آذرخش نخستین جنگنده بومی و پایه ساخت بقیه هواپیما‌های ایرانی است.

‌به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، استفاده از دانش بومی و های‌تک در طراحی و ساخت هواپیماها و جت‌های جنگنده بومی برای نخستین بار در مجتمع اوج نهاجا انجام شد. همان طور که قبلا نیز گفته شده است شهید ستاری موسس این مجتمع بود، مجتمع اوج یک مرکز بسیار استراتژیک و راهبردی برای نیروی هوایی ارتش است چراکه مشکل تحقیق و توسعه در نیروی هوایی را حل کرد و راه این نیرو را در ساخت و طراحی هواپیما و جنگنده باز کرد.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

مسیر طراحی و ساخت جنگنده و هواپیما در نیروی هوایی ارتش در ابتدا از تامین و اورهال قطعات آغاز شد و ادامه این تلاش‌ها در سال‌های بعد از دفاع مقدس و در سال ۷۶ به ثمر نشست. در این سال امیر سرتیپ آراسته از آماده شدن یک جنگنده بومی به نام آذرخش در صنایع هوایی کشورمان خبر داد که قرار بود برای تامین نیاز ایران به تجهیزات هوایی در مسیر تولید انبوه قرار بگیرد.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

البته در سال‌های بعد از این خبر نیز مقامات نظامی کشورمان بار‌ها درباره این جنگنده سخن گفتند که امیر سرتیپ حبیب بقایی فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش در دهه ۷۰ شمسی آذرخش را از افتخارات ارتش به ویژه نیروی هوایی دانسته است.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

جنگنده های ایرانی فاتحان آسمان 

آذرخش نخستین تجربه ایران در ساخت جت جنگنده بود که برای نخستین بار از تحقیق و توسعه بر روی هواپیما‌های جنگنده اف ۵ تایگر باقیمانده از دوران دفاع مقدس تحت پروژه SR-۲ به دست آمد. هنگامی که طرح بدنه آذرخش را در قالب این پروژه بررسی می‌کنیم؛ می‌بینیم نمونه اولیه آن با کنار هم قراردادن قطعات جنگنده اف ۵ حاصل شده است. طراحی این جنگنده برای نخستین بار توسط خود شهید ستاری در نیروی هوایی ارتش کلید خورد. اما مدیر اصلی تیم طراحی آن شخصی به نام سعید ثنایی یکی از نیرو‌های توانمند نیروی هوایی ارتش بود که بابت طراحی این جنگنده از دستان فرمانده کل قوا نشان درجه یک هنر را دریافت کرد.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا ایشان را دانشمندی عزیزی دانستند که در مسیر ساخت این جنگنده از ذهن و تجربه خود استفاده کرده و هیچ گاه در این مسیر احساس یاس نکرده است، یاد کردند. مرحوم مهندس ثنایی در نخستین روز‌های سال ۹۶ دارفانی را وداع گفت.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

در این تصویر در کنار مقام معظم رهبری سرلشکر فیروزآبادی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر شهبازی فرمانده اسبق کل ارتش، مرحوم مهندس ثنایی و سورنا ستاری دیده می‌شود

نخستین بار که آذرخش در آسمان ایران ظاهر شد در حضور رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا در مهر ۷۶ بود که با بمباران اهداف مشخص شده در پایگاه کوشک نصرت قم نمایش موفقی از خود نشان داد. با توجه به طرح این جنگنده باید انتظار داشته باشیم که از آذرخش باید به عنوان یک جنگنده برای ماموریت های پشتیبانی نزدیک استفاده شود.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

مشخصات فنی

این جنگنده در حالت عادی در حدود ۸ هزار کیلو و در حالت بیشینه وزنی در حدود ۱۸ هزار کیلو دارد. اگر فرماندهان نظامی قصد تسلیح کردن این جنگنده را داشته باشند آذرخش می‌تواند تا حدود بیش از ۲ تن مهمات با خود حمل کرده و اهداف مشخص را نابود کند. اگر بخواهیم این جنگنده را با مشابه آمریکایی خود یعنی اف ۵ تایگر مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که حداقل وزن اف ۵ در حدود ۴ هزار و پانصد کیلوگرم و بیشینه وزن آن نیز در حدود ۱۱ هزار کیلوگرم است.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

در این جنگنده اندازه بال‌ها نسبت به جنگنده اف ۵ تایگر کمی افزایش یافته که به نظر برای ایجاد قدرت مانور بالاتر در ماموریت های محول شده به آن از چنین طراحی استفاده شده است.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

بیشینه سرعت آذرخش بیش از یک و نیم ماخ برآورد می‌شود و توانایی حمل بیش از ۲ تن انواع مهمات را دارد. کانوپی (طلق کابین) این جنگنده مشابه جنگنده اف ۵ تایگر است که با دانش بومی و از طریق مهندسی معکوس طراحی و ساخته شده است.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

رادار هر جنگنده را می‌توان از حیث اهمیت همچون چشمان انسان دانست چراکه اگر هر وسیله نظامی مانند هواپیما یا جنگنده رادار نداشته باشد توانایی هیچ کاری را ندارد و عملا هیچ کاربردی نخواهد داشت. پیش‌تر نیز در گزارش‌های تولید تجهیزات و تسلیحات نظامی نیز گفته بودیم که حفاظت اطلاعات امری بسیار مهم و راهبردی در موارد نظامی است، چون با رعایت این اصل یک کشور می‌تواند بر دشمنان خود برتری داشته باشد.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

رادار آذرخش از نوع N ۱۹۰ ME است که در واقع همان رادار جنگنده اف ۵ تایگر آمریکایی، اما به شکل بهینه سازی شده و ارتقا یافته متناسب با شرایط سرزمینی کشورمان است.  

موتور‌های این جنگنده به عنوان پیشران و قلب تپنده آذرخش از نوع پیشرانه‌های روسی هستند که تکنولوژی آن مشابه موتور‌های آر دی۳۳ کلیموف روسی است که در میگ ۲۹ نیز استفاده شده است.  البته طبق نظر کارشناسان اگر قرار باشد تولید این جنگنده در نمونه‌های جدید تداوم داشته باشد به نظر می رسد با توجه به دستیابی ایران به دانش طراحی و ساخت موتور جت و توربوجت با ساخت موفق موتور ملی اوج استفاده از این موتور دور از انتظار نباشد.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

جنگنده اف ۵ تایگر و به تبع آن آذرخش به دلیل کوچکی توانایی حمل مقدار کمی سوخت را دارد که باعث کوتاه‌شدن برد هواپیما نسبت به هواپیما‌های هم دورهٔ خود مانند اف-۴ می‌شود. همین کمبود سوخت توانایی درگیری با اهداف هوایی و انجام جنگ هوایی را بسیار کاهش می‌دهد. به همین دلیل در جنگ ایران و عراق از جنگنده اف ۵ تایگر بیشتر برای بمباران اهداف نزدیک، پشتیبانی نزدیک روی خط مقدم یا اسکرامبل پایگاه‌های هوایی استفاده می‌شد.

جنگنده آذرخش؛ سلاحی که نشان می‌دهد چه کسی در منطقه رئیس است

مهم‌زترین تفاوت آذرخش با جنگنده اف ۵ تایگر ورودی موتور‌های به وضوح بزرگ‌تر آن است که در نتیجه نصب موتور قدرتمندتر و نیاز به ورودی هوای بزرگ‌تر ایجاد شده است. همچنین تغییرات واضحی در سکان عمودی آن پدید آمده که می‌توان از آن‌ها به عنوان عوامل کنترل کننده مانورپذیری بسیار و بعضا خارج از کنترل اف ۵ دانست.

کارشناسان چه می‎‌گویند...

هفته‌نامه جینز دیفنس در سال ۲۰۰۰ میلادی در مطلب خود درباره آذرخش نوشته است که این جنگنده حدود ۱۵ درصد بزرگ‌تر از مشابه آمریکایی خود برای ماموریت‌های هوا به زمین ساخته شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
United Arab Emirates
سام
۰۹:۳۶ ۳۰ آذر ۱۴۰۱
عالی. چرا از داخل کابین آذرخش هیچ‌عکسی وجود مدارد
Sweden
سام
۰۹:۰۸ ۳۰ آذر ۱۴۰۱
با سلام.
بسیار عالی. ایکاش اجازه آزمون و خطا و همینطور بودجه بیشتری در اختیار متخصصین جوان ما قرار می‌گرفت. کشورهای آلمان و انگلستان و شوروی و... که پس از جنگ جهانی دوم به ویرانه تبدیل شده بودند و نه تنها زیر بناهای اقتصادی آنها کاملا نابود شده بود، بلکه اکثر نیروی کار جوان و میانسالان در میدان جنگ کشته و مجروح و معلول شده بود، اما در عرض بیست سال توانستند نسل جدید از انواع جنگنده رهگیر طراحی و تولید کنند که هنوز هم در بسیاری از کشورها مشغول خدمت هستند و روز بروز هم مجهز و بروزتری میشوند، مثل انواع میگ‌ ۲۱ و ۲۳ و ۲۵ و هاریر و یورو فایتر ...که تکنوازی اساسی و اصلی آن متعلق به دهه شصت و هفتاد میلادی می‌باشد. اما متاسفانه با گذشت بیش از سی سال از جنگ ایران و عراق هنوز داریم از همان هواپیماهای نسل سوم که همگی مشگل فرسودگی و عدم بروز رسانی صد درصد دارند استفاده میکنیم. و البته تعدادی محدود اف۱۴ و میگ ۲۹ و میراژ که نسبتا هواپیماهای خوبی هستند ولی آنها هم مشگل کمبود قطعات و موشکهای تخصصی و غیره دارند. باور دارم که اگر به جوانان علاقمند و کارآزموده و با دانش خودمان میدان بیشتری دهیم، دیگر نیازی به کپی سازی و مونتاژ این هواپیماها نخواهیم داشت. بدون تعارف، اینها خوب هستند ولی در برابر هواپیماهای نسل پنجم و حتی چهارم که به فن آوری مدرن مجهز هستند کارایی چندانی نخواهند داشت و بیشتر برای پروازهای گشتی و آموزشی و
حداکثر برای درگیری‌های مرزی و محدود نزدیک مناسب هستند . اگر واقعا توان و امکانش نیست، بهتر است به فکر خرید هواپیماهای نسل جدید و مدرن تری برویم . با وجود پهبادهای هنوز هم متخصصین امور جنگ هوایی معتقد هستند که در جنگهای امروز حرف اول و آخر را نیروی هوایی میزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
عالی این جنگنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
دوست دارم زود تر قاهر اف 313 عملیاتی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
عالی
Australia
محمد
۲۳:۰۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
به هر حال در شرایط کنونی که ما هم تحریم هستیم و هم دشمنان زیادی در منطقه و پیرامون خود داریم خدا را شکردوستانی داریم که ما را کمک میکنند تا وسایل دفاعی رو میسازیم
اون کشورهای پیشرفته هم از صفر تا صد هواپیماهایشان رو خودشان نمیسازند برای کشور در حال توسعه ما خیلی کار بزرگی انجام شده است دست مهندسان و سازندگان نیروی هوایی درد نکنه ما امنیتمان مدیون این عزیزان هستیم خدا قوتشان دهد
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
مایه پرایدی میخواستیم بخریم نظرمون عوض شد از این پرنده هاش دلمون خواست قسطی میدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام دست مریزاد تنتان سالم کاری کنید که هیچ دشمنی نگاه چپ به ما نکند اسم ایران به گوشش شان میخورد لرزه به جونشان بیفتد خدا پشت پناهتان دلاوران تلافی هشت سال جنگ باید انجام شود خون شهیدان پایمال نشود درود بر غیرت ایرانی بودنتان شاد باشید
Iran (Islamic Republic of)
اسدی
۱۳:۲۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
کارت ملی ما را دوساله ندادین .‌کلهم یک تراشه بیشتر نیست .‌
-
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۴ تير ۱۳۹۹
بی ربط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بابا یه پراید بسازید پراید نه یه لب تاب بسازید لب تاب نه یه گوشی موبایل بسازید گوشی موبایل نه یه دوربین بسازید دوربین نه یه ساعت بسازید بابا یه تلوزیون بسازید یه کولر گازی بسازیدالبته درکنارش جنگنده هم بسازید اون هم بدون وابستگی
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۲۳:۱۴ ۱۲ تير ۱۳۹۹
خوبه ولی باز هم کپی محسوب میشه. یکم تلاش بیشتر بهتره.
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۲۲:۳۵ ۱۲ تير ۱۳۹۹
سلام. درود برشرفتون. تولیدجنگنده اونم توکشوری که 40ساله تحریم مایه غرور افتخاره. لطفا مطالب بیشتری درموردجنگ افزارهای ساخت کشورمون بزارید. ومطلبی هم از جنگنده نسل 5ایرانی بزارید وتوضیحاتی درمورد مراحل ساخت وطراحی بالگردهای ایرانی همراه با عکس وفیلم بزارید. باتشکراز شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۱۲ تير ۱۳۹۹
خدایا شکر بخاطر همه نعمت هایی که به ما دادی شکر.
ما میتوانیم اگر بخواهیم و تلاش کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۲ تير ۱۳۹۹
ماشنیدبم یه سری موتورها از قبل انقلاب مونده که روی این ها میذارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۲ تير ۱۳۹۹
منظورم از کار روی پایه طراحی اف ۱۴ یا میگ ۲۹ کاری شبیه به مهندسی معکوس همراه با بهینه سازی سامانه ها هست که انشاء الله روزی شاهد اخبار تولید جنگنده های چند منظوره سنگین هم باشیم.
۱۲۳
آخرین اخبار