چراغ کم فروغ زورخانه‌ها در قزوین

چراغ رشته‌ ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی در استان قزوین طی سال‌های اخیر بسیار کم فروغ شده است که شاید دلیل آن کمبود اعتبارات یا فقدان فرهنگ سازی و معرفی این رشته باشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه با گسترش رشته‌های ورزشی نو و جدید بسیاری از رشته‌های قدیمی و آیینی ایران زمین از جمله ورزش‌های زورخانه‌ای و باستانی در معرض تهدید قرار گرفته و بسیاری از ورزشکاران و جامعه آماری خود را از دست داده‌اند.

در این میان دلایل مختلفی برای استقبال کمرنگ و ضعیف از این رشته‌ نسبت به سایر رشته‌های ورزشی از قبیل تکواندو، کاراته و هنرهای رزمی عنوان می‌شود و برخی تامین اعتبارات و برخی دیگر اقدامات فرهنگی را برای صیانت و احیا این رشته ورزشی ضروری می‌دانند.

استان قزوین هم اینک ۱۳ زورخانه و ۲۷۳ ورزشکار بیمه شده در این رشته اصیل و کهن دارد ولی تعداد ورزشکاران آن نسبت به سایر رشته‌های وارداتی بسیار پایین است.

چراغ کم فروغ زورخانه‌ها در قزوین

اقدامات فرهنگی برای احیای ورزش‌های زورخانه‌ای ضروری است

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین  گفت: روشن ماندن چراغ زورخانه بیشتر از آنکه نیازمند اعتبارات مالی باشد، به کار فرهنگی نیاز دارد.

عباس علایی مقدم افزود: ما سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان اعتبارات جاری و خرید تجهیزات به هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی استان پرداخت کرده‌ایم پس کمبود اعتبارات نمی‌تواند دلیل کم رونقی این رشته باشد.

او اضافه کرد: رشته تکواندو بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بیمه شده دارد درحالیکه رشته زورخانه‌ای ۲۷۳ بیمه شده دارد بنابراین باید جذابیت‌های این رشته را بالا برده و با افزایش اعتماد مردم و فرهنگ سازی برای جذب ورزشکاران تلاش کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان قزوین افزود: اگر قرار باشد افرادی با خالکوبی و رفتارهای ناهنجار در این رشته حضور یابند والدین اجازه حضور به نوجوانان خود را در زورخانه‌ها نمی‌دهند و همچنان چراغ این رشته کم سو خواهد ماند.

کمبود تجهیزات و اعتبارات، دلیل توسعه نیافتگی زورخانه در قزوین

رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی استان قزوین گفت: کمبود تجهیزات و اعتبارات مهمترین دلیل در جذب ضعیف ورزشکاران به این رشته است.

امیر خسته بند افزود: هم اینک استقبال بسیار خوبی از این رشته در رده‌های نونهالان و نوجوانان صورت می‌گیرد ولی چون نمی‌توانیم تجهیزات متناسب با رده سنی را به آنها تخصیص بدهیم موجب آسیب دیدگی، از بین رفتن انگیزه و فقدان تمایل خانواده‌ها برای فرستادن فرزندان خود به زورخانه می‌شود.

چراغ کم فروغ زورخانه‌ها در قزوین

او اضافه کرد: وسایل و تجهیزات زورخانه ما که متناسب با رده سنی نونهالان و نوجوانان باشد خیلی کم است و به عنوان مثال باید هر چهار نفر از یک میله استفاده کنند.

این مسئول گفت: همچنین هر دست لباس و شلوار زورخانه‌ای برای هر ورزشکار رده‌های پایه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است که همین موارد موضوع جذب ورزشکاران نوجوان و نونهال را دشوار می‌کند.

فقدان توجه رسانه‌ها به ورزش اصیل و سنتی زورخانه در قزوین

او اضافه کرد: متاسفانه توسعه ورزش‌های نو و جذب نشدن ورزشکاران به این رشته موجب رکود ورزش زورخانه‌ای در استان شده است و در این میان هم رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما اصلا توجهی به این رشته سنتی و آیینی ندارند.

خسته بند گفت: از رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما درخواست داریم بیشتر به این رشته ورزشی اهمیت داده و با پوشش خبری مسابقات و معرفی قهرمانان این رشته، میزان علاقه مندی مردم به آن را افزایش دهند.

تعداد ورزشکاران این رشته بیشتر از آمار ثبت شده است

او اضافه کرد: هم اینک تعداد ورزشکاران ثبت شده استان در سامانه وزارت ورزش و جوانان ۲۷۳ ورزشکار است ولی بالغ بر هزار نفر در سطح استان در این رشته فعالیت دارند.

خسته بند اضافه کرد: بسیاری از پیشکسوتان برای ثبت نام بیمه اقدام نمی‌کنند و همین موضوع موجب کاهش جامعه آماری بیمه شدگان این رشته ورزشی شده است.

این مسئول با بیان اینکه فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای درحال برنامه ریزی برای اعزام ورزشکاران به مسابقات جهانی است، افزود: در صورت اعزام به این مسابقات و پوشش خبری برگزاری مسابقات قطعا میزان علاقه‌مندی به این رشته در سطح جامعه افزایش یافته و گام‌های بلندی برای جذب ورزشکاران جدید و رفع کاستی‌ها برداشته خواهد شد.

۲ زورخانه جدید در دست احداث در قزوین

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توسعه این رشته ورزشی، اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌ و پتانسیل این رشته در مناطق استان، احداث ۲ زورخانه جدید در دستور کار قرار گرفته است که اولی در شهر دانسفهان تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد و دیگری در شهر شریفیه حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

چراغ کم فروغ زورخانه‌ها در قزوین

خسته بند گفت: هم اینک ۱۳ زورخانه در سطح استان وجود دارد که ۲ مورد از آنها در داخل سالن بوده و مابقی گود زورخانه دارند.

این مسئول افزود:۲ زورخانه در شهر دانسفهان از توابع شهرستان بویین زهرا، یک مورد در تاکستان، یک مورد در چوبیندر، ۲ زورخانه در آبیک، ۲ مورد در البرز، چهار زورخانه در قزوین و یک مورد در محمدآباد قرار دارند و از پراکندگی و موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار هستند.

فقدان مدال آوری برای جوانان، مهمترین عامل کم فروغی زورخانه‌ها

رئیس انجمن پیشکسوتان ورزشی استان و از باستانی کاران قزوین گفت: ورزش باستانی یک ریشه قدیمی و ایرانی- اسلامی دارد و کاملا این دو در هم تنیده شده‌اند و ذکر ائمه اطهار همواره در گود زورخانه‌ها پخش شده است.

محمود فرهنگ دوست گفت:داستان رشته‌های ورزشی هم مثل غذاهای قدیمی و جدید است که بسیاری از غذاهای جدید و حتی مضر با تبلیغ، جوانان را به خود جذب کرده‌اند و بسیاری از غذاهای قدیمی، مقوی و سالم مشتری خود را از دست داده‌اند.

او اضافه کرد: در گذشته رشته‌های ورزشی محدود به فوتبال، والیبال و... بود و بسیاری از افراد که علاقه‌ای به آنها نداشتند به ورزش باستانی و زورخانه‌ای روی می‌آوردند اما امروزه با توسعه ورزش‌های جدید، دیگر فرصتی برای عرض اندام ورزش باستانی باقی نمانده است.

این ورزشکار افزود: از سوی دیگر جوانان، علاقه بسیار زیادی به مدال آوری و کسب شهرت دارند و چون این رشته در سطح جهانی بسیار کم معرفی شده است در نتیجه میزان گرایش جوانان به آن پایین آمده است.

او اضافه کرد: اگر این رشته در سطح میادین جهانی وارد شده و معرفی شود قطعا بودجه داخلی آن نیز افزایش می‌یابد و رغبت جوانان نیز برای حضور در آن مضاعف خواهد شد.

فرهنگ دوست گفت: وقتی ما نمی‌توانیم به زورخانه‌ها برسیم نباید انتظار داشته باشیم که ورزش باستانی توسعه یابد و خیل عظیمی از جوانان هم به آن جذب شوند.

این ورزشکار با بیان اینکه تنها راهکار نجات، احیا و توسعه این رشته، تغییر نگرش در مسوولان کشوری است، اضافه کرد: ورزش باستانی، فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران اسلامی است و اگر آن را به دنیا ارایه دهیم فرهنگ اسلام، جوانمردی و فتوت ایرانی را معرفی کرده ایم.

ورزش‌های زورخانه‌ای و باستانی در استان قزوین علیرغم بهره مندی از فرهنگی قدیمی و کهن متاسفانه امروزه جذابیت‌های خود را در میان جوانان و نوجوانان از دست داده و آمار جمعیتی آن نیز به شدت پایین آمده است که ادامه این روند شاید خاموشی همیشگی زورخانه‌ها را در پی داشته باشد.

برخی از کارشناسان و صاحب نظران، کمبود بودجه و برخی دیگر فقدان اقدامات فرهنگی را برای معرفی این رشته عامل کم فروغی زورخانه‌ها می‌دانند اما به نظر می‌رسد باید بسته‌ای جامع از این اقدامات برای احیا و حفظ این رشته صورت گیرد که آن هم نیازمند تغییر نگرش در مسئولان و خواست قلبی جامعه و ورزشکاران است.

منبع :ایرنا

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار