لاوروف: بحران لیبی را نمی‌توان از طریق نظامی حل کرد

وزیر امور خارجه روسیه معتقد است بحران لیبی را نمی‌توان از طریق نظامی حل کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه پس از دیدار با وزرای خارجه هند و چین در یک کنفرانس خبری گفت: من درباره این موضوع با بسیاری از همکاران بحث کرده ام و آن‌ها موافق هستند که هیچ راه حل نظامی برای بحران لیبی وجود ندارد. این ستون اصلی همه قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل و همه بیانیه‌های مصوب رویداد‌های اخیر از جمله کنفرانس برلین است که در ژانویه برگزار شد.

او افزود: من گزینه دیگری جز برقراری فوری آتش بس و حل سایر مشکلات از طریق مذاکره و طبق تفاهم نامه‌های اتخاذ شده در کنفرانس برلین، نمی‌بینم.

طی چند سال گذشته، برتری هر یک از طرف‌های لیبی موقت بوده و اوضاع در این سرزمین مدام در حال تغییر بوده است و طرفین حمله کننده هرگز آماده مذاکره نبوده‌اند.

وزیر خارجه روسیه از بازیگران خارجی در لیبی خواست تا گفت‌وگوی فراگیر درون لیبی را ترویج کنند.

وزیر خارجه روسیه پیش از این خواستار استفاده آمریکا از نفوذ خود برای تحقق صلح و آتش بس در کشور بحران زده لیبی شده بود.

او اعلام کرده بود اگر آمریکا نفوذ خود را برای حمایت از تلاش‌های روسیه و دیگر طرف‌های خارجی برای برقراری آتش بس فوری در لیبی بکار گیرد، مسکو نیز از این اقدام آن‌ها حمایت خواهد کرد. لاوروف چنین اقداماتی از سوی آمریکا را در صورت عملی شدن، بسیار مثبت ارزیابی کرد.

از سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی معمر قذافی، در این کشور آفریقای شمالی دودستگی به وجود آمده است. در سال ۲۰۱۵ به دنبال یک توافق سیاسی، دولت وفاق ملی با حمایت سازمان ملل در لیبی تشکیل شد، اما نیرو‌های حفتر که در شرق این کشور مستقر بودند در سال ۲۰۱۹ به طرابلس، پایتخت و محل استقرار دولت وفاق ملی، با هدف تسخیر آن حمله کردند و از آن زمان تاکنون درگیری‌ها میان دو طرف در این کشور ادامه دارد. طرف‌های درگیر در لیبی از حمایت کشور‌های خارجی برخوردارند و این مسئله سبب شعله‌ور شدن بیشتر جنگ و پیچیده شدن اوضاع شده است. کشور‌های خارجی هر کدام به دنبال منافع خود از یکی از گروه‌های درگیر در لیبی حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
اینا مشکلشون با لیبی مهاجراست
ما باید از سیاست بی تفاوتی تو این قضیه خارج بشیم و از مهاجرا حمایت کنیم
یعنی چه که قایقای مهاجرا غرق میشه و اونا میشینن تو کشتیاشون و با تلویزیون خوردن اونا توسط کوسه ها رو تماشا میکنن
آخرین اخبار