اجرای ۹ پروژه در حوزه عشایر خراسان جنوبی

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی از اجرای ۹ پروژه در حوزه عشایر خراسان جنوبی خبر داد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، عصمتی پور مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: در حوزه عشایر ۹ پروژه به ارزش ۵ میلیارد ریال در دست اقدام است که بیشترین سهم آن را حوزه آبرسانی دربرمی گیرد.

او با بیان این که روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب آبرسانی به عشایر صورت می‌گیرد افزود: پارسال ۳ میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان در حوزه آب شرب و دام عشایر اعتبار مصوب شده است و از این میزان ۲ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

عصمتی پور با اشاره به پراکنش زیاد محلات عشایر و همین طور افزایش دام استان اظهار کرد: ۴ میلیارد و ۵۲۶ میلیون تومان برای برای تامین آب شرب و آب دام ۶ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر استان نیاز است.

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی تصریح کرد: پارسال ۷ هزار و ۱۵۰ نفر روز آموزش در حوزه‌های دام پروری، گیاهان دارویی، تشکل‌های عشایری صورت گرفته است.

او همچنین ادامه داد: دو تفاهم نامه در حوزه آموزش جوانان عشایر، آموزش دام پزشکی در حوزه بیماری‌های واگیر دار و مشترک دام و انسان و واکسیناسیون رایگان دام به امضا رسیده است.


بیشتر بخوانید


عصمتی پور گفت: با توجه به نگاه ویژه استاندار به حوزه عشایر و اهمیت آبرسانی به عشایر ۳۷۵ میلیون تومان اعتبار برای مطالعه طرح‌های آبرسانی دریافت شده است.

مدیرکل امور عشایر استان با بیان این که شش شهر طبس، قائن، نهبندان، سربیشه، زیرکوه و درمیان در قالب این طرح مورد بررسی قرار می‌گیرند عنوان کرد:  مطالعات دو شهر به اتمام رسیده و مطالعات سایر شهر‌ها تا شهریور ماه انجام می‌شود.

او بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا کوچ بهاره عشایر استان با دوماه تاخیر از اردیبهشت ماه آغاز شد و قبل از شروع کوچ غربالگری عشایر به صورت کامل انجام شده است.

عصمتی پور افزود: تا کنون هیچ مورد مثبت کرونا در میان عشایر کوچ رو استان مشاهده نشده است.

مدیرکل امور عشایر استان با بیان اینکه آبرسانی به صددرصد مناطق عشایری استان با تانکر انجام می شود، ادامه داد: عمده‌ترین مشکل عشایر بحث تامین آب شرب به بخصوص برای دام آنان هاست و پیگیری‌ها برای تامین آب شرب دام عشایر ادامه دارد.

او گفت: با توجه به هزینه و وقت زیاد آبرسانی با تانکر از پارسال طرح بزرگ آبرسانی از طریق شبکه‌های آبرسانی به محلات عشایر آغاز شد.

عصمتی پور افزود: از پارسال دو پروژه آبرسانی منطقه بمرود زیرکوه به طول ۸۵ کیلومتر، آبرسانی به ۳۹ منطقه با هزینه بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان اجرا شد که ۶۲۰ خانوار عشایر با جمعیت ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را شامل می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان اظهار کرد: پروژه آبرسانی در منطقه خواجه منجیکو نیز به طول ۷۵ کیلومتر به ۱۴ محله عشایری با اعتبار ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که در صورت بهره برداری ۲۵۰ خانوار عشایر از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

او در تشریح برنامه‌های پیش روی اداره کل امور عشایر گفت: عشایر استان برای توسعه و کشت گیاهان دارویی، تولید گوشت قرمز، احداث نیروگاه خورشیدی، تولید صنایع دستی و طرح‌های بوم گردی، از تسهیلات کم بهره برخوردار می‌شوند.

عصمتی پور عنوان کرد: پارسال ۳۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ سود ۱۰ درصد داده شد که ۸۳۵ میلیون تومان آن قرض الحسنه با بازپرداخت ۴ درصد برای تامین نهاده‌های دامی به عشایر استان پرداخت شده است.

او با اشاره به اینکه پارسال تولید پشم تولیدی عشایر ۶۰۰ تن بوده است، افزود: بیش بینی می‌شود امسال حدود ۸۰۰ تن پشم توسط عشایر استان تولید شود.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار