بحران در لبنان و چاره‌ای که نیست!

در درگیری میان نیرو‌های امنیتی لبنان و معترضان ۴۲ نفر زخمی شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پایتخت لبنان باز هم صحنه درگیری میان نیرو‌های امنیتی و معترضان پس از آتش زدن یکی از بانک‌ها و تخریب مغازه‌ها توسط معترضان شد. درگیری‌هایی که ۴۲ زخمی به جا گذاشت. در همین حال، «سعد الحریری»، نخست وزیر پر حاشیه سابق لبنان که ناتوانی اش در حل مسائل اقتصادی و همراهی با تحریم‌های آمریکا در لبنان او را به کناره گیری سوق داد، هشدار داد که لبنان هم اکنون شاهد فروپاشی اقتصادی بسیار خطرناکی است.
 
الحریری گفت: دولت کنونی به رغم فرصت صد روزه، هیچ یک از اهداف مد نظری را که به خاطر آن روی کار آمده محقق نکرده و عزل و نصب‌های اخیر براساس سهمیه بندی‌ها صورت گرفته است. لبنان همزمان با کمبود دلار و خودداری بانک‌ها از تحویل پول سپرده گذاران به دلار، با بدترین فروپاشی اقتصادی در چند دهه اخیر روبه روست و این بحران باعث افزایش نرخ تورم شده و تقریبا نیمی از جمعیت این کشور را زیر خط فقر برده است. اتحادیه صرافان لبنانی اعلام کرده است نرخ تبدیل دلار آمریکا در برابر لیره لبنان روز جمعه حداقل ۳۸۹۰ و فروش آن ۳۹۴۰ لیره بوده است، اما در بازار سیاه، هر دلار آمریکا با ۵۶۰۰ لیره معامله شده است. این در حالی است که تا چند ماه پیش نرخ برابری ۱۵۰۰ لیره بوده است. نکته این که برای سال‌های متمادی این نرخ ثابت بود و به رغم بی ثباتی سیاسی، همین امر سبب آرامش عمومی در جامعه لبنانی محسوب می‌شد. همزمان، «حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان «ماری کلود نجم» وزیر دارایی را مأمور کرد موضوع سقوط ارزش لیره در برابر دلار را فورا بررسی کند. «میشل عون» رئیس جمهور لبنان هم اعلام کرد که سقوط ارزش لیره در برابر دلار موضوعی نیست که خود به خود اتفاق افتاده باشد و بانک مرکزی از دوشنبه در بازار دلار تزریق می‌کند. «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز دیروز از توافق ریاست‌جمهوری، پارلمان و دولت برای کاهش قیمت دلار در برابر لیره از یک شنبه-امروز- خبر داد.
 
بحران در لبنان به درگیری و کشمکش بین نیرو‌های سیاسی لبنان دامن زده است تا جایی که بسیاری از طرفداران مقاومت خواستار برکناری "ریاض سلامه"، رئیس بانک مرکزی لبنان شدند. اما در این جا باید به چند نکته مهم اشاره کرد. اول:اوضاع کنونی لبنان اجازه تسویه حساب‌های سیاسی در عرصه اقتصاد و پول را نمی‌دهد مخصوصا که برکناری هر شخصی در این مقطع زمانی به معنای اعلام جنگ سیاسی بین گروه‌های مختلف بر سر علل برکناری و جانشینی رئیس کنونی بانک مرکزی است. دوم:برخی به هر نحوی سعی در ایجاد خلأ دارند؛ این کار باعث بروز خلأیی بزرگ‌تر خواهد شد که در نهایت گریبان دولت را خواهد گرفت.
 
برکناری ریاض سلامه زمینه را برای درگیری و کشمکش فراهم خواهد کرد و در نتیجه برخی طرف‌ها فرصت پیدا می‌کنند تا مردم را به خیابان‌ها بکشانند و میدان جنگ به خصوص با دولت را به خیابان منتقل و با اعمال فشار، حسان دیاب را مجبور به کناره گیری از نخست وزیری کنند. سلامه طی ۲۸ سال گذشته ارزش لیره را ثابت نگه داشته است و این بدان معناست که سناریویی که اکنون در دست تهیه است بسیار بزرگ‌تر و فراتر از سناریوی ریاض سلامه است و ابعاد مختلفی در داخل و خارج (آمریکا) دارد و هدف از آن، شکست دولت است؛ بنابراین هر گونه راه حلی که در نظر گرفته می‌شود باید فراتر از سلامه باشد. سوم:با کناره گیری دیاب، قوه مجریه دوباره دچار خلأ خواهد شد و از آن جا که تشکیل دولت جدید در این مقطع زمانی تقریبا غیر ممکن است، کشور بار دیگر دچار خلأیی خواهد شد که تا چند ماه یا حتی بیش از یک سال ادامه می‌یابد.
 
چهارم:این خلأ فرصتی طلایی برای برخی احزاب و طرف‌های داخلی برای اجرای نقشه هایشان خواهد بود و اجرای این نقشه‌ها مستلزم ادامه هرج و مرج در کشور است؛ بنابراین پروژه‌های متعددی برای این مقطع تدارک دیده خواهد شد که مهم‌ترین آن‌ها خشونت خواهد بود. پنجم:این احزاب و گروه‌ها حتی سعی کردند در شنبه گذشته موسوم به «شنبه سیاه» سناریوی خشونت را اجرایی کنند؛ لذا بروز خلأ در این کشور، زمینه را برای هرج و مرج‌های خیابانی و جولان گروه‌های افراطی و آموزش دیده فراهم خواهد کرد.
 
ششم:هرج و مرج و کشاندن مردم به خیابان، فضا را برای مداخله‌های خارجی به خصوص آمریکا و برخی کشور‌های عربی باز خواهد کرد؛ آن‌ها با استفاده از فضای ایجاد شده، حقایق را وارونه کرده و همه تقصیر‌ها را متوجه حزب ا... خواهند کرد و - همان طور که از ابتدا هم گفته اند - دولت را با عنوان دولت حزب ا...، تحت فشار قرار خواهند داد. بر این اساس در سایه بحران اقتصادی و فشار بر دولت و با در نظر گرفتن تلاش‌هایی که برای ایجاد خلأ صورت می‌گیرد و طرح‌های مشکوکی که برای لبنان آماده شده اند، در این مقطع زمانی، چاره‌ای جز حفظ شرایط موجود نیست و مقامات لبنانی این حقیقت را به خوبی درک کرده اند. بحران اقتصادی، راه حل می‌طلبد نه خلأ. زیرا خلأ منجر به درگیری می‌شود نه آرامش و این درگیری راه را برای نقشه‌های شوم خارجی باز می‌کند و کشور را در مقابل سناریو‌های هولناکی قرار می‌دهد که ساده‌ترین آن، هرج و مرج است.
 
منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
حمید
۱۶:۲۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
لبنانی ها کمی بفهمند که ما توی این سالها چه کشیدیم
آخرین اخبار