چرای بی رویه تنوع زیستی لرستان را تهدید می‌کند

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: چرای بی رویه و خارج از ظرفیت تنوع زیستی استان را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،نبی الله قائد رحمتی  معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار داشت: قرار گرفتن در قلب زاگرس چین خورده و همچنین اختلاف ارتفاع، تنوع اقلیمی و تغییرات آب و ھوایی در زون‌ھای ارتفاعی متفاوت، پراکنش زمانی و مکانی مناسب بارش، وجود تیپ‌های متفاوت دشت، تپه و کوھستان، منابع آبی سطحی و زیر زمینی فراوان، موجب شده تا تنوع زیستی کم نظیری را در سطح استان شاهد باشیم.

وی افزود: به طوری که تاکنون بیش از ۱۷۵۰ گونه گیاھی شناسایی، گزارش و ثبت شده که تعداد قابل توجهی از آن‌ها بومی، آندمیک و خاص استان هستند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ھمچنین ۲۳۸ گونه پرنده، ۴۲ گونه پستاندار، ۵۵ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست و حدود ۲۰ گونه ماهی در رودخانه‌ها، تالاب‌ھا و دریاچه‌های کوھستانی شناسایی و ثبت شده است که می‌توان گفت تجمع چنین فون و فلوری اگر در کشور بی نظیر نباشد کم نظیر و منحصر به فرد است.

قائدرحمتی بیان کرد: به نوعی در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد از تنوع زیستی کشور در لرستان وجود دارد، همچنین یک گونه سمندر لرستانی، سه گونه ماھی کور غار و وزغ لرستانی گونه‌های اندمیک استان هستند.

او با اشاره به اینکه محیط زیست استان همواره تلاش می‌کند تا با جلوگیری از تخریب و هدر رفت منابع طبیعی و حیات وحش گونه‌های گیاهی و جانوری را تحت حمایت خود قرار دهد، عنوان کرد: به نحوی که تا کنون توانسته ۶/۲۷ درصد از کل مساحت استان را تحت عناوین اثر طبیعی_ملی غار ماهی کور، پناهگاه حیات وحش ازنا-دورود و سمندر لرستانی ۱، مناطق حفاظت شده اشترانکوه و سفید کوه خرم‌آباد ثبت و با توجه به ضوابط قانونی، مدیریت، حفاظت و حراست کند.

این مقام مسوول ادامه داد: به منظور احیاء زیستگاه‌ها و زیست بوم‌های استان را در اولویت کاری خود قرار داده و با ارسال طرح‌ها و پیشنھادھای تخصصی جهت ارتقاء و افزایش سطح حفاظتی مناطق و گونه‌ها به سازمان متبوع جهت سیر مراحل قانونی اقدامات لازم را انجام داده که در صورت تصویب و ثبت آنھا سطح مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان به حدود ۱۶ درصد افزایش خواهد پیدا کرد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عوامل تهدید کننده تنوع زیستی استان اشاره و گفت: چرای بی رویه و خارج از ظرفیت و زودرس دام، تخریب زیستگاه مهمترین عامل تهدید تنوع زیستی و حیات وحش در استان است.

او تاکید کرد: ساماندهی تردد و ورود و خروج دام در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان اهمیت بسیاری زیادی دارد بنابراین دستگاه‌های متولی باید به محیط زیست استان در این زمینه کمک کنند.

قائد رحمتی گفت: جزیره‌ای شدن جمعیت گونه‌های جانوری، شکار و صید غیرمجاز، بیماری، کم آبی و خشکسالی‌ھای متوالی مولفه‌ھایی ھستند که بر بقای گونه‌های جانوری تاثیر منفی گذاشته‌اند.

او عنوان کرد: چند سال پیش قرار بود گونه گوزن زرد در استان تکثیر و پرورش یابد، اما از آنجائی‌که برای احیای یک گونه اول باید زیستگاه آن را مشخص و شرایط را برای رها سازی گونه فراھم کنیم به دلیل اینکه در استان چنین شرایطی وجود نداشت از این کار صرف نظر کردیم.

قائد رحمتی  تاکیدکرد: بایستی به دنبال رفع چالش‌های تنوع زیستی باشیم چرا که اگر این کار را در اسرع وقت انجام ندهیم با چالش‌ھای جدی تری مواجه خواھیم شد که جبران آن سخت خواھد شد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار