فرمانده یگان اداره حفاظت محیط زیست فارس:

در استان فارس قاچاق حیوانات، منحصر به پرندگان است

نصرت الله دهقانی گفت: پرندگان شکاری با توجه به میزان کمیاب بودنشان دارای قیمت‌های مختلفی هستند، که به این دلیل عده‌ای برای کسب درآمد به سمت قاچاق پرنده می‌روند.

نصرت الله دهقانی فرمانده یگان اداره حفاظت محیط زیست استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بیان کرد: انواع پرندگان وحشی شامل هوبره و کبک و شکاری مانند بالا بان و بهری از استان فارس به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می شود.

او، تصریح کرد: قانون قاچاق پرندگان و جانوران مصوب سال ۹۲ است که بر اساس آن قاچاق پرندگان، حیوانات و آبزیان به صورت زنده یا غیر زنده دارای مجازات است. 

دهقانی ادامه داد: براساس ماده ۲۵ اگر شخصی بدون أخذ مجوز قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست و رعایت نکردن سایر ترتیبات پیش بینی شده در قوانین و مقررات به صدور حیوانات وحشی عادی، در معرض نابودی و کمیاب، انواع موجودات آبزی، پرندگان شکاری و غیرشکاری اعم از بومی یا مهاجر وحشی به طور زنده یا غیر زنده و نیز اجزای این حیوانات مبادرت کند، یا در حین صدور و خارج  کردن دستگیر شود، هر چند عمل او منجر به خروج موارد مذکور از کشور نشود، به مجازات قاچاق کالای ممنوع محکوم  می شود که تعیین مصادیق این حیوانات بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

فرمانده یگان اداره حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: هر شخصی که مبادرت به زنده‌گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه کند، به حداکثر مجازات به مدت ۲ تا ۵ سال  است، محکوم می‌شود.

 او، اضافه کرد: بیشتر قاچاقچیان در مناطق  چهار گانه  تحت مدیریت و در کل مناطق آزاد استان فارس اقدام به قاچاق می کنند.

دهقانی اظهار کرد: کوچ پرندگان مهاجر در فصل پاییز و در مناطق استان فارس، نی ریز، قطرویه، و جنوب لارستان به صورت متناوب و موردی است.

فرمانده یگان اداره حفاظت محیط زیست استان فارس، در پایان از شهروندان و علاقمندان به طبیعت و محیط زیست درخواست کرد در صورت مشاهده زنده گیری پرندگان شکاری موضوع را از طریق شماره تلفن ۱۵۴۰ به اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.