سکوت نهاد‌های حقوق بشری در قبال قتل عام بی سر و صدای مردم برزیل

ژانیر بولسانورو رییس جمهور برزیل مانند دونالد ترامپ و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از جمله کسانی بود که از ابتدا شیوع کرونا را جدی نمی‌گرفت و آن را یک سرماخوردگی ساده می‌خواند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مانیتورینگ حقوق بشر، برزیل به اصلی‌ترین کانون شیوع کرونا در آمریکای لاتین تبدیل شده است. شمار قربانیان رسمی کرونا در برزیل از مرز ۳۶ هزار نفر گذشته و همچنان به صورت تصاعدی در حال افزایش است. ژانیر بولسانورو رییس جمهور برزیل مانند دونالد ترامپ و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از جمله کسانی بود که از ابتدا شیوع کرونا را جدی نمی‌گرفت و آن را یک سرماخوردگی ساده می‌خواند.

با این حال افزایش قربانیان کرونا در برزیل، به عاملی هشدار دهنده برای وی تبدیل نشده است! بولسانورو معتقد است کرونا و محدودیت‌های کرونایی کماکان اهمیتی ندارند و صرفا باید به فکر اقتصاد کشور بود! او حتی در ابراز همدردی با ترامپ، اخیرا تهدید کرده است که کشورش را از سازمان بهداشت جهانی خارج می‌کند.

«ترامپ آمریکای لاتین» چه می‌کند؟! / سکوت نهاد‌های حقوق بشری در قبال قتل عام بی سر و صدای مردم برزیل

برزیل در بحران خودساخته رئیس جمهور جنجالی

رئیس جمهور برزیل کمترین توجهی نسبت به افزایش تصاعدی آمار قربانیان کرونا در این کشور نمی‌کند. طی روز‌های اخیر به صورت میانگین، برزیل از ثبت ۱۰۰۰ فوتی جدید بر اثر ویروس کرونا خبر داده و حتی از میزان مرگ و میر‌های روزانه در آمریکا بر اثر این بیماری سبقت گرفته است. این موضوع، خشم افکار عمومی را از دولت ریودوژانیرو برانگیخته است. «ژائیر بولسانورو» بار‌ها خطر این ویروس را کم‌اهمیت شمرده و آن را در حد آنفلونزا دانسته است. او بعد از بازگشت از آمریکا در ماه مارس (اسفند ماه) و بعد از آن که مشخص شد ۲۰ عضو هیأت اعزامی به کرونا مبتلا شده‌اند، همچنان به ملاقات‌های عمومی خود ادامه داد.

حتی دو وزیر بهداشت برزیل نیز تنها در عرض یکماه و به دلیل اصرار رئیس جمهور این کشور بر نقض قوانین سخت گیرانه و قرنطینه عمومی از سمت خود استعفا دادند. با این حال رئیس جمهور برزیل اصرار بر لغو قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی دارد. او رسما اعلام کرده است آنچه در کشورش و در قبال کرونا می‌گذرد، اهمیتی برایش ندارد. در این میان، اکثریت حاکم بر پارلمان برزیل، از ترس جایگاه سیاسی خود و تعلق خاطر به حزب متبوع بولسانورو، کمترین اقدامی در مواجهه با قتل عام آرام و خاموش شهروندان صورت نمی‌دهند.

بی توجهی دولت برزیل در قبال جان شهروندان این کشور، مورد انتقاد بسیاری از احزاب و گروه‌های برزیلی قرار گرفته است. حزب سوسیالیست و چپگرای برزیل به رهبری داسیلوا رییس جمهور سابق این کشور، خواستار برکناری و محاکمه بولسانورو شده است. با این حال پارلمان برزیل در دست طرفداران رئیس جمهور قرار دارد. آن‌ها قصد ندارند اجازه دهند کمترین خللی در فعالیت دولت ایجاد شود!

سازمان بهداشت جهانی چه می‌گوید؟

سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته گفته بود آمریکا و برزیل در توجه به هشدار‌ها در مراحل ابتدایی همه‌گیری کرونا موفق عمل نکردند. از بولسانورو به عنوان ترامپ برزیل یا ترامپ آمریکای لاتین یاد می‌شود. او ارتباط بسیار نزدیکی با دولت آمریکا دارد و خود را کارگزار کاخ سفید در آمریکای لاتین می‌داند. میان روسای جمهور آمریکا و برزیل نقاط مشترک زیادی (خصوصا در دوران شیوع کرونا) وجود دارد.

