جزئیات یازدهمین دوسالانه سرامیک تشریح شد/ مظفری: اختصاص هزینه بینال ها به جشنواره تجسمی فجر صحت ندارد

اولین نشست خبری یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوران با حضور مسئولان و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران با حضور هادی مظفری مدیر کل تجسمی، هیربد همت آزاد دبیر دوسالانه، فرزاد فرجی رئیس سابق انجمن سفالگران و سرامیک و اهالی رسانه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در این نشست، هادی مظفری مدیر کل مرکز هنر‌های تجسمی با اشاره به اینکه قرار بود دوسالانه ملی سرامیک ایران اسفندماه سال گذشته برگزار شود، اما به دلیل شیوع کرونا امکان پذیر نشد، گفت: در گذشته برگزاری بینال‌ها یکی از مطالبات جامعه هنری بود، ضمن آنکه خواست انجمن‌ها باید باشد و این ادعا که هزینه برگزاری این بینال‌ها برای جشنواره فجر و ... صرف می شود درست نیست.

وی درباره علل تعویق یا عدم برگزاری بینال‌های تجسمی در سال‌های گذشته اظهار کرد: از یک سو بینال‌ها دوسال یک بار برگزار می شوند و از طرف دیگر هیات مدیره انجمن‌ها درحال تغییر هستند. از این رو زمانی که باید بینال برگزار شود از یک طرف با تغییر انجمن‌ها مواجه می‌شویم و از طرف دیگر یا اعتبار تامین نشده یا مشکلات دیگر پیش می‌آید اما با این وجود تلاش می کنیم تا بینال‌ها را برگزار کنیم.

برگزاری بینال عکاسی و نقاشی در سال ۱۴۰۰

مدیر کل هنر‌های تجسمی افزود: برگزاری بینال عکاسی و نقاشی در سال ۱۴۰۰ اعلام شده است ضمن آنکه در سال ۹۹ نیز بینال مجسمه و سرامیک را خواهیم داشت.

وی درباره رویه برگزاری بینال‌ها گفت: ارتباط بینال‌ها با نهاد حاکمیتی همواره یا به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری بینال، یا در قالب مدیریت و برنامه ریزی بینال از طریق معرفی رئیس افتخاری توسط مدیرکل مرکز تجسمی برقرار بوده است. بینال‌ها متعلق به تمام جامعه هنری است نه بخشی از آن؛ مرکز تجسمی از بینال‌هایی که تمام بخش‌های هنری را در بر بگیرد حتما حمایت می کند.

در ادامه هیربد همتی آزاد (رئیس انجمن سفال و سرامیک) و دبیر دوسالانه در سخنانی اظهار کرد: تنگنا‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و همچنین شرایط ویروس کرونا شرایط مخاطره انگیزی برای هنرمندان ایجاد کرد و برگزاری بینال در حد استاندارد بسیار دشوار بود. برگزاری یک دوسالانه در چنین شرایط دشواری می تواند علاوه بر دستاور‌های ملی، شور و نشاط برای جامعه هنری را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: رایزنی‌های مختلفی برای گرفتن اسپانسر انجام شد، اما شیوع کرونا و شرایطی که ایجاد شد امکان حضور اسپانسرهارا غیرممکن کرد. ضمن اینکه برخی از آن‌ها انتظاراتی داشتند که ترجیح ما در نهایت این شد که بینال مستقل برگزار کنیم.

مظفری در پاسخ به اینکه آیا اداره هنر‌های تجسمی برنامه‌ای برای خرید آثار بینال سرامیک دارد یا خیر، گفت: برنامه پیش بینی شده‌ای برای اینکه چه تعداد اثر خریداری شود وجود ندارد. چراکه در شرایط بد مالی قرار داریم. ممکن است بعد از نمایش آثار به فراخور و حتی در صورت ایحاد شرایط مناسب برای مرکز این امکان برای خرید ایجاد شود.

وی ادامه داد: سال سخت، اما پر رویدادی را پیش رو داریم. امیدواریم بتوانیم از این طریق نشاط را به اجتماع بیاوریم.

در ادامه هیربد همت آزاد درباره بخش های بینال توضیح داد: این دوسالانه در دو بخش فراخوان و مدعو که هرکدام کارکرد و تاثیرات خودشان را دارند برگزار می شود. شورای انتخاب اولیه آثار متشکل از ۶ نفر است و آثار در دو مرحله داوری می شوند.

وی افزود: در مرحله اول از روی تصویر آثار اسامی راه یافتگان مشخص می شود و سپس بعد از ارسال اصل اثر انتخاب اولیه صورت می گیرد. در داوری نهایی، ۳ نفر منتخب خواهند شد که هر کدام جایزه ۲۰ میلیون تومانی، تندیس و لوح دریافت می کنند و دو نفر برگزیده هم خواهیم داشت.

دبیر دوسالانه سرامیک اسامی داوران را اعلام و بیان کرد: شورای انتخاب اولیه بهزاد اژدری، مجید ضیایی، محمود محرومی، مجتبی قربانی، بیتا فیاضی و نفیسه خلج هستند. در مرحله نهایی هم بهزاد اژدری، مجتبی ضیایی، حمید سوری ژاکاف از هنرمندان برجسته سرامیک و هنرهای تجسمی کشور فرانسه آثار برگزیده را معرفی خواهند کرد.

در ادامه فرزاد فرجی رئیس سابق انجمن سفال و سرامیک ایران توضیح داد: دوسالانه ها رویدادی هستند که آخرین دستاورد جامعه تخصصی خود را نمایان می کنند. آخرین دوسالانه این رشته سال ۹۰ برگزار شد. اگر بخواهیم این فاصله ده ساله را بررسی کنیم با نگاه ها و رویدادهای جدیدی روبه رو هستیم.

وی افزود: با تلاش هیات مدیره و دبیر جدید، در این دوسالانه تلاش بر این است که تمام این نگاه ها و جریان ها بتوانند فرصت حضور داشته باشند. همانطور که آقای مظفری گفتند تعداد کسانی که با نگاه هنرمندانه با این مدیا کار می کنند محدود اما نوع دیدگاه ها بسیار متنوع است.

وی درباره اینکه پیش تر نام دوسالانه سفال و سرامیک بود و امسال فقط سرامیک است، بیان کرد: در آخرین فعالیت فرهنگستان هنر، با یک تعریف مشخص تمام این فعالیت را سرامیک خواندند و در زبان بین المللی هم تمام این متریال را سرامیک می گویند که ما هم به تبع از آنها سرامیک گفته ایم.

فرجی ادامه داد: قسمت کاربردی آن را هنوز هم با سفال می شناسند که این یکی از نگاه هاست. سرامیک متریالی است که پیشینه بلندی دارد و انسان خواسته و ناخواسته از این متریال استفاده های مختلف کرده است. به واسطه خاصیت شکل پذیری و ارتباطی که با صنعت گر داشته پاسخگوی فرد بوده است؛ از هوا فضا تا پزشکی و مصرف روزمره کاربردی و... نقش مهمی ایفا می کند.

گفتنی است یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران از تاریخ ۹ آبان ماه به مدت یک ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار