عرفانی مطرح کرد؛

کولر‌های گازی علت خیزش کرونا در استان‌های جنوبی/ علت افزایش ابتلا و فوتی‌های کووید ۱۹ در کشور

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های های واگیر وزارت بهداشت درباره علل افزایش بیماری کرونا و فوتی‌ها در کشور توضیح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری‌های های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا گفت: باید با این واقعیت زندگی را ادامه دهیم و ضمن ادامه زندگی فردی و اجتماعی، به گونه‌ای رفتار کنیم که سلامت خود و جامعه را به خطر نیندازیم.

همچنان در موج اول بیماری کرونا هستیم

او با اشاره به اینکه ما همچنان در موج اول بیماری کرونا هستیم، افزود: دو دسته عامل در بروز بیماری نقش دارد، به طوری که وقتی عوامل انتقال نسبت به عوامل کنترل افزایش پیدا می‌کند شاهد افزایش موارد مبتلا خواهیم بود.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با رعایت پروتکل‌ها این دامنه افزایش ملایمی داشت و بیماری تا حدودی کنترل شد، اما بنا بر چند دلیل مجدداً شاهد افزایش موارد ابتلا و فوتی‌ها هستیم.

عرفانی با اشاره به اینکه بازگشت فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی باید همراه با رعایت پروتکل‌ها باشد، عنوان کرد: افرادی که در معرض تماس قرار می‌گیرند در نهایت مبتلا به بیماری کرونا می‌شوند، لذا افرادی که در جامعه ایمنی ندارند احتمال ابتلا در آن‌ها زیاد می‌شود.

نمی توان یک نسخه واحد برای تمام استان‌ها پیچید

عرفانی با بیان اینکه مردم درخواست می‌کنیم تا به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بپردازند تا چرخه بیماری را بتوانیم بشکنیم،  گفت: در روز‌های اخیر بحث فاصله‌گذاری پویا در جامعه مطرح شده را که اقلیم کشور ما گسترده است لذا یک نسخه واحد را نمی‌توانیم برای تمام استان‌ها بپیچیم.

او با اشاره به اینکه ما با یک بیماری واگیردار نوپدید با میزان سرایت بالا روبرو هستیم، اظهار کرد: اولویت استفاده از ماسک در افراد بیمار است، اگر فرد آلوده باشد باید در منزل یا نقاهتگاه، دوره بیماری خود را طی و این دوران را دور از دیگران سپری کند. در درجه دوم افرادی که با بیماران در ارتباط هستند حتماً باید از ماسک استفاده کنند و در نهایت برای کنترل پاندمی، در بحث فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده از ماسک برای همه مردم الزامی است.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: استفاده از ماسک جلوی انتشار ویروس را می‌گیرد، افراد در اجتماع باید از ماسک استفاده کنند تا چرخه انتقال بیماری شکسته شود.

کولرهای گازی علت خیزش کرونا در استان های جنوبی

او یکی از دلایل افزایش ابتلا به کرونا در استان های جنوبی را تجمع مردم در فضا‌های بسته و استفاده از کولرهای گازی به منظور رهایی از گرمای فصلی عنوان کرد و افزود: کولرهای گازی سبب گردش هوای ساکن و انتقال ویروس به ریه افراد می‌شود.

عرفانی در خصوص بازگشایی استخر‌ها گفت: اگر یک استخر با حجم و تراکم معین و باحفظ فاصله مشخص امکان پذیرش افراد را دارا باشد و بتواند تماس نزدیک افراد را کنترل کند، می‌تواند از انتقال بیماری جلوگیری کند.

افزایش تعداد مبتلایان و فوتی ها در تهران 

صالحی متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران  با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان و فوتی‌ها در بیمارستان‌های تهران به شدت افزایش یافته است، گفت: ما با پیک دوم بیماری کرونا مواجه شده ایم و در طی هفته‌های گذشته در بیمارستان‌های مختلف و سایر بیمارستان‌های تهران تعداد بیماران رو به افزایش بوده است و این اصلا خوشایند نیست.

او با اشاره به اینکه هیچ کدام از رفتار‌های ویروس کرونا با  رفتار‌های سایر ویروس‌ها همخوانی ندارد، افزود: تصور می‌شد با تغییر دمای هوا شاهد از بین رفتن ویروس باشیم، اما این موضوع اتفاق نیفتاد و این غافلگیری درمورد فصل هم مشمول حال ویروس شده است.

بازگشایی استادیوم‌ها و سینما‌ها منطقی نبود

یونسیان متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به علت افزایش بیماری کرونا و و فوتی‌ها در کشور ادامه داد: بازگشایی بعضی از مشاغل و وقایع ورزشی و فرهنگی مثل استادیوم‌ها و سینما‌ها منطقی نبود.

متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: ایمنی جمعی تاثیری در انتقال کرونا ندارد، در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی تا آخرین نفر به کرونا مبتلا خواهد شد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز دلایل افزایش مبتلایان به کرونا رابرشمرد و افزود:  ۳ فرض محدودیت امکانات در مواجهه باکرونا در ماه‌های اول بیماری، افزایش مراکزی که قبلا در آن‌ها شاهد شیوع بیماری کرونا نبودیم و در نهایت بازگشت بیماری به استان‌هایی که قبلا موج کرونا را تجربه کرده بودند دلایل افزایش مبتلایان به کرونا محسوب می شوند، افزون بر اینها بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، لغو محدودیت سفر‌ها و بازگشایی مشاغل را می‌توان عمده دلایل افزایش کرونا دانست لذا سست شدن رعایت‌های پروتکل های بهداشتی از طرف مردم متاثر از سست شدن اقدمات دولت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۱ تير ۱۳۹۹
بیاید دوباره محدویت ها را اجرا کنید اگر زنده باشیم متوانیم کار کنیم
آخرین اخبار