تحریم‌های غیر قانونی، امر مبارزه با مواد مخدر را با اختلال مواجه می‌سازد

بهاروند گفت: تحریم‌ها، مبارزه با مواد مخدر را با اختلال مواجه می‌سازد و کشورهای جهان از پیامدهای آن مصون نخواهند ماند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزير امور خارجه در نشست تخصصی دبیرکل ستاد با نمایندگان سیاسی مقیم و‌ وابستگان نظامی مستقر در تهران گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در حالی در کنار سایر اعضای جامعه بین‌المللی روز جهانی مبارزه با مواد مخدر را گرامی می‌دارد که اقدامات چشمگیری در عرصه مبارزه با مواد مخدر با تحمل هزینه‌های متعدد مادی و معنوی و اجرای پروژه‌های گوناگون انجام داده است.

وي افزود: کشف بیش از 950 تن انواع مواد مخدر در سال گذشته که در نوع خود یک رکورد در تاریخ کشفیات مواد مخدر محسوب می‌شود و همچنین صرف چند صد میلیون دلار در دو حوزه مقابله با عرضه و کاهش تقاضا از جمله اقداماتی است که اراده پاسخ برای تحقق اهداف این روز برای دستیابی به جهانی عاری از مواد مخدر را نشان می‌دهد.

معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: مواد مخدر معضلی نیست که یک کشور به تنهایی قادر به حل و فصل آن باشد و نیز هیچ کسی نمی‌تواند خود را از گزند آن مصون بداند.

بهاروند گفت: ویژگی‌های وابستگی متقابل در دنیای امروز به پدیده موادمخدر نیز قابل تسری است و مواجهه با این پدیده اگر به صورت یکپارچه و متحد انجام شود، می‌تواند به برد همه طرف‌ها بینجامد و متقابلا آن‌ها که تصور می‌کنند، این مشکل منحصر به کشور یا منطقه خاصی است، از تبعات آن در امان نخواهد بود.

وی افزود: رژیم بین‌المللی کنترل مواد مخدر، مبتنی بر اجرای کنوانسیون‌های سه گانه بین‌المللی موادمخدر به منظور کاهش سوء مصرف و تقاضای مواد مخدر، مقابله با قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از انحراف مواد تحت کنترل به شبکه های غیر قانونی است و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران بر نقش محوری دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ( UNODC ) به عنوان مرجع بین المللی تخصصی در زمینه مبارزه با مواد مخدر تاکید دارد و نگرانی خود را نسبت به هر گونه رویکردی که در تباین با ماموریت این سازمان بوده یا منجر به مداخله در ماموریت فعلی آن شود، اعلام می‌نماید.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزير امور خارجه گفت: برخی رویکردها و گرایش‌ها با بهانه‌های گوناگون به دنبال قانونی‌سازی و جرم زدايی از معضل مواد مخدر هستند که این امر در تقابل با اهداف ترسیم شده در کنوانسیون بین المللی یاد شده برای نیل به جهانی عاری از سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر است.

بهاروند افزود: کارگزاری‌های تخصصی در حوزه بشردوستانه در برنامه‌ها و طرح‌های خود نیازمند حمایت مالی جامعه بین المللی و کشورهای کمک دهنده هستند و در این باره روند اجرای بخش مهمی از برنامه های دفتر تهران به دلیل نقصان منابع مالی مورد نیاز و کاهش مشارکت کشورهای کمک دهنده با چالش و کندی مواجهه شده است.

وی بیان کرد: انتظار می رود در راستای عمل به اصل مسئولیت مشترک و نیز با نظرداشت همکاری های مناسبی که در سال های نه چندان دور شاهد آن بودیم، بار دیگر شاهد حمایت فنی و مالی از برنامه های UNODC در هر دو حوزه مدیریت مرزی و مقابله با عرضه و نیز درمان و کاهش تقاضا در ایران و سایر کشورهای خط مقدم مبارزه با مواد مخدر باشیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: دیپلماسی بین المللی مبتنی بر همکاری و اراده مشترک برای حل معضلات و مشکلات منطقه ای و جهانی است و این در حالی است که اعمال تحریم‌های غیر قانونی و اقدامات قهری یک جانبه، مانع اجرای همکاری های بین المللی به ویژه در عرصه مبارزه با مواد مخدر شده است.

بهاروند بیان کرد: واضح به نظر می رسد عدم اجرای همکاری ها و به ویژه تامین تجهیزات مورد نیاز در حوزه مدیریت مرزها و مقابله با عرضه مواد مخدر که به دلیل این تحریم غیر قابل دستیابی است، امر مبارزه را به نحوی با اختلال مواجه می سازد که دیگر کشورها در حوزه بازار از پیامدهای آن مصون نخواهند ماند و مسئولیت عواقب این امر در ایجاد خلل در مبارزه بین المللی با مواد مخدر، بر دوش آنانی است که این قواعد غیر قانونی را با اعمال فشار بر جامعه بین المللی تحمیل می نمایند.

وي در پایان گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر، بر لزوم پرهیز از سیاسی سازی و یک جانبه گرائی و توجه به همکاری‌های بین المللی ضرورتی برای دستیابی به اهداف تصویر شده برای این روز و ساختن فردایی بهتر برای تمام انسان ها متمرکز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار