیه بیشتری خریداری شده است و همراهِ استخدام نیروی انسانی، تولید را رقم زده‌اند.

او ادامه داد: علاوه بر رشد اقتصادی، جبران کمبودهای اقتصادی هم از طریق سرمایه‌گذاری رخ داده است و در حوزه نوآوری و بهره‌وری یا بسیار ضعیف عمل شده و یا اصلاً اتفاقی نیفتاده است.

بگلریان در تعریف بهره‌وری گفت: زمانیکه تولید از هر نهاده‌ای مانند نیروی انسانی، سرمایه، مواد اولیه و غیر آنها با استفاده از فناوری، مدیریت و نیروی کار اتفاق بیفتد و فرآورده‌هایی به‌دست آید، بهره‌وری عملی شده است؛ همچنین اگر در فرآیند رشد اقتصادی با استفاده از دانش، مدیریت و فناوری از همان مقدار نهاده پیشین، محصول بیشتری بستانیم یا با داده‌های کمتر، مقدار محصولِ پیشین را به دست بیاوریم، یعنی بهره‌وری بالا رفته است.

نماینده مسیحیان ارامنه جنوب کشور با بیان اینکه رشد سرمایه، چند سالی متوقف و یا حتی منفی شده است، اظهار کرد: داده‌ها نشان می‌دهد که عملاً در ۲ تا ۳ سال اخیر سرمایه‌هایمان در حال استهلاک است و برای تولید، سرمایه‌های موجود را مصرف و مستهلک کرده‌ایم.

بگلریان تصریح کرد: برای جبران کسری بودجه انتظار می‌رود تا بهره‌وری در بخش دولتی دیده شود که به واسطه آن، شرکت‌های دولتی با تولید خود به دولت سود سهام، مالیات و یا مانند آن را می‌پردازند.

او در ادامه یادآور شد: بهره‌وری به شرطی راه جبران کسری بودجه است که بتوان با مدیریت و بهسازی بیشتر، همان محصول پیشین را تولید کرد.

نماینده مسیحیان ارامنه جنوب کشور بهره‌وری را فرآیندی میان مدت و بلند مدت دانست و گفت: اگرچه توجه به بهره‌وری موضوع درستی است، اما در این حوزه عملاً چیزی ندیدیم و یا اگر هم دیده‌ایم، بسیار کم عملی شده است.


بیشتر بخوانید


نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: کشور ما در شرایط کنونی با مسائل جدی اقتصادی مواجه است و همین امسال باید مشکل کسری بودجه‌اش را برطرف کند؛ به همین دلیل انتظار داریم اصلاح بودجه‌ریزی همان‌طور که مقام معظم رهبری و کارشناسان به آن تأکید کرده‌اند، به صورت اساسی و ساختاری اتفاق بیفتد و در نتیجه آن، بهره‌وری هم منجر شود.

نماینده مسیحیان ارامنه جنوب کشور افزود: باید دید که دولت و مجلس در بودجه‌بندی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چه تغییر و اصلاح‌هایی انجام خواهند داد تا کشور در دو یا سه سال آینده شاهد نتایج آن باشد.

بگلریان اظهار کرد: دولت برای کسری بودجه در مقطع کنونی ناچار است از راه‌هایی مانند افزایش مالیات، فروش دارایی‌ها و استقراض از طریق اوراق مالی اسلامی ورود کند، البته پولی کردن تورم مانند چاپ‌ پول راه‌حل دیگری است که با توجه به نقدینگی موجود، خوب یا بد روند آن را می‌بینیم.

او ادامه داد: تغییر رویکرد دولت در حدود سه سال گذشته، بدهی دولت به بانک مرکزی را به بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تبدیل کرده است.

نماینده مسیحیان ارامنه جنوب کشور گفت: توجه به بهره‌وری برای رشد اقتصاد و جبران کسری بودجه راه‌حلی درست است، ولی احتمال دستیابی به نتیجه آن در کوتاه مدت بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.

نماینده مجلس یازدهم در پایان یادآوری کرد: راه حل جبران کسری بودجه امسال، اصلاح ریشه‌دار روند ساختار بودجه و مالی کشور است تا نتایج آن را به مرور نشان دهد، به همین منظور موضوع‌های مانند اقتصاد سیاسی، گروه‌های ذینفع، اجماع نخبگان، چشم انداز مورد انتظار ناشی از حضور دولت در اقتصاد برای ۵ تا ۶ سال آینده به میان آورده خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار