عضو کمیته کشوری کرونا:

بیماری کرونا هزارچهره است، مردم امیدوار به ضعیف شدن آن نباشند

مردانی گفت: موارد جدید مبتلایان کرونا با علائم گوارشی یا علائم دیگری در کلیه، کبد، قلب و مغز مراجعه می‌کنند و کرونا واقعاً هزارچهره است.

 

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود مردانی فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری کرونا، شنبه ۳۱ خردا با حضور در برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» شبکه دو سیما درباره روند فعلی بیماری کرونا در کشور گفت: با همکاری مردم در اسفند و فروردین روند رو به کاهش چشمگیری داشتیم و احساس می‌کردیم که بر آن پیروز شده‌ایم. در همان زمان هم می‌گفتم که کرونا همچنان یک تهدید است.

او گفت: البته بالاخره کشور باید راه می‌افتاد و در بازگشایی‌ها تسریع شد. همچنین در مسافرت‌ها مردم به خودشان کم‌لطفی کردند. حالا با بی‌احتیاطی‌هایی که صورت گرفته است باید بگویم که ۱۰ استان ما در وضعیت قرمز قرار دارد. از امروز صبح بر اساس ستاد ملی مقابله با کرونا تفویض اختیار به استان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند انجام شد. این موضوع به معنای آن است که مسئولان هر استان می‌توانند تصمیماتی را بگیرند و اجرایی کنند. برای مثال ممکن است استاندار مازندران اعلام کند که از پذیرش مسافران جلوگیری خواهد کرد. به نظرم باید در بازگشایی‌ها تجدیدنظر شود، مردم کمتر مسافرت بروند و اصول بهداشتی را رعایت کنند.


بیشتر بخوانید

علامت جدید کووید ۱۹/ مساله کرونا پیچیده‌تر شد


او در مورد تغییر علائم کرونا گفت: بیماران کرونایی در اوایل اپیدمی با علائم تنفسی مراجعه می‌کردند، اما تعدادی از آنان با علائم گوارشی مراجعه می‌کنند. این علائم بیشتر در جوانان دیده می‌شود. اول با بی‌اشتهایی آغاز می‌شود، سپس به استفراغ و اسهال می‌رسد. اکنون موارد جدید کرونایی با علائم گوارشی مراجعه می‌کنند. این وفور با شروع فصل گرما بیشتر شده است.

بیماری کرونا واقعاً هزارچهره است

عضو کمیته کشوری کرونا ادامه داد: البته علائم دیگری در کلیه، کبد، قلب و مغز هم دیده‌ شده است. بیماری کرونا واقعاً هزارچهره است. بیماری را دیدم که بهبود پیدا کرده بود، اما ۱۴ کیلو کاهش وزن داشت. قبلاً می‌گفتند که با شروع فصل گرما کرونا از بین می‌رود، اما اکنون می‌بینیم که مشکل اصلی ما در شهر‌های گرمسیر کشور است؛ بنابراین آن حرف واقعیت نداشت. حالا هم می‌گویند ویروس ضعیف شده است، در این مورد باید بگویم که تکه‌تکه‌های ویروس دچار جهش شده است، اما قسمت‌های دیگر این ضعف را پوشاندند.

مردانی در ادامه بیان داشت: تابه‌حال هیچ جهش کامل کروموزومی در ویروس کرونا رخ نداده است. بر همین اساس مردم امیدوار به ضعیف شدن آن نباشند. تنها چیز مهم، رعایت فاصله اجتماعی در حد معقول است. هیچ‌چیز به‌اندازه شستن دست‌ها به کاهش ویروس کرونا کمک نمی‌کند. باید سفر‌های غیرضروری را کم کرد. اکنون ظرفیت بیمارستان‌های مازندران حتی برای خود مردم آنان هم تکمیل است، چه برسد به مسافرینی که از شهر‌های دیگر می‌آیند.

هیچ داروی انتخابی برای کرونا در دنیا وجود ندارد

عضو کمیته کشوری کرونا در مورد تأثیر دارو‌هایی که برای کرونا تجویز می‌شود گفت: هنوز مراحل این بیماری به‌صورت دقیق شناخته‌نشده است، نه‌فقط در ایران، بلکه در تمام دنیا. باید این مراحل را کلاس‌بندی و دارو‌هایی که هر مرحله اثر می‌کند را تجویز کنیم. تا امروز هیچ داروی انتخابی برای کرونا در دنیا وجود ندارد. فقط یک دارو به نام رندزویر وجود دارد که محققین فهمیدند دوره بیماری را ۴ روز کاهش می‌دهد. با این‌ حال درمان قطعی برای آن کشف نشده است. حتی در فضای مجازی زیاد در مورد واکسن نوشتند، البته امید‌هایی وجود دارد که تا چند ماه آینده واکسنی کشف شود. خوشبختانه یکی از شرکت‌هایی که ادعای تولید واکسن دارد قصد توزیع ۱.۵ میلیارد دز واکسن دارد. شرکت‌های دیگر هم‌ چنین‌ هستند. سازمان جهانی بهداشت در حال مطالعه وسیعی در دنیا در مورد داروی کلروکین است. جالب است که در این مطالعه بیشترین حضور را داریم و امیدواریم به‌ زودی به مردم بگوییم که کلروکین بخورند یا نه، رندزویر خوب است یا خیر و ...


بیشتر بخوانید

شیوع بیماری کرونا در فصل تابستان با علائم درد شکم و تهوع


این متخصص عفونی در پایان گفت: دقت کنید که ما وضعیت خوبی داشتیم و حتی بخش کرونا در بعضی از بیمارستان‌های ما تعطیل‌شده بود، اما اکنون خیلی از این بیمارستان‌ها دوباره بخش کرونا را راه‌اندازی کردیم. در یکی از بیمارستان‌های تهران در یک هفته ۳۲ بیمار بدحال کرونایی را بستری کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۱ تير ۱۳۹۹
تا تو و دار و دسته نمكي هستن معلومه كه هيشكي اميدي به نجات نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۹ ۰۱ تير ۱۳۹۹
خدا رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
واسه همین تصمیم گرفتید مدارسو زودتر شروع کنید حداقل اعلام کنید مدارس مجازیه هر کس هم غر زد بگید شما بیا حضوری تا بلکه بمیره غر غر نکنه
آخرین اخبار