مدیر عامل شرکت ملی صنایع و پتروشیمی خبر داد؛

صادرات ۱۰ میلیارد دلار فرآورده نفتی در سال ۹۸

محمدی گفت: سال گذشته ۱۰ میلیارد از ۱۵ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی مربوط به صادرات بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بهزاد محمدی معاون وزیر نفت در نشست خبری شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: مهم ترین وظایف شرکت ملی پتروشیمی تولید، تامین و صادرات فرآورده‌های نفتی است که هم اکنون این موضوعات به شکل پایدار در حال انجام است.

او افزود: عرضه انواع فرآورده‌های نفتی در بورس کالا در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع و پتروشیمی بیان کرد: در سال ۹۸ بیش از ۳۵ میلیون تن انواع فرآورده‌های نفتی مانند نفت سفید، متانول و غیره تولید شد که حاصل از تولید روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز است.

او ادامه داد: در سال گذشته شرکت ملی پتروشیمی در مجموع ۱۵ میلیارد دلار درآمد از فروش فرآورده‌های نفتی ایجاد کرد که ۱۰ میلیارد دلار از آن حاصل از صادرات و مابقی حاصل از عرضه‌های داخلی است.

تولید ۱۳۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی تا سال ۱۴۰۴

محمدی اظهار کرد: در سال گذشته ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز برای صنایع و فرآورده‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما این میزان تا پایان طرح توسعه سال ۱۴۰۰ به هزار و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد که این مهم نشان دهنده جلوگیری از خام فروشی نفت خام است.

او با اشاره به تنوع محصولات تولیدی در صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در مجموع ۳۳۳ نوع گرید پلیمری و ۴۲ نوع مواد شیمیایی مختلف در این صنعت تولید می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ذکر این مطلب که شرکت صنایع پتروشیمی ۶۶ میلیون تن ظرفیت تولید دارد افزود: در مجموع این میزان از ظرفیت، ۳۱ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تولید می‌شود که ۲۳ میلیون تن از این میزان صادر و مابقی در داخل مصرف می‌شوند.

محمدی ابراز کرد: در سال گذشته ۸۵ درصد از مجموع ارزش صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما وارد شد که این موضوع نقش بسیار موثری در اقتصاد کلان و ثبات اقتصادی کشور دارد.

او اظهار کرد: دو برنامه توسعه هم اکنون در صنعت پتروشیمی تحت عنوان جهش دوم و سوم در دست اجرا است که در خصوص برنامه‌های جهش دوم می‌توان به بهره برداری از ۲۷ طرح تا پایان سال ۱۴۰۰ در راستای افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: با اتمام و نتیجه گیری از برنامه‌های جهش دوم، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی از ۶۶ میلیون تن در سال به ۱۰۰ میلیون تن و درآمد سالانه این شرکت از ۱۵ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

محمدی با اشاره به جزئیات برنامه جهش سوم بیان کرد: در راستای اجرای برنامه جهش سوم هدف گذاری شده است که تا پایان سال ۱۴۰۴، ۲۷ طرح دیگر برای افزایش ظرفیت‌های تولید و صادرات، به اجرا و بهره برداری برسند.

او ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۴ و اجرای کامل برنامه‌های جهش دوم و سوم، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۳۰ هزار تن و درآمد حاصل از این تولیدات به ۳۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در راستای اجرای برنامه جهش سوم، فعالیت و همکاری بخش خصوصی تا ۳ برابر افزایش پیدا خواهد کرد و در این طرح ۱۰ محصول جدید به مجموع محصولات تولیدی اضافه خواهند شد.

محمدی با اشاره به کمبود پلیمر در کشور بیان کرد: در حال حاضر ۲۰۰ هزار تن کمبود پلیمر در کشور احساس می‌شود که در راستای جبران این کمبود، تصمیم داریم تولید پلیمر را از حدود یک میلیون تن به ۳ میلیون تن برسانیم.

این مقام مسئول در پایان در خصوص روش‌های تولید پلیمر تصریح کرد: تولید پلیمر با استفاده از متانول و تولید از طریق طرح‌های GTP در سواحل شمالی کشور دو روشی هستند که برای افزایش تولید پلیمر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار