اجرای طرح سنجش سلامت نوآموز بدو ورود به دبستان از ۱۵ تیر ماه در ۶۸ پایگاه فارس

رئیس آموزش و پرورش استثنایی فارس گفت: طرح سنجش سلامت نوآموز بدو ورود به دبستان از ۱۵ تیر ماه در ۶۸ پایگاه فارس اجرا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محسن بهشتی پور رئیس آموزش و پرورش استثنایی فارس با اشاره به آغاز اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از ۱۵ تیر ماه امسال در ۶۸ پایگاه فارس بیان کرد: پارسال نزدیک به  ۸۰ هزار نو آموز پیش دبستانی و بدو ورود را در فارس ارزیابی شد که امسال با توجه به شرایط بحرانی ناشی از شیوع بیماری کرونا سنجش با تاخیر شروع می شود.

او، ضرورت اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان  را اجرای قوانین  فرادستی عنوان کرد و ادامه داد: حرکت در راستای استانداردهای آموزشی بین المللی مبنی بر تشخیص به موقع کودکان در معرض خطر برای سازمان دهی برنامه های آموزشی ، جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه های مادی و معنوی کشور از طریق تشخیص به موقع مشکلات کودکان ، ارتقاء وضعیت بهداشتی ، پیشگیری شاخص های بهداشتی جامعه و حرکت برای توسعه و ترقی کشور از دیگر ضروریات اجرای  طرح سنجش  است.

بهشتی پور، اولین هدف از اجرای طرح سنجش را پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها دانست و افزود : کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی ، بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی نوآموزان  بدو ورود به مدرسه ، تهیه شناسنامه سلامت الکترونیک و دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی ، بهداشتی و خانوادگی به منظور استفاده و برنامه ریزی های آموزشی و بهداشتی مناسب با استعداد و توانایی نو آموزان از اهداف اجرای این طرح است .

ارائه توصیه های بهداشتی ،آموزشی و روان شناختی به والدین و نوآموزانی که از مشکلات جزئی رنج می برند ، بررسی ارتباط بین متغیرها و فراهم نمودن زمینه های مناسب تحقیقاتی و پژوهشی ،کمک به اولیا دانش آموزان به منظور صرفه جویی در زمان  و پرهیز از سردرگمی هایی که این امر با متمرکز کردن تمامی عوامل اجرایی در پایگاه سنجش محقق می شود، از دیگر اهداف اجرای  طرح سنجش است که رئیس آموزش و پرورش استثنایی فارس به آن ها اشاره کرد.

بهشتی پور،  اضافه کرد: هر سال در کشور سه نوع پایگاه سنجش الف ، ب و ج داشتیم و امسال با توجه به شرایط بحرانی در کشور مدل تغییر کرده که سه مدل ارائه شده وکه در بحران کم ، متوسط و شدید توصیه ستاد ملی کرونا در اجرای مدل دو ( بحران متوسط ) است، که شروع و تاخیر با اجرای فاصله گذاری اجتماعی همراه با تغییر در اجرا و ساختار است .

رئیس آموزش و پرورش استثنایی فارس اظهار کرد: هر سال دانش‌آموزان بدو ورود به مدرسه در طرح اجباری غربالگری حضور می یابند و در صورتی که مشکلی نداشته باشد نتایج در سامانه ثبت می شود و سپس به مراکز خدمات جامع سلامت  مراجعه و دیگر خدمات از قبیل واکسیناسیون و دیگر معاینات انجام می شود.

او، تاکید کرد: در هرکدام از قسمت ها اگر دانش آموز نیاز به ارجاع تخصصی داشته باشد به مراکز تخصصی بینایی ، شنوایی ، جسمی حرکتی ، هوش و تست اوتیسم مراجعه می کند و دوباره به پایگاه و مراکز پایگاه های سلامت ارجاع داده می شوند .

بهشتی پور با بیان اینکه پارسال در استان فارس ۷۲ پایگاه سنجش و ۳۳ پایگاه عشایری داشته ایم، گفت: از این ۷۲ پایگاه ۱۴ پایگاه در شیراز بود که شامل گروه الف و ب و ج بود که  پایگاه الف ۱۰ نفر، ب ۷ نفر و ج ۶ نفر بودند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی فارس بیان کرد: پارسال ۶۷ هزار و ۸۰۰ نفر دانش آموز بدو ورود به کلاس اول و ۱۶ هزار و ۹۰۰ نفر هم دانش آموزان پیش دبستانی داشتیم که از این مجموع ۴۳ هزار و ۷۳۴ نفر پسر و ۴۰ هزار و ۹۶۴ نفر دختر بوده اند.

او، در توضیح مزایای اجرای طرح سنجش در پیش دبستانی تصریح کرد: مزایای انجام این کار کاهش استرس و فشار روانی در خانواده ها است چرا که اگر در این میان کودکی دچار مشکل تشخیص داده شود خانواده ها فرصت اصلاح و ما نیز فرصت  ارائه  مداخلات  بهنگام را  داریم .

بهشتی پور، ادامه داد: پارسال تعهد ما برای اجرای طرح  ۵۰ درصد پیش دبستانی‌ها بود که امسال ۶۰ درصد  بوده، و با توجه به شرایط پیش آمده ما فقط تمرکزمان بر روی نوآموزان بد ورود به کلاس اول است و مهرماه به بعد نوآموزان پیش دبستانی است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار