گواهی‌های سپرده کالا وثیقه وام می‌شود/ زعفران در بورس چگونه قیمت گذاری می‌شود؟

در بازار بورس یک مصوبه‌ای در حال تصویب است که این گواهی‌ها به عنوان وثیقه بانکی برای دریافت تسهیلات استفاده شود.

زعفرانبه گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حرف های مختلفی درباره تفاوت قیمت خرید زعفران از کشاورزان و عرضه آن در بورس عنوان می شود. صحبت هایی که منجر شد تا به بررسی قیمت اصلی این محصول از مزرعه تا مصرف بپردازیم.

علی عباسی کشاورزی در گفت و گو خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا  در بورس کالا دلالانی وجود دارند که بر سر کشاورزان زعفران کلاه بگذارند؟ اظهار کرد: خیر این خبر صحت ندارد به علت آنکه بسیاری از کشاورزان یا خودشان وارد بورس کالا سهام خرید و فروش می‌کنند یا به علت آنکه وقت نداشتند خود با دلالان وارد معامله شدند.

افزایش قیمت ها در بورس کالا واقعی اما گاهی هیجانی است

حسن رضایی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که نرخ خرید زعفران از کشاورزان با میزان نرخی که در بازار بورس کالا عرضه می‌شود چه تفاوتی دارد؟ بیان کرد: اگر ما مبنای کشف نرخ معاملات را در حال حاضر بر عرضه و تقاضا بگذاریم می‌توان به این نکته اشاره کرد که قیمت‌ها به صورت هیجانی روند صعودی را در  بازار برگرفته اند و به همین علت فاصله با بازار نقد کالا بیش‌تر شده است.

تفاوت بازار سنتی و بازار جدید زعفران چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هم اکنون یک بازار سنتی و یک بازار در بورس کالا داریم که در همین راستا می‌توان به این مسئله اشاره کرد که فاصله قیمت بین این دو بازار زیاد است. یکی از عاملان موثر که باعث فاصله قیمتی بین این دو بازار شده افزایش نرخ ارز است به علت آن که ارز یکی از فاکتور‌های اصلی در بازار بورس  محسوب می‌شود. این مسئله به معنای آن است که سرمایه گذران با افزایش نرخ ارز تمایلشان برای سرمایه گذاری در این بخش زیاد‌تر می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که در معاملات بورس کالا در حال حاضر چند نوع معامله وجود دارد، بیان کرد: هم اکنون دو نوع معامله در بازار بورس وجود دارد که در این جهت می‌توان نخست معاملات آتی و دوم سپرده کالایی اشاره کرد. معاملات آتی واکنششان نسبت به متغیر‌های اصلی زیاد است به علت آنکه اهرم معاملاتی دارند. به طوری که اگر در بازار فیزیکی یک گواهی سپرده نرخ ۱۰ هزار تومان تعیین شود. قیمت آتی آن را با افزایش ۵ درصد به صورت ماهانه در تابلو بورس کالا مشاهده کنیم. ما در بحث زعفران دونوع متغییر داریم که ممکن است سهامدران از آن اطلاع نداشته باشند. میزان ذخیره‌ زعفران در کشور و افزایش میزان ذخیره‌ی زعفران در کشور است.

انبارداری‌ که در بورس کالا به نفع زعفرانکاران تمام شد

رضایی در پاسخ به این سوال که انبادراری زعفران در بورس کالا به چه نحوی است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته زعفرانکاران یا همان گل پاکن‌ها طبق عادت زعفرانپاک کرده را در خانه هایشان با شرایط نامساعد نگهداری می‌کردند که همین مسائل عاملی شد تا بورس کالا ابتکاری را به خرج دهد؛ یعنی با پذیرش انبار‌های زعفران به کشاورزان تا در واقع زعفران خودشان را در قبال پرداخت یک بهای ناچیز در شرایط مساعدی نگهداری کنند که در اصطلاح یک گواهی سپرده انجام دهند.

سودآوری بورس کالا برای کشاورزان زعفران کار / گواهی سپرده وثیقه‌ای در جهت دریافت تسهیلات

مزایای گواهی سپرده کالایی در بورس کالا

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این گواهی سپرده دارای مزایای متعددی است نخست اینکه این گواهی‌ها به عنوان اوراق بهادار به حساب می‌آیند در حال حاضر در بازار بورس یک مصوبه‌ای در حال تصویب است که این گواهی‌ها به عنوان وثیقه‌ بانکی برای دریافت تسهیلات استفاده شود. دومین مزایای این مسئله قابلیت تحویل در قرار داد‌های آتی است یعنی اگر کشاورزان نخواهند در حال حاضر آن را به فروشند می‌توانند آن را در آینده بفروشند. بنابراین می‌توان گفت که این انبار‌ها تحول نوینی را در نوع نگهداری کالا‌های زعفران ایجاد کرده اند.

دلالی در بورس معنا ندارد؛ بورس آنتی دلال است

او در پاسخ به این سوال که آیا این مسئله صحت دارد که دلالان زعفران را از کشاورزان با قیمت پایین خریداری می‌کنند، اما در بازار بورس کالا با دو برابر قیمت به فروش می‌رسانند؟ اظهار کرد: این مسئله به طور عملی امکان پذیر نیست به علت آنکه اگر بخواهیم گردش کار زعفران را بررسی کنیم زعفران را به دو حالت کشاورزان به فروش می‌رسانند یا به حالت گل یا پاک کرده است تا دو سال قبل شاید می‌توان گفت که کشاورزان مجبور بود که زعفران هایشان را با قیمت پایین واگذار کنند، اما امروز با وجود انبار‌های بورس در واقع کارکرد‌ها بهتر از قبل شده است به علت آنکه کشاورزان هر لحظه با گوشی که در دست دارند قیمت اصلی جهت فروش بدست آورند.

سودآوری بورس کالا برای کشاورزان زعفران کار / گواهی سپرده وثیقه‌ای در جهت دریافت تسهیلات


رضایی در پاسخ به این سوال که آیا اشتیاق کشاورزان برای حضور در بورس کالا بیشتر از پیش شده است یا خیر؟ تصریح کرد: قطع به یقین می‌توان گفت که حضور این افراد به نسبت چهار سال قبل که زعفران تازه وارد معاملات بورس کالا شده بود بیش از پیش شده است به علت آنکه سازمان تعاون روستایی در جهت ارتقای این امر کمک کرد.


بیشتر بخوانید 

  • عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین در فرابورس

در پایان می توان نتیجه گرفت که بازار بورس کالا توانسته است در همین چند سالی که زعفران وارد این بازار شده آموزش هایی را به زعفران کاران بدهد تا آنها بدون نیاز به دلال خودشان وارد این بازار شوندو سود به دست آورند 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
بورس کالا هیچ سودی برا کشاورز نداره
آخرین اخبار