«ترامپ آمریکای لاتین» چه می‌کند؟! / سکوت نهاد‌های حقوق بشری در قبال قتل عام بی سر و صدای مردم برزیل

«دونالد ترامپ»، با انتقاد‌های بسیاری به دلیل کوچک شمردن تهدید کرونا روبروست. گفته می‌شود او فرصت‌های طلایی اولیه برای مهار شیوع این ویروس در آمریکا را با سهل‌انگاری از دست داد. گزارش‌های زیادی تایید می‌کند وی مدت‌ها قبل از این که ویروس در آمریکا دیده شود، در جریان خطرات آن قرار گرفته بود. رئیس‌جمهور برزیل هم مانند همتای آمریکایی‌اش در مظان همین اتهامات قرار دارد. با همه این اوصاف، بولسانورو نیز به مانند ترامپ نیز توجهی نسبت به این گزارش‌ها و موارد ندارد! او صراحتا جان باختن هزاران شهروند برزیلی بر اثر ابتلا به کرونا را موضوعی عادی قلمداد می‌کند و همچنان بر لغو محدودیت‌های قرنطینه در مناطق مختلف کشورش تاکید دارد. این رویکرد خطرناک، خشم نهاد‌های بهداشتی و درمانی در برزیل را برانگیخته است.

سانسور تلفات کرونا در برزیل

جنایات آشکار بولسانورو در قبال شهروندان برزیلی، صرفا مربوط به موارد فوق نمی‌شود! شبکه دویچه وله در یکی از گزارش‌های اخیر خود در این خصوص می‌نویسد: «اکنون که برزیل بر پایه تازه‌ترین آمار منتشر شده، پس از آمریکا بیشترین موارد مبتلایان را ثبت کرده و میزان مرگ بر اثر بیماری کووید۱۹ در آن شدیدتر از کشور‌های دیگر است انتشار آمار جامع درباره پاندمی کرونا را متوقف کرده است. دولت برزیل به ریاست ژائیر بولسونارو تصمیم گرفته از این پس آمار مربوط به تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و قربانیان آن را منتشر نکند و فقط یک آمار مربوط به ۲۴ ساعت گذشته را در اختیار افکار عمومی قرار دهد. وزارت بهداشت برزیل نیز تمام آماری که روند گسترش ویروس کرونا در این کشور و منحنی افزایشی شمار مبتلایان و قربانیان را نشان می‌داد از اینترنت حذف کرده است».

«ترامپ آمریکای لاتین» چه می‌کند؟! / سکوت نهاد‌های حقوق بشری در قبال قتل عام بی سر و صدای مردم برزیل

احتمال افزایش قربانیان برزیلی به ۱۲۰ هزار نفر

منابع تخصصی، از احتمال افزایش تعداد قربانیان در برزیل خبر می‌دهند. شبکه بی بی سی در گزارشی اعلام کرده است: متخصصان بهداشتی در برزیل هشدار داده‌اند شمار واقعی مبتلایان و تلفات ناشی از این بیماری در برزیل بسیار بیشتر از آمار رسمی است. دانشگاه واشنگتن در یک بررسی پیش‌بینی کرده شمار قربانیان ناشی از کرونا در برزیل، در اواسط مرداد ماه به ۱۲۰ هزار تن برسد که ۵ برابر رقم فعلی تلفات در این کشور است.

سوال اصلی اینجاست که چرا رسانه‌های غربی و فراتر از آنها، سازمان‌های حقوق بشری با وجود انتشار این هشدارها، اقدامی واقعی در راستای جلوگیری از وقوع فاجعه در برزیل صورت نمی‌دهند! آیا اتحاد بولسانورو –ترامپ و حمایت رئیس جمهور آمریکا از دولت افراطی برزیل، باید دلیلی برای نادیده گرفتن جنایات علنی دولت ریودوژانیرو در قبال شهروندان این کشور باشد؟! آنچه امروز در برزیل رخ می‌دهد، مصداق عینی کشتار سیستماتیک و هدفمند در این کشور است. بدون شک اصلی‌ترین قربانیان این روند، شهروندان مسن برزیلی هستند. کسانی که صدای فریاد آن‌ها توسط نهاد‌های حقوق بشری و البته رسانه‌های غربی سانسور می‌شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار