نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اقتصاد فرهنگ و هنر در اولویت قرار بگیرد/ انتظار از جامعه هنری بدون حمایت ممکن نیست

منتظری با بیان اینکه باید به حل مسائل صنفی هنرمندان توجه کنیم، بر لزوم اولویت‌دهی به اقتصاد فرهنگ و هنر تأکید کرد.

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عرصه هنر را جذاب‌ترین حوزه فرهنگ دانست و گفت: یکی از دغدغه‌های مجموعه هنر، اقتصاد هنر است و زمانیکه با هنرمندان ساعت‌ها بنشینید و گفت‌و‌گو کنید، بیشترین فراوانی در موضوع‌ها، ضعف چتر حمایتی است.

او با اشاره به حمایت‌های اقتصادی مانند بیمه هنرمندان، بیمه خبرنگاران، معیشت و غیره اظهار کرد: باید اقتصاد فرهنگ و هنر را به عنوان اولویت جدی در دستور کار قرار داد. اگر بخواهیم نسل جوان را به سوی آموزه‌های دینی، اخلاقی و ارزش‌ها دعوت کنیم، لازم است بیشترین سرمایه گذاری در بخش هنر اتفاق بیفتد.


بیشتر بخوانید


نایب رئیس کمیسیون فرهنگی با تأکید بر اتحاد و انسجام مجموعه هنری به عنوان نیاز جامعه هنرمندان، بیان کرد: این جامعه مشکلات صنفی مختلفی دارد؛ در بعضی استان‌ها مجموعه‌ای به نام خانه هنرمندان شکل گرفته که یکی از اهدافشان حل مسائل صنفی است.

او یادآور شد: در بسته حمایتی جوانان و خانواده، در کنار مسائل معیشتی باید درباره موضوع‌های صنفی هم فکر کرد.

نماینده مجلس یازدهم گفت: صنف اقشار مختلف مشکلات و عملکردشان را رصد می‌کنند؛ اتفاقاً اگر اصناف تخصصی شکل گیرد، به کمیسیون فرهنگی، وزارت ارشاد و حوزه هنری کمک خواهند کرد؛ زیرا از نزدیک با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

منتظری اظهار کرد: هنر ما این است که در قالب تشکل‌های هوشمند هم دغدغه‌های هنرمندان را بشنویم و هم راهکار حل مسائل را از خودشان بگیریم. آنها راه میانبر را مقابل ما خواهند گذاشت.

او تأکید کرد: معتقدم اگر هنرمند چتر حمایتی را نبیند و مشکلاتش حل و فصل نشود، قطعاً در کیفیت و کمیت محصولات فرهنگی و هنری اثر خواهد داشت.

منتظری گفت: امروز جهان با زبان هنر صحبت می‌کند و ایران اسلامی به عنوان ام‌القرای جهان اسلام برای ارسال پیام انقلاب اسلامی باید از ظرفیت نیرومند هنر استفاده کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به فیلم «۳۰۰» در خارج از کشور به جهت وارد کردن هجمه به ارزش‌های جامعه تصریح کرد: وقتی ما می‌خواهیم فیلمی بسازیم، با فقر اعتبارها مواجه هستیم؛ به تعبیری می‌گویند در سالی که فیلم «۳۰۰» ساخته شد، کل منابع مالی سینمای کشور اندازه هزینه ساخت آن فیلم بود.

نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: نوع نگاه‌ها باید تغییر کند و تأمین چتر حمایتی، در بودجه حوزه فرهنگ و در مقیاس‌های ملی و استانی لازم است؛ میان انتظارهای حوزه فرهنگی و اعتبارات انطباق وجود ندارد و این مشکل باید حل شود.

او بیان کرد: ما نمی‌توانیم از جامعه هنری انتظار داشته باشیم که با عملکردی مناسب در صحنه حضور داشته باشد، اما چتر حمایتی بالای سرشان نبینند.

منتظری در پایان یادآور شد: زمان مسئولیتم در سازمان بسیج هنرمندان، خانمی جوان و اهل تبریز به عنوان یکی از هنرمندان حوزه تجسمی، گفت که دوست دارم موشکی آماده کنم و به قلب استکبار شلیک کنم؛ این موشک هنر من خرج می‌خواهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار