رئیس سازمان زندان‌ها مطرح کرد؛

جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی با اتخاذ تدابیر تقنیمی و قضایی مناسب

حاج محمدی گفت: اتخاذ تدابیر تقنیمی و قضایی در راستای حبس زدایی و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس موجب جلوگیری از رشد ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با هفته قوه قضاییه امروز (چهارشنبه ۴ تیرماه) مهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در دیدار با جمعی از سفرای کشور‌های خارجی حاضر در ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به بهبود وضعیت کمی و کیفی زندان‌ها و اجرای سیاست کاهش جمعیت کیفری، گفت: سازمان زندان‌ها و مجموعه قوه قضاییه تلاش می‌کند ضمن توسعه کمی و کیفی زندان‌ها (به اقتضای جمعیت کشور) با توسل به برنامه‌های مختلف قضایی، فرهنگی و آموزشی جمعیت کیفری را کاهش دهد و هرچه زودتر زمینه بازگشت زندانی به جامعه فراهم شود و مدت زمان اقامت وی در زندان کوتاه‌ترین زمان ممکن باشد.

حاج محمدی تأکید کرد: در این زمینه در صورتی که زندانیان تلاش کنند تا در رفتار بزهکارانه خویش تغییر ایجاد کنند علاوه برخورداری از امتیازات قانونی از قبیل عفو و مرخصی، از سایر تسهیلات قضایی همانند آزادی مشروط، تعلیق مجازات، استفاده از پابند الکترونیک (حبس در خانه یا ایجاد محدودیت در تردد) و ... بهره‌مند می‌شوند.

رئیس سازمان زندان‌ها با تأکید بر توجه ویژه به برنامه‌های فرهنگی و تربیتی، گفت: این سازمان بر اساس وظایف قانونی در اسناد بالادستی و قوانین عادی و همچنین رسالت انسانی و اسلامی، علاوه بر نگهداری زندانیان، عهده دار اصلاح محبوسان نیز است و در قالب فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی، آموزشی، هنری و ورزشی و با مشارکت جمعاً ۱۶۱۰ نفر مددکار، روانشناس و مبلغ یا مربی مذهبی، این امر صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون شرایط تحصیل برای زندانیان از مقطع ابتدایی تا تحصیلات عالیه فراهم است در سال گذشته تعداد حدوداً ۱۱ هزار نفر در دوره‌های مختلف آموزش تحصیلی شرکت کرده‌اند و بیش از ۱۰۲ هزار نفر در مسابقات ورزشی درون زندان‌ها و بیش از یک صد هزار نفر در مسابقات کتابخوانی برگزار شده در زندان‌های کشور شرکت کرده‌اند.

حاج محمدی با اشاره به بهداشت و درمان درزندان‌های ایران، گفت: زندان‌های ایران به دلیل اتخاذ تدابیر ویژه و بومی در مقابل بیماری کووید ۱۹ یکی از بهترین اقدامات مرتبط با پیشگیری، درمان و کنترل بیماری را نه تنها در سطح کشور‌های منطقه بلکه در سطح جهانی داشته است. به طوری که علی‌رغم وجود درصد بالایی از افراد پرخطر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و پس از گذشت ۴ ماه از شروع اپیدمی در ایران، هیچگاه در زندان‌ها دچار بحران یا وضعیت قرمز نشده‌ایم. این افتخار مرهون تحلیل درست وضعیت موجود، شروع زودهنگام آماده سازی سیستم بهداشت و درمان از زمان اعلام بروز اپیدمی در چین، اتخاذ راهکار‌های بومی در زندان و تغییر کاربری فضاها، ضدعفونی مستمر، آموزش زندانیان و پرسنل، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و هماهنگی با وزارت بهداشت، در تهیه و اجرای پروتکل‌های کشوری و پروتکل‌های مختص زندان است.

رییس سازمان زندان‌ها درباره اقدامات ویژه مقابله با اپیدمی کرونا در زندان‌ها، تصریح کرد: یکی از موارد مهم کنترل بیماری، غربالگری، تشخیص و درمان، به هنگام بازگشت از مرخصی بوده است؛ لذا با همکاری مشترک فی ما بین سازمان زندان‌ها و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، پروتکل منحصر به فرد «غربالگری، تشخیص، مراقبت ودرمان کووید ۱۹ در زندان» تهیه و به کلیه زندان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.

وی ادامه داد: از نکات برجسته این پروتکل انجام تست کووید ۱۹ برای کلیه ورودی‌ها، ایجاد سه محل نگهداری مجزا به نام‌های قرنطینه، ایزوله و نقاهت‌گاه و تهیه تجهیزات پزشکی است که مطابق استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی است؛ به جهت کاهش هرچه بیشتر تردد داخل بند، از زندانیان آموزش دیده تحت عنوان «همیار بهداشتی» جهت کنترل درجه حرارت بدن زندانیان (تب)، ارجاع به بهداری، آموزش بهداشت فردی و عمومی و ... استفاده شد.

حاج محمدی تاکید کرد: انجام بیش از ۸ هزار مورد اقدامات پاراکلینیکی ویژه زندانیان مشکوک به بیماری کووید ۱۹، جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی و کاهش خطر انتقال بیماری کووید ۱۹، تمام ملاقات‌های کابینی و حضوری به توصیه دفتر بهداشت و درمان و بر اساس پروتکل‌های ستاد ملی کرونا و همچنین پروتکل‌های تهیه شده توسط دفتر بهداشت و درمان لغو شد.

وی یادآور شد: همچنین تهیه و توزیع ۴۱۰ دستگاه «پالس اکسی متر» بین زندان‌های کشور و کانون‌های اصلاح و تربیت و تأمین تعداد ۸۱۶ اتاق ایزوله و اعطای مرخصی به ۱۲۰ هزار زندانی و تمدید آن در دو نوبت از جمله اقدامات است.

حاج محمدی بر لزوم حمایت از خانواده زندانیان و مراقبت‌های بعد از خروج تاکید کرد و افزود: سازمان زندان‌ها علاوه بر نگهداری زندانیان و ارائه خدمات گوناگون به آن‌ها در مدت حبس در قالب مؤسساتی به نام انجمن «حمایت از زندانیان و مراکز مراقبت بعد از خروج» به خانواده‌های زندانیان و به زندانیان آزاد شده خدمات ارائه می‌کند. همچنین مددکاران اجتماعی زندان‌ها و انجمن‌های حمایت از زندانیان تلاش می‌نمایند تا مشکلات زندانیان و خانواده‌های آنان را کاهش دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی خانواده‌های زندانیان نیازمند، تحت پوشش قرار دارند و خدمات گوناگونی شامل پرداخت مستمری ماهیانه، تأمین مسکن، ازدواج و جهیزیه، بهداشت و درمان، فرهنگی، آموزشی و تحصیل فرزندان و همسران، مددکاری و مشاوره و ... به آنان ارائه می‌شود.

رییس سازمان زندان‌ها تاکید کرد: تأسیس ۲۲۵ انجمن حمایت از زندانیان در شهر‌های مختلف برای ارائه خدمات به خانواده‌های زندانیان، پوشش حمایتی برای حدود ۶۰ هزار خانواده زندانی نیازمند، در مدت حبس سرپرست خانواده (شامل کمک‌های نقدی و غیر نقدی) بازدید منزل و سرکشی به خانواده‌های زندانیان از سوی مسئولان زندان‌ها، در راستای اجرای طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اقدامات صورت گرفته به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: مراقبت پس از خروج زندانیان نیز مجموعه‌ای است از خدمات مدد کاری اجتماعی، مشاوره و روانشناسی، بهداشتی و درمانی، فرهنگی و تربیتی، اشتغال و حرفه‌آموزی، از زمان ترخیص از زندان تا حداکثر دو سال پس از آزادی، که در اختیار زندانیان آزاد شده قرار می‌گیرد تا از تکرار جرم آنان پیشگیری شود.

حاج محمدی گفت: علی‌رغم همجواری با کشور‌هایی که بعضاً درگیر جنگ و ناامنی و شیوع تولید مواد مخدر هستند و شرایط اجتماعی و اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه بر کشورمان که به طور طبیعی منجر به آثار سوء اجتماعی و افزایش پدیده‌های مجرمانه می‌شود، با این وجود اتخاذ تدابیر تقنیمی و قضایی در راستای سیاست حبس زدایی و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و اتخاذ تدابیر تربیتی در زندان‌ها بر اساس مبانی اسلامی و انسانی و با اتکا به تجارب بشری و موازین بین‌المللی، تلاش شده است از رشد فزاینده و افسار گسیخته جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری شود و آمار تکرار جرم یا بازگشت به زندان در میان زندانیانی که در فرایند اصلاح و تربیت مشارکت داشته‌اند کاهش یافته و به ۵ درصد برسد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر بزرگ ما حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کرده‌اند زندان‌ها باید آموزشگاه نیکی‌ها شود بر همین مبنا معتقدم با نگاه محبت آمیز به انسان‌ها و با اتکا به آموزه‌های دین اسلام و با تبادل تجربیات، باید بیش از پیش در سیر ارتقای فضای فرهنگی و معنوی زندان‌ها و حرفه آموزی و اشتغال زندانیان گام برداریم. از این فرصت استفاده می‌کنم و از زندان‌بانان موفق کشور‌های شما دعوت می‌کنم که از زندان‌ها و مراکز تربیتی کشور من بازدید کنند. امیدوارم با همکاری شما سفرا زمینه هم‌اندیشی و همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه بین‌المللی در این مسیر مقدس فراهم شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار